Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daffodil schreef:@Bettine: Ja dat mag dus niet, het is tot en met de L of erin of eruit. En vanaf de M mag je dus echt die ring niet eerst in om er daarna van buitenaf in te komen!
Citaat:
Artikel 130 Verkennen van de rijbaan
In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet
toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie
de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
Het verkennen van de rijbaan is in alle klassen aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste
deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het
begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat
de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de
jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45
seconden bij A de proef te beginnen.
Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik
maakt, dient deze onmiddellijk met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de)
jury is gegeven.
Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden
van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.
Disciplinereglement Dressuur KNHS
versie 2003
De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe
aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering
onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.
Bettine schreef:Eerst lekker een rondje in de ring rijden, en dan er weer uit en je proef beginnen.
Als het niet anders kan moet je vanuit de ring binnenkomen, kan je eruit is dat veel beter om te doen. Dan kan je veel mooier binnenkomen.
tallie schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon in de ring de baan verkennen en zodra het sein wordt gegeven de ring uitrijden en bij A binnenkomen???
Of ben ik dan al te laat...?? Moet je al voor het sein gegeven is de ring uit zijn???
heidehofs schreef:zijn dat de nieuwe regels?
vorig jaar heb ik -2 gekregen omdat ik weer van buiten de ring begon!