binnenkomen in de proef.. hoedoen jullie dat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallie

binnenkomen in de proef.. hoedoen jullie dat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:59

Ik had een vraagje over proeven die jullie buiten op gras doen...

Normaal rijd je eerst een paar rondjes los in de ring zelf.
Maarwat doen jullie als je met de proef begint.

Blijf je gewoon in de bak en kom je gewoon bij A binnen of gaan jullie buiten de ring zodat je meteen recht aankomt??

Sjaan

Re: binnenkomen in de proef.. hoedoen jullie dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:04

Als het even kan start ik vanaf buiten de ring.

Als dat niet kan gewoon van binnenuit natuurlijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:07

't Is al een tijdje geleden, maar ik weet het nog wel *LOL*
Ik kwam altijd van buiten de ring binnen (va. de M is dat ook verplicht).
Zorgen dat je een rechte lijn rijdt.
Dat gaat net iets makkelijker als je wat meer voorwaarts rijdt Knipoog
Ik reed altijd binnen in een tempo dat tussen arbeids- en middendraf lag, dat maakt het rijden van een rechte lijn een stuk makkelijker.
Dan de overgang naar het halthouden goed voorbereiden en een nette overgang rijden.
Een paar seconde (vierkant Knipoog) stilstaan, even netjes de tijd nemen om te groeten, teugels weer goed nemen en een vlotte maar beheerste overgang maken naar het gevraagde tempo.
Zo, het feest is begonnen *LOL*

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 18:11

maar het mag dus wel...
Dus ook als je al heb losgereden in de ring... mag je er gewoon uitrijden en met je proef beginnen??

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:01

nee!
je moet een keuze maken. of in de ring of dr uit! en vanaf de m is het ook verplicht om om de ring heen te rijden, als de ruimte dat toelaat.

ik start zelf het liefst ook van buiten de ring, waar je wel rekening mee moet houden is dat je naast het a-c bordje rijd..dus als je binnenkomt moet je iets naar links of rechts rijden..anders zit je naast de a-c lijn!
en net zoals oscar al zei: een beetje richting middendraf proberen te rijden, hierdoor slinger je niet zo erg.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:03

Ik rijd rechtsom om de ring heen. Ga voor de jury auto altijd in stap en bij het 2de rondje is mama meestal klaar. Dan maak ik dat af en kom bij A binnen.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:05

ik probeer ook altijd zo veel mogelijk tijd te rekken om om de ring heen te rijden, kan je alles even goed 'verkennen'. en even goed aan het been enz..maken.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 19:33

Ik rij altijd buiten de ring. Ook als ik indoor in een baan moet rijden waar ze een hekje achter A zetten, dan slinger ik er tussendoor. Op een of andere manier kom ik dan recht binnen, en anders niet.

In de B met mijn jonge pony rij ik altijd eerst even in de ring, dan er omheen en dan kom ik binnen.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:42

Ik kom ook van buiten binnen(is ook idd verplicht vanaf de M). Dan ga ik naar de jury en meld me. Dan het rondje afmaken of nog een rondje maken, ligt eraan hoe snel de jury is en dan naar binnen

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 21:46

ik begin mijn proefje altijd gewoon vanuit de ring (B dus dat mag) en het binnenkomen is het enige onderdeel waar ik regelmatig een 8 voor haal, dus dat kan prima Clown

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:33

Eerst lekker een rondje in de ring rijden, en dan er weer uit en je proef beginnen.

Als het niet anders kan moet je vanuit de ring binnenkomen, kan je eruit is dat veel beter om te doen. Dan kan je veel mooier binnenkomen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 23:43

Helemaal met Bettine eens. Kan mijn kijkerige peerd even stiekem in de ring blieken, da's fijner dan zo maar binnenkomen Haha!

En ik rij gewoon binnen, en hoop dat-ie stopt op X Schijnheilig

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:34

Ik rijd eerst wat rondjes. Wist niet eens dat het kon Bloos! van buiten de ring gelijk starten. Hier zie je dat eigenlijk ook weinig.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:35

@Bettine: Ja dat mag dus niet, het is tot en met de L of erin of eruit. En vanaf de M mag je dus echt die ring niet eerst in om er daarna van buitenaf in te komen!

