Waar let de jury op in een B proef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Waar let de jury op in een B proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:21

Misschien dat het nog per regio verschilt, het gaat hier om Lunteren, maar ik was benieuwd of jullie nog tips hebben.

Is het rijden op de bordjes?
Impuls?
Gangen?
Zit?
Nageeflijkheid?
Rustig uitgevoerd?
(ok, het liefst allemaal natuurlijk)

Wordt je afgestraft als je de overgangen niet progressief rijdt?

Waar kun je mee scoren in het strenge Lunteren?

shaolanneke

Re: Waar let de jury op in een B proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:55

beetje combi van alles hè ? In je overgang van bv draf naar halt mag nog een pasje stap zitten. Je hele proef moet gewoon actief gereden zijn, dus niet sloom, netjes op de letter, beetje stelling en buiging, op het goede been, zelf lekker op je kont zitten. Moet er gewoon actief maar relaxt uitzien.

Nageelijkheid is geen vereiste, ik hab vorige keer op wedstrijd gezien een meisje wat haar paard niet nageeflijk reed, maar wel een hele contstante proef netjes uitgevoerd, werd eerste. En degene die zaten te rukken en plukken om het paard maar met zn kop in de krul te rijden piste mooi naast de winstpunten !

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 18:03

shaolanneke schreef:
In je overgang van bv draf naar halt mag nog een pasje stap zitten.

Maar als je het niet doet, wordt het dan afgestraft?

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 19:17

Rivano schreef:
shaolanneke schreef:
In je overgang van bv draf naar halt
mag
nog een pasje stap zitten.

Maar als je het niet doet, wordt het dan afgestraft?

neej hoor Knipoog

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 21:32

Pling In het proevenboekje staat voor de betreffende klasse altijd een uitleg over wat er van de combinatie wordt verwacht. Ik vind het zelf wel een treffende uitleg.

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:02

De B staat niet voor niks voor beginnend.
Wat je in de B graag wilt zien, is een ontspannen, regelmatig en nageeflijk paard, ruiter die er netjes opzit en het paard niet in de beweging hindert, voor de rest worden alle overgangen in de B tussen twee letters in gevraagd dus heb je ruim de tijd om de overgang netjes voor te bereiden, dus maak daar gebruik van, en overigens alle overgangen t/m de M1 worden progressief gevraagd !! Dus laat die ook gewoon progressief zien, dat is toch niet zo moeilijk ?
Pas vanaf M2 wordt een correct uitgevoerde niet-progressieve overgang hoger gewaardeerd dan een correct uitgevoerde progressieve overgang.
Dat wordt niet voor niks pas vanaf M2 niveau gevraagd, want om een niet-progressieve overgangen op de correcte manier uit te voeren, is toch wel al een zekere graad van verzameling nodig.

Als je op die manier een nette ontspannen proef rijd, je figuren en overgangen netjes, dan moet het resultaat goed zijn Knipoog !

silverking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 10:35

ik rij met mijn pony nou B wedstrijden heb nou 5 winstpunten en heb al 14 wedstrijden gehad omdat mijn pony soms erg gespannen is ik heb een keer in bij de galopen in de B 2 5e gehad omdat hij niet aan de teugel liep en een 4 op halthouden omdat hij te kort sttil stond maar bij mij in de omgeving van veendam zijn het behoorlijk strenge jury's voor de B
je moet vooral goed stil staan zo veel mogelijk aan de teugel goed op de leter rijden en hem goed in je handen hebben zodat hij NIET kan doen wat hij zelf wil.. suc6

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 15:55

grandeur schreef:
Dus laat die ook gewoon progressief zien, dat is toch niet zo moeilijk ?

Mijn paard staat tijdens de proef totaal anders aan de hulpen dan thuis, Bloos dat is lastig oefenen dus probeer ik nu al te bedenken hoe ik de voorgevallen problemen op ga lossen. De vorige keer toen ik een overgang van draf naar halt moest maken stond hij acuut muisstil, terwijl ik eigenlijk nog wilde stappen tussendoor, waardoor ik (stom stom) hem weer 2 passen liet stappen en toen liet stilstaan omdat ik dacht dat het verplicht was...

Ook had iemand tegen me gezegd dat een progressieve overgang in de B hoger gewaardeerd werd dan en niet progressieve (ookal is die correct uitgevoerd!). Het kost me dus moeite om ze netjes progressief te rijden. Vandaar dat ik benieuwd was naar de jury opvatting hierover.

Zo moet ik ook gaan nadenken wat ik doe met de middendraf. Wat ziet de jury liever: Een goede middendraf met een paard wat verzet toont als je hem terugneemt? Of een iets ruimere arbeidsdraf met een nette overgang naar arbeidsdraf?

grandeur schreef:
De B staat niet voor niks voor beginnend.

Vooral goed oefenen en les nemen zou een advies kunnen zijn, maar inderdaad je rijdt niet voor niets B, dus mag er nog best wat 'te verbeteren' inzitten dacht ik zo. Ik ga me in ieder geval goed proberen voor te bereiden op de keuzes die ik moet maken in de proef.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:06

Citaat:
Zo moet ik ook gaan nadenken wat ik doe met de middendraf. Wat ziet de jury liever: Een goede middendraf met een paard wat verzet toont als je hem terugneemt? Of een iets ruimere arbeidsdraf met een nette overgang naar arbeidsdraf?

Verzet in een proef is nooit aan te raden! Maar veel oefenen op een goede middendraf en een nette overgang!

Gr. Roos

succes!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:15

dondahsteen schreef:
Verzet in een proef is nooit aan te raden! Maar veel oefenen op een goede middendraf en een nette overgang!

Rivano schreef:
Mijn paard staat tijdens de proef totaal anders aan de hulpen dan thuis, dat is lastig oefenen

Dat is juist mijn probleem: Thuis doet hij het heel netjes. Netzoals progressieve overgangen. Maar zodra de vlechtjes erin gaan is hij heel anders, op zich wel leuk dat hij met wedstrijden zo vreselijk zijn best doet, maar het maakt het voorbereiden zo moeilijk. Vandaar dat ik maar besloten heb van te voren te gaan bedenken hoe ik het dan op zou lossen. "Droog" oefenen zeg maar. En als je dan weet waar de voorkeur van de jury ligt kun je daaraan proberen te voldoen en kunnen we ondertussen wedstrijd ervaring opdoen zodat het straks wel goed gaat.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:43

OK dan!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:57

Ze letten ook erg op of de voltes mooi rond zijn en de gebroken lijnen niet te klein zijn, ze zien liever een iets grotere.
Ook letten ze er erg op of je op de letter rijdt, en met het verruimen moet je een paar nette passen laten zien dus: beter 4 goed gelukte dan de hele lijn hard!
Bovendien vallen ze vaak over het feit dat veel ruiters het paard niet in stelling rijden of bij het op de jury aanrijden niet op de middellijn lopen en stilstaan.