het is B, L1, L2, M1, M2, Z1 en Z2 en dan nog hoger
B: - voor de benen zijn; - ontspannen zijn in de hals en de rug; - nageeflijk zijn en aanleuning zoekt; - al iets bijgebracht is in de nek. Kortom, een paard dat zich niet verzet en dat wakker voorwaarts gaat.
L: - voor de benen zijn; - ontspannen zijn in de hals en de rug; - nageeflijk is(het evenwicht al redelijk op 4 benen draagt) en aanleuning zoekt; - in "impuls" gereden wordt; - bijgebracht is in de nek en de hals al enigszins in een opwaartse boog draagt; - in alle gangen duidelijk op weg is naar het horizontale evenwicht (50% van zijn gewicht op de voorbenen en 50% op de achterbenen); - zo goed als recht gericht is; We zien hier een paard dat leniger en sterker gemaakt is, dus meer verzameling kent in zijn totale lijf.
M: - voor de benen; - ontspannen in de hals en de rug; - nageeflijk en in aanleuning; - in "impuls" gereden wordt; - bijgebracht is in de nek en de hals in een opwaartse boog draagt. De neus komt op (dus net een klein beetje voor) de loodlijn; - in alle gangen en overgangen het horizontale evenwicht heeft bereikt; - in verband loopt; - tijdens sommige oefeningen zelfs al meer gewicht op het achterbeen brengt. Er is hier sprake van een verschil met de L-dressuur. Daar wordt verwacht, dat het achterbeen in alle gangen al verder onder het lichaam wordt gebracht, dan in de B. Een paard moet verhoudingsgewijs in de L ruimer kunnen bewegen dan in de B. In de M komt in sommige oefeningen al (in lichte mate) “het sluiten van de gewrichten in de achterhand” erbij. Je ziet dus niet alleen het onderbrengen van het achterbeen, maar we zien daarbij in enkele oefeningen de achterhand al een beetje “zakken.” Je ziet van opzij drie gelijkbenige driehoeken;
Z: - directe overgangen - vaak verzameling met daarbij de overgangen - eenvoudige galopwisseling - scherpe wendingen in contragalop - appuyeren, ook zig-zag, in draf - uitgestrekte gallop - schouderbinnenwaarts langs de gehele lange zijde
Z2: - galopwisseling - volte 8 meter in galop - appuyeren in galop
Sorry maar dat zegt helemaal niks. Ik ken jou paardje niet hoor, maar ik heb wel meegemaakt dat mensen een paard verkopen op m-niveau, omdat zij thuis wel eens prutsemutsen met een soort van schouderbinnenwaarts waarmee je op een wedstrijd misschien hooguit een 4 zou halen. Die in de L1 met moeite een punt zouden scoren zeg maar. Dus zodra ik in een advertentie dat en dat niveau zie staan, ben ik wantrouwig.
Ik denk niet dat dit de manier is om er achter te komen welk niveau je rijdt . Ik denk dat je het het beste kan doen door wedstrijden te rijden of aan je instructeur te vragen. Maar om toch antwoord tegeven op je vraag. op www.heart4horses.nl en dan naar wedstrijden en dan naar proeven .