commentaar op protocol > te veel spanning !!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shaolanneke

commentaar op protocol > te veel spanning !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 22:16

bijna iedere keer staat er op mijn protocol : te veel spanning, of bij een oefening staat het, of als commentaar helemaal onderaan.
Soms staat er zelfs ; keurig, jammer van de spanning.

Gek wordt ik ervan !! Mijn paard is nogal een heethoofdje en snel beledigd, een echte merrie. Ze kan super lopen maar het spannings beeld wat ze blijkbaar toont op wedstrijd is zó jammer ! Ze kan ook heerlijk met d'r staart zwaaien, terwijl ik toch echt niets doe...volgens mij is het ondertussen, het staartzwaaien, een gewoonte geworden want ze is wel los in haar lijf. Ik rijd haar tegenwoordig op wedstrijden maar zonder zweep en spoortje, ze is super aan het been, omdat ze veel wakkerder en feller is dan thuis, thuis rij ik wel vaak met spoortje.

Ik les 2x per week privé maar ook mijn instructrice zegt dat het waarschijnlijk ondertussen een gewoonte van haar is geworden....

Ze wordt de 19e nagekeken ter controle door Laarakkers dus wellicht dat hij nog een wondermiddel weet want ik vind het zó zonde !

heeft iemand ook zo'n paard of heeft hier iemand ervaring mee ?Misschien dat er een jurylid is die dit leest en tips heeft ?

Ze is als ze hengstig is helemaal erg, zodra ik dan maar mn been aanleg spuit het eruit!! en toont het helemaal onrustig

anydale

Re: commentaar op protocol > te veel spanning !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:28

Ik had eerst ook zo'n heethoofd, maar die ging daardoor ook nog weleens onregelmatig lopen. Je moet denk ik het tempo laag leggen en zelf heeeeel rustig blijven. Ik denk als je meer wedstrijden hebt gereden je paard er meer aan gewend zal raken. Lachen
Ik denk dat er altijd wel wat spanning in zal blijven. Succes! Lachen

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 22:29

Hai,

Ik herken het gedrag een beetje van mijn eigen merrie. Ze is altijd wel een beetje heet en wil te goed haar best doen op conocurs. Gelukkig hebben we slechts af een toe een echt zichtbaar spanningsprobleem (wat ook op mijn protocol staat). Sommige paarden geeft dat net het beetje extra uitstraling, maar staartzwiepen is toch volgens een jury een teken van verzet.

Jij geeft aan dat dat het absoluut niet is en dat ze extra spanning krijgt tijdens de hengstigheid. Dit duidt naar mijn mening toch een beetje op hormoonproblemen.

Wat erg goed werkt bij merries die wat ongeconcentreerder en drukker zijn tijdens of buiten de hengstigheid is Magnesium. Ik zeg niet dat het jouw merrie helpt, maar met magnesium is het zo baadt het niet, dan schaadt het niet. Daarbij is het een goedkoop middeltje. Probeer het eens.

Bij mijn merrie, die het ook als aanvulling kreeg voor wat anders werkte het prima. Momenteel geef ik haar dit niet meer, maar ik merkte duidelijk verschil binnen twee weken.

Groeten en sterkte met je staartzwiepertje

(Is vastbinden van de staart een optie Haha! )

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 18:51

magnesium, in welke vorm ? en waar kan ik dat krijgen ?

ja ze zal altijd een heethoofd blijven en hoe rustig ik zelf ook blijf het helpt niet, gaf haar ook wel eens rescue druppels, of andere homeopatische dingen maar het werkt niet echt. Ze weet het ook echt als ze moet presteren want met losrijden is er niets aan het handje, maar als mevrouw de ring in komt... wordt ze een meter groter, die kop gaat erop, kont eronder en lopen.... en helaas staartje zwiepen ! Ik ben zelf totaal niet zenuwachtig dus daar kan het niet aanliggen.

Als ik haar heel rustig rij werkt ook niet, ze groeit echt in de ring en gaat stoer lopen, hoe rustiger ik haar rij hoe vervelender ze eigenlijk gaat doen en hoe lager mn punten, en dat staartje blijft toch wel zwiepen !

Van die hormonen denk ik zelf ook wel, ze zit zichzelf dan echt een beetje in de weg, ook daarom wil ik haar laten nakijken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 19:11

Ja die van mij is ook zo'n heethoofd. Krijg ook regelmatig de vraag hoe ik t in hemelsnaam kan uithouden met zo'n beest. En op mn couponnetjes ook vaak, onrustig, heet, spanning, meer rust in het geheel enz..
Ik blijf gewoon rustig en rij regelmatig. De laatste paar weken hadden we ook een beetje een dieptepunt bereikt qua spanning. Kwam doordat ik door de week te weinig tijd had om dr goed door te rijden en het is gewoon een pony die aan t werk moet. Verder wil ik zelf de komende weken even wat afleiding gaan zoeken en me even niet te veel op de dressuur focussen, uiteraard de oefeningen en rijstijl wel op pijl houden maar verder even rustig aan. We gaan maar weer eens even bezig met haar favoriete bezigheid onder het zadel en dat is springen. En eens even lekker naar buiten, beetje crossen en gek doen. Knipoog Al die overtollige energie maar weer eens even positief lozen Tong uitsteken

