Suzanne F. schreef:Nee klopt wel Laurea. Meer dan een 6 zouden ze niet krijgen van mij en als ik echt zou twijfelen tussen wel of niet de ring uit sturen krijgen ze een 5.
helemaal eens.Jasmijn schreef:Een paard/pony kan in een oefening door bijvoorbeeld een aanleuningsprobleem, of impulsprobleem taktfouten maken.
Dat zegt helemaal niets over de zuiverheid van de gangen, dus dat kan makkelijk evengoed een 7 worden.
Deze taktfouten zijn rijtechnische fouten en worden dan ook meegenomen bij het 'gereden zijn in het algemeen'.
IK weet wel dat het zo moet worden uitgelegd, maar (for the sake of argument):
Het staat best raar als je bij een aantal oefeningen tact fouten hebt laten opschrijven en toch een dikke voldoende voor de zuiverheid van de gangen geeft.
Ik vind de zuiverheid van de gangen eigenlijk het belangrijkste wat er in een proef moet worden getoond, het zijn tenslotte geen kunstjes, maar oefeningen ter meerdere ontwikkeling en verbetering van je paard. Een foutje mag, maar echt niet te vaak.
De onderste punten gaan over de gehele proef en daar is altijd wel overlap (slechte aanleuning == vaak slechte houding en zit == vaak tactfouten). Het hangt allemaal aan elkaar, de "grijze zones" gebruiken voor de zuiverheid is een beetje ver gezocht vindt ik, haast alsof dit wat later is bedacht.
Jasmijn schreef:Als iedereen met taktfouten in de schouderbinnenwaarts of travers bijvoorbeeld een laag cijfer zou moeten krijgen voor de zuiverheid van de gangen, zouden heel wat mensen raar opkijken.
Duh, je hoeft geen proefjes te rijden als je er niet klaar voor bent.