Vragen over proef. (B dressuur , Proef 11 en 12)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Vragen over proef. (B dressuur , Proef 11 en 12)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 17:47

Enkele vragen over de dressuurproef, Klasse B:

Bij Proef 11:

9:
E afwenden en overgaan in arbeidsstap

Vraag: Moet het paard eerst helemaal rechtgesteld zijn voor je gaat stappen? Of moet het in de wending? Of pas na 2 rechte drafpassen?

---------------------------------------------

16:
E afwenden
X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten

Vraag: Wanneer moet je doorzitten? Als het hoofd van je paard bij A is? Of als je zelf bij A bent?

----------------------------------------------------------------

20:
A afwenden en overgaan in arbeidsstap.

Zelfde als bij 9: Wanneer precies maak je deze overgang?

-------------------------------------------------------

Bij proef 12:

7:
A Korte zijde overgang maken naar het halthouden en enkele seconden stilstaan. Voorwaarts in arbeidsstap.

Vraag: Wordt het hoger gewaardeerd als je precies op A stilstaat? Moet het dan paardenhoofd of jezelf zijn?

19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.

Vraag: Wanneer ga je draven? In de wending bij E naar links? Als de paardenneus voorbij E is? Als je zelf op de hoefslag komt op E? Of als je paard recht op de hoefslag loopt?

MarrieLeen

Re: Vragen over proef. (B dressuur , Proef 11 en 12)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:22

Ik kan je op 1 ding antwoord geven:
Proef 12 - onderdeel 7: Het hoort geloof ik dat jouw lichaam bij de A staat.
Edit: Als dat zo is zal je meer punten krijgen als wanneer je er een stuk voorbij bent of ervoor.
Dan krijg ik altijd commentaar: te vroeg/te laat.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:44

Bij Proef 11:

9:

Vraag: Moet het paard eerst helemaal rechtgesteld zijn voor je gaat stappen? Of moet het in de wending? Of pas na 2 rechte drafpassen?

- antwoord: vlak na de wending moet je overgaan naar stap

16:
E afwenden

Vraag: Wanneer moet je doorzitten? Als het hoofd van je paard bij A is? Of als je zelf bij A bent?

antwoord: bij A moet je gaan doorzitten

20:

- antwoord: vlak na de wending moet je overgaan naar stap

Bij proef 12:

7:
A Korte zijde overgang maken naar het halthouden en enkele seconden stilstaan. Voorwaarts in arbeidsstap.

Vraag: Wordt het hoger gewaardeerd als je precies op A stilstaat? Moet het dan paardenhoofd of jezelf zijn?

- antwoord: jezelf moet op het A en zorg ervoor dat je paard vierkant staat

19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.

Vraag: Wanneer ga je draven? In de wending bij E naar links? Als de paardenneus voorbij E is? Als je zelf op de hoefslag komt op E? Of als je paard recht op de hoefslag loopt?

- antwoord: als je paard maar bij E komt
---------------------------------------------------------------

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:18

Bij Proef 11:

9:E afwenden en overgaan in arbeidsstap

Het netste is inderdaad eerst rechtstellen, 1 a 2 drafpasjes, en dan in stap overgaan.

16:E afwenden, X-A Halve grote volte rechts, daarna doorzitten [/i]

Als jouw lichaam bij de A is, dan doorzitten (ff off-topic, is een rottig stukje he Tong uitsteken )

20:A afwenden en overgaan in arbeidsstap

hetzelfde als bij 9, eerst een paar pasjes rechtstellen en dan een overgang maken. Zorg er wel voor dat je niet ongeveer bij de x pas je overgang maakt, maar echt bochtje door, recht en stappen.

Bij proef 12:
7:A Korte zijde overgang maken naar het halthouden en enkele seconden stilstaan. Voorwaarts in arbeidsstap.

Het is ook hier het netst bij de A, als jouw lichaam bij de A is Knipoog . Maar ik ben het zeker niet eens met het antwoord hierboven dat je paardje vierkant moet staan. In de B vragen ze dat echt niet hoor. Tuurlijk is het netter, maar raak niet in de stress dat het niet lukt, gewoon echt een aantal seconden stilstaan is veel belangrijker dan vierkant!

19:M-E van hand veranderen, E arbeidsdraf.

