Tong over het bit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxHHxx

Tong over het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:29

Ik heb pas een wedstrijd gehad en mijn paard gooide na het groeten zijn tong over bit.
Mijn hele proef dus na de knoppe! Boos!

Ik heb dit nog nooit meegemaakt, iemand anders wel?

Is er een manier om zijn tong weer goed te krijgen.

Groetjes

sharonalover

Re: Tong over het bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:03

Je zegt eerst dat je het hebt meegemaakt, en daarna weer van niet, maarjah, ik heb het welleens gehad, en tsja, het is idd zonde van je proef, maja, niks aan te doen...........
Ik krijg het als ik los vast contact heb, dus niet altijd contact, dan heeft ze de kans, als het gebeurt, moet ik mijn teugels naar voren doen, en dan gooit ze hem binnen 5 passen weer terug, dan heb ik voor dat onderdeel maar een 4 of een 3 of lager, dat is dan zonde, maar dan moet je het van de andere punten hebben

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:05

Er is niet zoveel aan te doen. Soms stopt een paard zijn tong weer vanzelf terug. Maar als een paard eenmaal het trucje kent... Dan blijft er vaak niet veel anders over dan een tonglepel.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 12:34

Hoe werkt zo'n tonglepel?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:36

Zo'n tonglepel komt dwars op het mondstuk te staan. Het paard kan nu niet meer z'n tong over het bit brengen.
Maar goed, als je paard het maar heel erg af en toe doet, dan is het zonde om zoiets te halen. Een andere optie is om het bit een gaatje hoger te hangen of je neusriem een gaatje strakker te doen. (en goedkoper Knipoog)
Een voorbeeld van een bit met tonglepel:
Afbeelding
Maar je kunt ze ook los krijgen:
Afbeelding
Deze vouw je dan om het bit heen.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:38

Bedankt voor de tip.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:23

porscherider schreef:
Zo'n tonglepel komt dwars op het mondstuk te staan. Het paard kan nu niet meer z'n tong over het bit brengen.
Maar goed, als je paard het maar heel erg af en toe doet, dan is het zonde om zoiets te halen. Een andere optie is om het bit een gaatje hoger te hangen of je neusriem een gaatje strakker te doen. (en goedkoper Knipoog)
Afbeelding
Afbeelding

die eerste mag je trouwens absoluut niet mee starten! de tweede wel

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:26

ik gebruik een correctiebit voor mijn paard, werkt beter als zo'n tonglepel (vind ik dn)
met zo'n ding hebtie gelijk heel zijn mond vol.
correctiebit bevalt heel goed, heb er nooit meer last van! Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 23:30

Je mag met allebei wel starten hoor. Eerder mocht je in de Z geen tonglepel meer, maar zelfs dat mag nu ook.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:04

hetismij schreef:
porscherider schreef:
http://bppage.free.fr/content/harnachem ... .jpg[/img]

Afbeelding

die eerste mag je trouwens absoluut niet mee starten! de tweede wel

Je hebt gelijk, ik heb het reglement er ff op na gekeken en hij staat er inderdaad niet bij. Moet ik er ook bij zeggen dat ik was vergeten dat het hier om een wedstrijdvraag ging en ik bedoelde het meer als voorbeeld. Maar goed, het is goed dat je er nog even op terugkomt zodat TS niet in de problemen kan komen.
@ Scum: in het Z is de tonglepel nog steeds niet toegestaan. Tenminste, dat staat in het reglement wat ik enkele weken terug gedownload heb.