Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
_Roosje_ schreef:16:E afwenden, X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten [/i]
Als jouw lichaam bij de A is, dan doorzitten (ff off-topic, is een rottig stukje he)
_Roosje_ schreef:Maargoed, ik doe het altijd als mijn lichaam bij de E is en heb nog geen commentaar gehad!
Rivano schreef:_Roosje_ schreef:16:E afwenden, X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten [/i]
Als jouw lichaam bij de A is, dan doorzitten (ff off-topic, is een rottig stukje he)
Wordt inderdaad lastig, mijn paard is heel groot en lang met ruime passen. Je moet bij A doorzitten en dan meteen in die A hoek galop aanspringen. Als ik ook maar iets te laat ben valt er niets meer door te zittenAls ik bij A ben is zijn neus al in de hoek.
_Roosje_ schreef:Maargoed, ik doe het altijd als mijn lichaam bij de E is en heb nog geen commentaar gehad!
Dus eigenlijk in de bocht?
Rivano schreef:Enkele vragen over de dressuurproef, Klasse B:
Bij Proef 11:
9:
E afwenden en overgaan in arbeidsstap
Vraag: Moet het paard eerst helemaal rechtgesteld zijn voor je gaat stappen? Of moet het in de wending? Of pas na 2 rechte drafpassen?
je rijd de wending door, rechtstellen en dan gaan stappen.
---------------------------------------------
16:
E afwenden
X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten
Vraag: Wanneer moet je doorzitten? Als het hoofd van je paard bij A is? Of als je zelf bij A bent?
als je zelf bij a bent.
----------------------------------------------------------------
20:
A afwenden en overgaan in arbeidsstap.
Zelfde als bij 9: Wanneer precies maak je deze overgang?
als je de wending hebt gereden en recht op de a-c lijn rijd.
-------------------------------------------------------
Bij proef 12:
7:
A Korte zijde overgang maken naar het halthouden en enkele seconden stilstaan. Voorwaarts in arbeidsstap.
Vraag: Wordt het hoger gewaardeerd als je precies op A stilstaat? Moet het dan paardenhoofd of jezelf zijn?
het mooiste is als je pony 4-kant staat en je zelf bij a bent.
19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.
Vraag: Wanneer ga je draven? In de wending bij E naar links? Als de paardenneus voorbij E is? Als je zelf op de hoefslag komt op E? Of als je paard recht op de hoefslag loopt?
als je zelf bij e bent. moet het paard in draf zijn. dus neem maar aan dat als je 2 stappen voor e bent dat je dan gaat draven.
Knor schreef:Ik doe altijd bij M-E van hand veranderen, iets voor M al wenden en iets voor E erop komen zodat je precies als je knie bij E is kunt gaan stappen, dan hoef je je paard niet in de wending terug temen maar dan is hij dus al recht gesteld bij de overgang en dat ziet er ook netter uit. Verder als je moet afwenden en overgaan in stap maak ik nooit de overgang in de wending maar stel ik mn paard eerst recht, anders heb je kans dat hij z'n impuls verliest gaat slingeren.
Sjonniej schreef:- Halthouden, overgangen etc. moet met de neus van het paard bij de letter.
- als je van hand veranderd, moet je bij de E alweer recht op de hoefslag zijn en dan kan je dus goed je overgang maken.
Rivano schreef:Enkele vragen over de dressuurproef, Klasse B:
Bij Proef 11:
9:
E afwenden en overgaan in arbeidsstap
Vraag: Moet het paard eerst helemaal rechtgesteld zijn voor je gaat stappen? Of moet het in de wending? Of pas na 2 rechte drafpassen?
als je afwendt, moet je gelijk gaan stappen en duidelijk die stap laten zien, je moet ook niet op x halthouden. dus je wend af, gaat direct stappen en pas na een pas of vijf a zes, ga je halthouden.
mijn vriendin had namelijk hetzelfde probleem, en toen heeft de jury dat aan ons uitgelegd.
---------------------------------------------
16:
E afwenden
X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten
Vraag: Wanneer moet je doorzitten? Als het hoofd van je paard bij A is? Of als je zelf bij A bent?
als je zelf voorbij A bent.
20:
A afwenden en overgaan in arbeidsstap.
Zelfde als bij 9: Wanneer precies maak je deze overgang?
bij dit onderdeel, moet je eerst je paard/pony recht stellen en daarna de stap laten zien, je hebt ongeveer, 15 meter de tijd, dus dat moet geen probleem zijn, denk ik.
-------------------------------------------------------
Bij proef 12:
7:
A Korte zijde overgang maken naar het halthouden en enkele seconden stilstaan. Voorwaarts in arbeidsstap.
Vraag: Wordt het hoger gewaardeerd als je precies op A stilstaat? Moet het dan paardenhoofd of jezelf zijn?
nee, het wordt niet hoger gewaardeerd als je precies bij A stilstaat, ze bedoelen op de korte zijde, dat is 20 meter, je kan best iets voor A halthouden en daarna weer die stap laten zien, daar kijken ze het meeste naar, of je die stap wel duidelijk laat zien, en niet zomaar twee a drie pasjes.
19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.
Vraag: Wanneer ga je draven? In de wending bij E naar links? Als de paardenneus voorbij E is? Als je zelf op de hoefslag komt op E? Of als je paard recht op de hoefslag loopt?
Als je lichaam precies bij E is, ga je aandraven, dus probeer je paard, tijden die van handveranderen goed voorwaarts te houden en te laten opletten, als hij goed voor je been is, moet hij gelijk bij E in draf zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.