Op dit moment start ik L dus ik rijd gewoon de ring binnen en een keer rond, kan ik nog net even oefenen op het binnen de hekjes blijven, en rijd net als bij een indoorproef dan daarna een wending om bij A binnen te komen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:54

daffodil schreef:
@Bettine: Ja dat mag dus niet, het is tot en met de L of erin of eruit. En vanaf de M mag je dus echt die ring niet eerst in om er daarna van buitenaf in te komen!

Ik heb het nog even nagekeken in de reglementen, maar dat staat nergens hoor dat je de ring niet uit mag .
Die regel heb je zelf bedacht denk ik *LOL*
In de B t/m L2 mag je altijd de ring betreden om hem te verkennen.

Het is alleen maar verstandig om eerst je paard even de ring te laten bekijken, en daarna er weer uit te gaan, zodat je mooi recht binnen kan komen! Anders kom je vaak met zo'n rare slinger binnen.
Laatst bijgewerkt door Bettine op 15-05-05 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:01

Dit staat in de reglementen:

Citaat:

Artikel 130 Verkennen van de rijbaan

In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet
toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie
de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
Het verkennen van de rijbaan is in alle klassen aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste
deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het
begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat
de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de
jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45
seconden bij A de proef te beginnen.
Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik
maakt, dient deze onmiddellijk met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de)
jury is gegeven.
Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden
van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.
Disciplinereglement Dressuur KNHS
versie 2003
De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe
aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering
onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.

Staat nergens dat je de ring niet meer uit mag.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:15

Bettine schreef:
Eerst lekker een rondje in de ring rijden, en dan er weer uit en je proef beginnen.

Als het niet anders kan moet je vanuit de ring binnenkomen, kan je eruit is dat veel beter om te doen. Dan kan je veel mooier binnenkomen.

Idd, vanaf búiten de ring binnenkomen, kom je altijd recht binnen! Zo doe/deed id het ook, als ik de kans kreeg.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:32

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon in de ring de baan verkennen en zodra het sein wordt gegeven de ring uitrijden en bij A binnenkomen???

Of ben ik dan al te laat...?? Moet je al voor het sein gegeven is de ring uit zijn???

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 11:34

tallie schreef:
Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon in de ring de baan verkennen en zodra het sein wordt gegeven de ring uitrijden en bij A binnenkomen???

Of ben ik dan al te laat...?? Moet je al voor het sein gegeven is de ring uit zijn???

Jep goed begrepen Knipoog

Als de jury het seintje geeft moet je binnen 45 seconden je proef beginnen. Heb je dus nog alle tijd om de ring uit te gaan en te beginnen.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 16:30

zijn dat de nieuwe regels?
vorig jaar heb ik -2 gekregen omdat ik weer van buiten de ring begon!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 17:22

heidehofs schreef:
zijn dat de nieuwe regels?
vorig jaar heb ik -2 gekregen omdat ik weer van buiten de ring begon!

Lees het reglement maar!
Dit zijn de nieuwste, uit 2003.

Dan kent die jury de reglementen dus ook niet...

Het is zelfs zo dat je vanuit de ring binnen MAG komen.
Officieel is het 'binnenkomen', en het woord zegt het al, dat is van buiten de ring dus.

tallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:28

Ik ben er nog niet uit hoe ik het zal doen..
Maar weet nu tenminste dat als je de ring al betreden heb je gewoon van buiten de ring mag binnenkomen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:40

Altijd van buitenaf. Dan komt je recht binnen.
Als je moet afwenden is het moeilijker om recht te rijden, dan wanneer je recht binnenkomt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 16:41

Eerst reed ik altijd binnen de bak de AC lijn op, in de M1 mocht dat niet meer en nu vind ik het ook fijner om er omheen te gaan en dan bij de A binnen te rijden. Kom je iig recht binnen Ja