Als je paard/pony niet op ijzers staat, niet meteen de hoefsmid bellen hoor.
Ik heb 3 outdoorseizoenen (B/L1) mijn paard op blote voeten gestart en ik ben nooit in moeilijkheden gekomen. Ook in het springen. Ok, als het vlak voordat je het inrijterrein op gaat stortregent, dan is het met de galop wel iets gladjes maar ik heb nog nooit een uitglijer gemaakt. Gewoon iets meer ondersteuning met het been erbij in de galop. Moet ik er wel bij zeggen dat ik een niet al te groot paard (1.60m) heb die stevig op haar benen staat.
Ik heb mijn paard nu alleen voor op een hoefijzer omdat het netter staat voor de keuring (waar ik in juni met haar heen ga) en voor het springen. Ik ben zelf een ontzettende chicken op de springwedstrijden dus ik ga proberen of een hoefijzer ook iets meer (psychologische) stabiliteit geeft. Blijkt het niet te werken dan gaan die hoefijzers er gewoon weer onder vandaan.
Ik zou zeggen, gewoon een keertje oefenen op gras en dan merk je vanzelf hoe het gaat. In de L1 vragen ze niet verschrikkelijk krappe wendingen dus in principe is het heel goed te doen. Succes alvast!