Vraagje over basisenting.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hardi

Vraagje over basisenting.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:02

Weet niet of ik het hier goed heb geplaatst. Verplaats het anders maar.

Een kennis van mij wilt binnenkort KNHS gaan starten met haar paard.

Nu het volgende.

Tijdens KNHS wedstrijden kan je gecontroleerd worden op bepaalde dingen. Startkaart, paardenpaspoort, maar ook kunnen ze kijken of je paard goed geent is.

Die kennis van mij heeft haar paard al een aantal jaar en ent het paard braaf elk half jaar. Dit staat ook in het paspoort, maar de basisenting is nergens terug te vinden in het paspoort.

Zou dit een probleem zijn tijden een van de controles?

Zover ik begrepen heb heeft ze het paspoort later aangevraagd en zijn dus de voorgaande entingen verloren gegaan. De basisenting is niet overgeschreven in het paspoort.

Ikzelf ben helemaal niet zo thuis met dit soort dingen, dus hoop dat jullie me kunnen helpen.

Gr,

Kitty

Re: Vraagje over basisenting.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:06

De basisenting hoort in het paspoort te staan (of nieuw of overgeschreven vanuit het entingsboekje).
Staat deze er niet in, dan moet het paard een nieuwe basisenting hebben.

Heeft ze het oude entingsboekje niet meer? Want met die erbij kan de basisenting nog wel overgeschreven worden.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:14

Volgens mij heeft ze het oude entingsboekje nietmeer, maar moet dit even navragen.

Als ik het dus goed begrijp moet er ten alle tijden een basisenting in het paspoort staan als ze controleren. Als deze niet vermeld staat in het paspoort kan diegene dus niet starten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:19

Als ze het oude entingsboekje nog heeft, kan ze met boekje en paspoort bij de dierenarts langs. Die kan dan checken of de entingen sinds de basisenting nog kloppen en kan dan een tekst in het paspoort zetten dat het paard altijd correct geënt is. Heeft ze dit boekje niet meer, dan wordt dat lastig en zal het paard opnieuw de basis entingen moeten krijgen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:30

Heb net gehoord dat ze het entingsboekje niet heeft meegekregen van de vorige eigenaar. Zij is toen ze hem kocht gewoon gaan enten zonder basisenting. Met in haar achterhoofd dat het paard braaf zijn basisenting en navolgende entingen heeft gehad. Nu dat ze een paar jaar later wilt gaan starten liep ze dus tegen dit probleem aan.

Ze heeft ook direct een afspraak gemaakt met een da om de basisentingen alsnog te geven.

Had het dus niet helemaal begrepen wat ze zei.

Even in het kort.

Die kennis heeft het paard dus gekocht en nooit een entingsboekje meegkregen. Ze heeft voor dit paard een paspoort aangevraagd en heeft het paard elk half jaar laten enten. (Die entingen zijn dus netjes in het paspoort geschreven. De basisentingen en de daaropvolgende entingen van de tijd voordat zij het paard kocht staan dus nergen in het paspoort en kunnen dus ook niet overgeschreven worden omdat zij geen entingsboekje heeft.

Snappen jullie het nog? Ik haast nietmeer. Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:12

Ja, ik snap het.
Dan is het dus gewoon een kwestie van laten inenten en dan binnen zes (?) weken nog een keer laten inenten.
Daarna steeds binnen een jaar weer.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 09:21

Geloof dat ik het nu helemaal doorheb.

Ze laat bij deze haar paard dus opnieuw enten. Ze begint van vooraf aan. Eerst haar basisenting en dan wil zei net zoals ze eigenlijk al deed haar paard elk half jaar laten enten. Ikzelf ent mijn paard gewoon elk jaar.

Toen ik mijn paard ook kocht ben ik ook gelijk begonnen met een nieuwe basisenting omdat mijn paard al een jaar of twee niet was geent.

Bedankt voor jullie hulp trouwens.

Gr,