Vond ook hier een beetje raar antwoord, maar goed....... ´als je paard maar bij de E komt....tja wat moet je hiermee Knipoog ´. Maargoed, ik doe het altijd als mijn lichaam bij de E is en heb nog geen commentaar gehad!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 19:47

_Roosje_ schreef:

Als jouw lichaam bij de A is, dan doorzitten (ff off-topic, is een rottig stukje he Tong uitsteken )

Wordt inderdaad lastig, mijn paard is heel groot en lang met ruime passen. Je moet bij A doorzitten en dan meteen in die A hoek galop aanspringen. Als ik ook maar iets te laat ben valt er niets meer door te zitten Haha! Als ik bij A ben is zijn neus al in de hoek.

_Roosje_ schreef:
Maargoed, ik doe het altijd als mijn lichaam bij de E is en heb nog geen commentaar gehad!

Dus eigenlijk in de bocht?

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:49

Ik doe altijd bij M-E van hand veranderen, iets voor M al wenden en iets voor E erop komen zodat je precies als je knie bij E is kunt gaan stappen, dan hoef je je paard niet in de wending terug temen maar dan is hij dus al recht gesteld bij de overgang en dat ziet er ook netter uit. Verder als je moet afwenden en overgaan in stap maak ik nooit de overgang in de wending maar stel ik mn paard eerst recht, anders heb je kans dat hij z'n impuls verliest gaat slingeren.

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:00

Eigenlijk is het zo dat alle oefeningen die je rijdt, je ze inzet als je met je knie bij de letter bent. Dan is het het netst.

Bij wendingen, stel je ze eerst recht en daarna ga je in stap over.

Als je op de korte zijde een overgang moet maken naar het halthouden, is het het netst als je het gewoon op de letter doet, maar absoluut geen ramp als het iets ervoor of erna is.

E afwenden, X-A halve grote volte daarna doorzitten. Bij A is de oefening afgelopen dus dan pas ga je doorzitten.

Succes Haha!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 23:29

tja dat is mijn mening Schijnheilig

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:30

Rivano schreef:
_Roosje_ schreef:

Wordt inderdaad lastig, mijn paard is heel groot en lang met ruime passen. Je moet bij A doorzitten en dan meteen in die A hoek galop aanspringen. Als ik ook maar iets te laat ben valt er niets meer door te zitten Haha! Als ik bij A ben is zijn neus al in de hoek.

_Roosje_ schreef:
Maargoed, ik doe het altijd als mijn lichaam bij de E is en heb nog geen commentaar gehad!

Dus eigenlijk in de bocht?

Zoals knor zegt. Zorg dat je paardje inderdaad recht is bij de letter E, dan kan je gewoon in draf! (als je knie bij de letter is).

Enne, heb het aan mijn instructeur gevraagt...Dat bij A halthouden, hoeft niet perse bij de A, maar het streven is wel A Knipoog

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 21:45

Rivano schreef:

Bij Proef 11:

9:

je rijd de wending door, rechtstellen en dan gaan stappen.

16:
E afwenden

als je zelf bij a bent.

20:

als je de wending hebt gereden en recht op de a-c lijn rijd.

Bij proef 12:

7:

het mooiste is als je pony 4-kant staat en je zelf bij a bent.

19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.

als je zelf bij e bent. moet het paard in draf zijn. dus neem maar aan dat als je 2 stappen voor e bent dat je dan gaat draven.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:02

[quote="Rivano"]Enkele vragen over de dressuurproef, Klasse B:

9:

volgens mij moet je in je wending gaan stappen want anders zou er staan 'daarna in arbeidstap' en dat staat wel in andere proeven dus denk dat je nu gewoon tijdens het wenden moet gaan stappen!----------------------------------------------------------------

20:

ook weer zelfde antwoord als 9 Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:38

Altijd eerst je bocht afmaken, dan overgang maken. Je paard kan ook nooit een nette overgang maken als hij in een wending zit Lachen
Halthouden, overgangen etc. moet met de neus van het paard bij de letter. En als je van hand veranderd, moet je bij de E alweer recht op de hoefslag zijn en dan kan je dus goed je overgang maken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:51

Handig topic dit Haha! Heb 29 mei mijn eerste wedstrijd en moet dus ook die proeven rijden. Zijn net de moeilijkste stukjes dat en het is nu voor mij ook duidelijk geworden hoe je het moet rijden Lachen

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 11:25

Zoiezo misschien verstandig om de proef een paar keer samen met je instructie te rijden... kan die gelijk kijken of je het goed doet en eventuele tips geven Knipoog

