Als jullie een wedstrijd hebben... Hoever rijden jullie dan de hoek in.. probeer je dan overdreven de hoek in te rijden of volg je gewoon de hoefslag als die er al is??
ik rij de hoeken in, want de hoefslag is er voor de voltes, maar bij andere figuren of gewoon de bak rond rijden moet je gewoon echt door de hoeken gaan.
Ik probeer alle hoeken zover mogelijk in te rijden, maar met name vlak voor een oefening die net na de hoek begint (gebroken lijn, van hand veranderen, schoudernbinnenwaarts, ...) let ik er extra op, want hoe verder je de hoek doorrijdt, hoe meer ruimte je hebt om de volgende oefening goed voor te bereiden, je paard eerst nog duidelijk recht te maken en dan pas de oefening in te zetten, etc.
Dat hangt af van het africhtingsniveau van het paard. Het ene paard rijd ik verder de hoek in als de andere. Ik wil namelijk wel een goede stelling en buiging houden en een goede verbinding met mond. Bij scherper rijden van de hoek dan dat lukt volgens het africhtingsniveau van het paard verlies je daar contact. Je moet de hoek in en uit kunnen rijden en niet uit laten lopen.
Het ligt aan het paard. Als ik met Mazzeltov (jonge pony, kort o/h zadel) rijd, dan ga ik niet zo ver de hoek in, omdat ik dan veel meer kans heb dat ze om het bordje heen loopt. Met Kylan moet ik wel diep de hoeken in, omdat ik dan de oefeningen beter kan voorbereiden.
Ik probeer ze altijd zoveel mogelijk te gebruiken. Juist die hoeken zijn handig om nog even extra stelling en buiging te vragen voor het volgende onderdeel. Zeker bij schouderbinnenwaarts. Lukt me trouwens alleen bij hekjes, met bordjes moet ik maar zorgen dat ie in de bak blijft.