Algemene regels bestgaand paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Algemene regels bestgaand paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:22

Staan er ergens algemene regels voor bestgaand paard, in dit geval Bestgaande Fries? Maandag rij ik mee met Bestgaande Fries maar ben eigenlijk wel benieuwd waar ik me aan moet houden, ik heb nog nooit aan zoiets mee gedaan.

Ik was eigenlijk van plan om in een spectaculaire draf de baan rond te gaan, mag dit? Bloos

DeBje

Re: Algemene regels bestgaand paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:26

Ik weet alleen nog van vroeguh Haha! dat je geen dekje onder je zadel mag. Volgens mij was het zo dat je in een rij reed en dan op commando ging draven, galoperen etc.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 12:29

ja ik weet dat er geen dekje onder het zadel mag, dat je een gewoon hoofdstel om moet hebben (dus geen S&T, die heb ik toch niet dus dat scheelt Tong uitsteken )
Ze letten op stelling, buiging, ze moeten over een goede rijconditie beschikken, goed reageren op de hulpen en op eigen benen lopen en van achter naar voren gereden te worden.

Maar het gaat er toch ook een beetje om dat er wat spektakel is? Haha!

ik wil wel heeeel graag in een gigantische draf door die baan hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:40

Zal bij friezen wel hetzelfde zijn als bij pony's: laat zien wat je kan!!

Heb vorig jaar een aantal wedstrijden gereden en (in mijn ervaring, weet niet of er regels zijn maar had 100% prijs dus zal toch wel goed zijn geweest) je moet zelf goed op de jury letten, op het moment dat ze naar je kijken moet je alles uit de kast trekken, dus laat die gigantische draf maar zien! Naar mijn idee speelt buiging, stelling en reactie op hulpen echtr een ondergeschikte rol, als ze van onder maar goed lopen. Wel moet je laten zien dat je controle hebt, dus niet als een gek zonder stuur of rem gaan racen, maar zal bij de paarden niet snel gebeuren Knipoog

Heb vorig jaar wel eens gehad, 50 pony's in 1 baan, Kindjes van jaar of 12 op DE-pony, en ouders maar roepen: 'kom op, gas geven!!' Gevolg was dat er heel wat controle verloren ging, mochten toen ook heel wat combinaties de baan verlaten.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:35

Ik heb een keer meegedaan aan Bestgaande Shetlandpony, daarbij moesten we achter elkaar rijden en de jury zei wat we moesten doen. Het was helemaal niet van:'Geef maar gas en we zien wel' maar misschien was dat omdat er allemaal kinderen meereden rond de 10 jaar Haha!

Ik had trouwens wel gewonnen met mijn supershettie Haha! Bloos