leren chaps, welke schoenen eronder??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mause

leren chaps, welke schoenen eronder??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 01:02

per 1 april mag er gestart worden met leren chaps. Nu vroeg ik me af of er ook regels zijn welke schoenen er onder moeten? Ik zelf heb Ariat schoenen met een veter en daaroverheen petri chaps, mag dat?

sophie

Re: leren chaps, welke schoenen eronder??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 07:32

Ik heb dezelfde combinatie en ik heb er al mee gestart. Er is toen niks van gezegd, dus volgens mij mag het wel. Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:36

In het dressuurreglement staat op blz. 37 vermeldt:
Citaat:

Art. 143 Kledingvoorschriften

...
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen, dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- ...
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of
zwarte jodhpurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladlederen chaps

.
...
De combinatie van beugel en rijlaars/jodhpurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.

In het
springreglement

staat op blz. 36/37 vermeldt:
Citaat:

Art. 256 Kleding en groeten

...
1.5...
Tevens is het verplicht om zwarte rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of
zwarte jodhpurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladlederen chaps

te dragen.
...
De combinatie van beugel en rijlaars/jodhpurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.

In beide reglementen wordt gesproken over jodhpurs. Naar mijn idee moet het zoveel mogelijk lijken alsof je rijlaarzen aan hebt.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:37

het moet idd zoveel mogelijk lijken alsof je rijlaarzen aan hebt.

Ariat jophurs met veters mogen, die lijken in combinatie met leren chaps veel op leren rijlaarzen met een vetertje voorop.

Ik start zelf ook met ariat's met veters en leren chaps.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 14:43

chantal_cs schreef:
het moet idd zoveel mogelijk lijken alsof je rijlaarzen aan hebt.

Ariat jophurs met veters mogen, die lijken in combinatie met leren chaps veel op leren rijlaarzen met een vetertje voorop.

Ik start zelf ook met ariat's met veters en leren chaps.

Ja Daar start ik inderdaad ook mee (ideaal, de Petrie's gaan de deur uit).
Afbeelding(bron:Divoza)
Het lijkt me dat zoiets niet toegestaan is, ondanks dat ze misschien i.c.m. chaps op de rijlaarzen van MH lijken omdat er in het reglement uitdrukkelijk over jodhpurs word gesproken.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:12

Als ik het goed heb worden deze Mountain Horse schoenen toch ook als stalschoenen verkocht of niet porscherider?

Iig lijken me de bovenstaande Mountain Horse schoenen niet bedoeld om wedstrijden mee te rijden volgens het regelement.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:32

Yep, dat klopt, ze worden als stalschoenen verkocht. Maar omdat TS het over schoenen heeft wilde ik het even benadrukken dat het jodhpurs zijn, die toegestaan zijn en niet schoenen, ook al lijkt het geheel dan op de laarzen van MH.
Heb nl. laatst in een topic op m'n kop gehad omdat ik het verschil niet wist tussen een veiligheidscap en veiligheidshelm (beide zijn nl. wel toegestaan in dressuur/springen). Bloos!
En wat vind je van zoiets, wordt als rijschoen verkocht.
Afbeelding
Ik denk dat er in pricipe best veel getolereerd wordt als het maar zo is:
Citaat:

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 15:47

Ik rij ook met de Ariat Close-contact chaps met daaronder Ariat schoenen met rits. Sluit mooi bijelkaar aan en in de ruitersportzaak is mij verteld dat het is toegestaan. Ik heb er ook nog geen commentaar op gehad. Ik vind het ook super rijden, veel beter dan van die stugge leren rijlaarzen.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:58

ik heb de Ariat Heritage Paddock.

Zo te lezen ga ik ervan uit dat ik hiermee in de ring mag verschijnen... Voor de zekerheid neem ik toch maar m´n oude leren rijlaarzen mee Haha!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:07

Die heb ik ook, start ik ook mee en nog geen problemen mee gehad. Ik verwacht eerlijk gezegd er ook geen problemen mee.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:49

Ik heb een poosje met ariat schoenen, en cavallo chaps gereden omdat mijn laarzen naar de fabriek waren en ik anders geen laarzen had, maar het was nooit iemand opgevallen en ik heb er wel 6 wedstrijden mee gereden..
Ik vind het onzin als je niet met vetertje mag rijden want in een rijlaars mag dat tegenwoordig ook..

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:00

Zoro schreef:
Ik heb een poosje met ariat schoenen, en cavallo chaps gereden omdat mijn laarzen naar de fabriek waren en ik anders geen laarzen had, maar het was nooit iemand opgevallen en ik heb er wel 6 wedstrijden mee gereden..

Ik vind het onzin als je niet met vetertje mag rijden

want in een rijlaars mag dat tegenwoordig ook..

Mag ik vragen hoe je aan die wetenschap komt? Niet om je aan te vallen hoor. Lachen
Want ik kan er niets over vinden in het reglement. Knipoog Ik verwijs even naar mijn eerste reactie in dit topic, de tekst heb ik uit het reglement overgenomen en er staat niet specifiek iets over het wel of niet toegestaan zijn van veters in jodhpurs.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:02

Leuk topic en de vraag is al beantwoord, ware het niet dat ik als schrijfster vandaag een combinatie in de ring zag met gewone suede chaps en haar 'gewone' schoenen eronder...

We zaten stomverbaasd in de auto en omdat er helaas toch geen wp inzat hebben we haar uit laten rijden..
Op de vraag van de jury hoe ze het in haar hoofd haald om zo in de ring te verschijnen antwoordde ze met een" ík heb het aan de KNHS gevraagd of het mocht..." De KNHS had alleen "vergeten" te melden dat het wel gladleren chaps en dito schoenen hoorde te zijn Clown

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:14

Gerrie schreef:
Leuk topic en de vraag is al beantwoord, ware het niet dat ik als schrijfster vandaag een combinatie in de ring zag met gewone suede chaps en haar 'gewone' schoenen eronder...

We zaten stomverbaasd in de auto en omdat er helaas toch geen wp inzat hebben we haar uit laten rijden..
Op de vraag van de jury hoe ze het in haar hoofd haald om zo in de ring te verschijnen antwoordde ze met een" ík heb het aan de KNHS gevraagd of het mocht..." De KNHS had alleen "vergeten" te melden dat het wel gladleren chaps en dito schoenen hoorde te zijn Clown

Clown Hihi moet er stiekem een beetje om lachen. Maja als ze het er niet bij zetten.....

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:21

Het staat duidelijk te lezen in de reglementen!

Maar als er via de telefoon over gevraagd wordt krijg je dit soort
' misstanden' .... Verdrietig