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:44

Knor schreef:
Ik doe altijd bij M-E van hand veranderen, iets voor M al wenden en iets voor E erop komen zodat je precies als je knie bij E is kunt gaan stappen, dan hoef je je paard niet in de wending terug temen maar dan is hij dus al recht gesteld bij de overgang en dat ziet er ook netter uit. Verder als je moet afwenden en overgaan in stap maak ik nooit de overgang in de wending maar stel ik mn paard eerst recht, anders heb je kans dat hij z'n impuls verliest gaat slingeren.

sluit ik me helemaal bij aan!!!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:12

ik vond deze stukjes idd ook vrij moelijk met dat grote slagschip Tong uitsteken hahaa, en k moest ook nog es n hele lange zijde doorzitten... en ze gooit al zo hoog op Clown Knipoog maar ik doe idd ook pas na het wenden overgaan in stap, en op de korte zijde bij A halthouden probeer ik altijd bij de A ook stil te staan...

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:06

Sjonniej schreef:
- Halthouden, overgangen etc. moet met de neus van het paard bij de letter.

- als je van hand veranderd, moet je bij de E alweer recht op de hoefslag zijn en dan kan je dus goed je overgang maken.

Mijn wedstrijd is morgen al Nagelbijten / Gniffelen dus waarschijnlijk komt het antwoord te laat, maar:

Bovenstaande is eigenlijk anders dan tot nu toe door anderen opgeschreven is. (Daar wordt gezegd dat je jezelf/knie op de letter moet zijn.) Ik dacht zelf eigenlijk ook dat het de neus was maar bij navraag kreeg ik verschillende antwoorden. Toen dacht ik ook "jezelf" maar nu begin ik weer te twijfelen.. Haha!

Wie-o-wie heeft het verlossende antwoord? (gestaaft met goede argumenten waardoor iedereen overtuigd is.)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:18

volgens mij was het met halthouden iig dta je zelf op de letter moet zijn, en met van hand veranderen moet je knie er eerst zijn.. en met afwenden en dan gelijk ee overgang gewoon eerst recht en dan de overgang..

o ja, en als je dus bij E die overgang naar draf gloof ik gelijk moet maken na het vh veranderen, dan zorg ik altijd dta ik een pas voor E uitkomt en dan kan ik bij de E gelijk gaan draven Tong uitsteken

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:56

Rivano schreef:

Bij Proef 11:

9:

als je afwendt, moet je gelijk gaan stappen en duidelijk die stap laten zien, je moet ook niet op x halthouden. dus je wend af, gaat direct stappen en pas na een pas of vijf a zes, ga je halthouden.
mijn vriendin had namelijk hetzelfde probleem, en toen heeft de jury dat aan ons uitgelegd.

16:
E afwenden

als je zelf voorbij A bent.

20:

bij dit onderdeel, moet je eerst je paard/pony recht stellen en daarna de stap laten zien, je hebt ongeveer, 15 meter de tijd, dus dat moet geen probleem zijn, denk ik.

Bij proef 12:

7:

nee, het wordt niet hoger gewaardeerd als je precies bij A stilstaat, ze bedoelen op de korte zijde, dat is 20 meter, je kan best iets voor A halthouden en daarna weer die stap laten zien, daar kijken ze het meeste naar, of je die stap wel duidelijk laat zien, en niet zomaar twee a drie pasjes.

19:
M-E van hand veranderen
E arbeidsdraf.

Als je lichaam precies bij E is, ga je aandraven, dus probeer je paard, tijden die van handveranderen goed voorwaarts te houden en te laten opletten, als hij goed voor je been is, moet hij gelijk bij E in draf zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 17:46

Allemaal erg bedankt voor de antwoorden!
Om me voor te bereiden waren ze erg goed. (de uiteindelijke uitwerking was wat minder van onze kant..., maar we doen de B van Beginner tenminste eer aan. Clown )

Wat me wel opvalt is dat er in de uitleg (hetzij minimaal) verschillen zitten. Het zal misschien ook weer per jury verschillen hoe ze beoordelen. Er zou ook eigenlijk een handleiding voor moeten zijn zodat alle jury's en deelnemers 1 lijn kunnen trekken. Al is dat alweer te laat want vandaag hoorde ik dat er nieuwe proeven aankomen waar NOG meer vrijheid is. ("Spring ERGENS op de volte als je er klaar voor bent en zin hebt de galop aan..")

...heb ik net een nieuw proevenboekje gekocht....