Overigens kreeg die van mij t de laatste tijd in dr bol zodra we met een proefje begonnen, of t nou op de wedstrijd was of om te oefenen, maar zodra we er mee begonnen kwam er, bij wijze van spreken, stoom uit dr neusgaten. Vandaar dus dat ik me daar nu even wat van terug trek. Eerst moet die 'druk' weer een beetje van het proefje rijden af. En veel er mee bezig gaan helpt in haar geval niet. Even afstand nemen voor het een gewoonte wordt werkt veel beter. En dan gewoon stiekum in de training, tussen t losrijden, springen ofzo door even wat oefeningetjes op de letter en aan elkaar rijden. Ondertussen blijven we wel naar wedstrijden gaan om te voorkomen dat ze dan daar straks weer helemaal aan moet wennen. Alleen gaan we zonder verdere verwachtingen, gewoon voor de routine zeg maar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:08

Magnesium is een fabeltje Knipoog Er is eind vorig jaar onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat het nergens tegen hielp bij paarden. Maar het geeft de ruiters een geruststellend gevoel: Mijn paard heeft magnesium op, dus hij is niet druk. Waardoor er dus minder spanning in de combinatie zit.

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:30

Sjonniej schreef:
Magnesium is een fabeltje Knipoog Er is eind vorig jaar onderzoek naar gedaan, en daaruit bleek dat het nergens tegen hielp bij paarden. Maar het geeft de ruiters een geruststellend gevoel: Mijn paard heeft magnesium op, dus hij is niet druk. Waardoor er dus minder spanning in de combinatie zit.

OH?.............................waar staat dat artikel in dan? Ik heb nml. eenzelfde artikel gelezen dat het werkelijk werkt bij meries.

Ik ben dus erg benieuwd waar je dit gelezen hebt,

Vreemd dat mijn dierenarts, die erg goed bekend staat in Nl dit voorschrijft terwijl hij me ook dure middelen kan aansmeren. Mijn paard heeft het niet gekregen voor spanning, dit was een bijkomend voordeel van dit middel

WEBSITE PAARDENDROGIST

Magnesium
Magnesium is een belangrijk mineraal voor het spier- en zenuwstelsel, de botten, de water- en energiehuishouding en de stofwisseling. Magnesium zorgt voor de signaaloverdracht naar de spieren. Een tekort aan magnesium kan leiden tot gedrags- en mentale stoornissen. Als u zich houdt aan de voorgeschreven dosering van magnesium-producten kunt u magnesium gerust langdurig bijvoeren. Het eventuele te veel aan magnesium wordt dan door het lichaam afgevoerd.

Denk je nu nog steeds dat het onzin is sjonniej?

Er wordt zoveel troep geschreven tegenwoordig. Ik heb van meerdere mensen positieve reacties op het middel magnesium.

In Biks zit magnesium. Vaak worden drukke paarden armer gevoerd, waardoor er een magnesiumtekort kan voordoen, wat zich uit in druk, ongeconcentreerd gedrag tijdens omgang en rijden. Een soort vicieuze cirkel dus.

shaolanneke, kijk eens op www.paardendrogist.nl Daar staan verschillende kalmerende middelen en speciale toevoegingen voor merries met hormoonwisselingen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 18:29

Bestel wel vaker bij de paardendrogist en heb er al meerdere dingen van geprobeerd, ook be calm ( een soort van wormenspuit maar dan anders Haha! )

Maar ach baadt het niet dan schaadt het niet ! De paardendrogist is toch op natuurlijke basis ! Ga het zeker proberen !

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:25

Dat magnesium niet zou helpen, stond volgens mij in "Bit". Via mijn instructie ben ik het ook gaan gebruiken en misschien is het psychisch, maar volgens mij helpt het wel hoor. Ik heb al meer mensen gesproken die het ook gebruiken en die ook wel verschil merken. Ik heb ook een keer die becalm (soort wormspuit) gebruikt van de paardendrogist. Nou dat was de enige wedstrijd waarbij mijn paard volledig uit zijn dak ging....Zo zal het dus ook met magnesium zijn. De een kan er baat bij hebben, de ander verneemt geen verschil.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:51

die wormspuit 'be calm' van de paardendrogist heb ik idd ook eens geprobeerd, maar werkte niet. Geef haar nu af en toe nog wel eens rescue druppels.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:07

die merrie die ik rijd doet dat idd ook zo met dr staart zwaaien enz. precies hoe jij beschreef, en op wedstrijd is ze opeens super voorwaarts enzo, en als ze hengstig is net zoals nu dus dan valt dr niet mee te rijden want ze is zo vervelend gewoon, en onrustig, en in me proef word ook vaak gezegd dat ze onrustig in dr aanleuning is, ook al zit ik stil en drijf ik naar me hand toe, dannog is ze onrustig volgens de jury , dus heeft iemand n wondertherapie voor me Tong uitsteken Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:16

Mettertje; In de Bit heeft een groot artikel gedaan en in de Mensport ook. Met hulp van enkele dierartsen, ruiters, menners etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:44

Interessant topic. Toevallig is ons gisteren namelijk ook B-Calm aangeraden, in combinatie met Pavo Nerv Control. Onze hackney-merrie ging zaterdag en zondag namelijk volledig door het lint. Ik heb toen ze dit aanraadden, en ons een halve spuit B-Calm gegeven hadden, nog telefonisch advies gevraagd bij iemand. Die raadde ook magnesium aan.