Zal ik wel of niet op wedstrijd gaan.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lola_Star

Zal ik wel of niet op wedstrijd gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 18:38

Ik rijd een jong paard voor iemand anders, en eind Mei heb ik een wedstrijd (B zonder startkaart). Nou is het probleem dat ik van het paard niet weet wat hij al wel/niet kan, hij staat pas 5 weken op stal daar. Ik rijd hem nu dus zo'n 4 weken, en hij heeft best wel moeite met de galop. op links gaat het wel, hij gaat alleen iets hard maar wel gecontroleerd. op rechts heeft hij moeite, eerst sprong hij ook verkeerd aan maar nu niet meer doordat ik daarop heb geoefend. Hij valt ook in de galop, maar daar moet je veel moeite voor doen op rechts. Zoals jullie wel weten zit er in het B proefje ook galop, en ik weet niet hoe het gaat in een vreemde ring, maar als ik hem thuis oefen springt hij niet op tijd aan of helemaal niet. Verder al het stap, draf, halthouden is geen probleem, hij loopt lekker en lijkt niet erg links of rechtsgebogen. Om het kort te zeggen heb ik dus nog zo'n 3 weken om het een beetje op orde te krijgen. Zal ik de wedstrijd afzeggen, of er gewoon voor gaan en desnoods blijven draven in de galopgedeeltes?
Laatst bijgewerkt door Katja op 05-05-05 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

vivanes

Re: wat zal ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 18:41

Ik zou het rustig aan doen, vooral niets forceren. Er zijn nog genoeg wedstrijden die je kan rijden. Tijd genoeg! Ik zou eerst zorgen dat een B-proefje er netjes inzit, dus ook de galop, en dan pas zou ik gaan starten.

Elanor

Re: wat zal ik doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:32

Ik zou ook eerst nog even rustig blijven oefenen, er komen nog wedstrijden zat. Je zult anders toch alleen maar onbewust ´op willen schieten` voor die wedstrijd.

Katja

Re: Zal ik wel of niet op wedstrijd gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:36

Verplaatst van VMR naar WD.

miesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:18

hoi,
ik zou het gewoon gaan proberen! en ookal gaat de galop nit het is maar voor de ervaring!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 20:41

Ik zou er gewoon heen gaan zodat ie alvast kan wennen aan het hele wedstrijd gebeuren. je hoeft niet meteen een winstpunt te rijden.
ook al gaat de galop niet zo goed, als je de rest van de proef net rijd kan je nog steeds goed scoren. je moet er natuurlijk wel plezier mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:19

gewoon gaan, dan blijf je toch gewoon lekker draven..!!
je kunt het altijd proberen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 23:57

Een B proef is niet zo moeilijk. Maar waarom wil je zo graag naar die wedstrijd? Als de galop gaat zoals je het nu beschrijft zou ik thuis nog even dooroefenen, en pas naar een wedstrijd gaan als je er zelf wat zekerder van bent. Veel schade kun je niet aanrichten. Hooguit kunnen je punten wat laag uitvallen als ie niet zo fijn loopt. Maar zoals je het nu beschrijft ben je er nog niet klaar voor.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 09:14

Ik zou wel gaan, misschien gaat het wel erg goed, mijn pony doet het vaak beter op wedstrijd dan thuis, het kan ook zijn dat het helemaal mis gaat, maar dan weet je weer waar je op kan oefenen!!

marijkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 10:28

ik zou wel heen gaan, gewoon voor de ervaring en dan weet je ook gelijk na de proef van waar je op kunt gaan oefenen.. en ook voor je paard is het een hele goede ervaring vind ik!
Succes verder!!!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:49

je kan ook een B proefje rijden zonder galop>? Is dat geen idee..?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 11:54

Denk niet dat ze een A/B pony heeft. haha. Maar je weet maar nooit, gekken hebben de halve wereld, dus je kan altijd vragen of je zo'n proefje mag rijden.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 12:06

ik heb met mijn e-pony ook eerst een proefje zonder galop gereden..

Lola_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 12:35

ik denk dat dat wel t slimste is dan... hij heeft er gewoon nog moeite mee en ik ga liever niet overhaasten om hem op tijd B klaar te krijgen.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:05

Ik zou wel heen gaan als ik dit zo hoor. Het paard van mijn zus had ook nog wat moeite met de galop, maar op de wedstrijd was dat over en scoorde ze 167 en 162 punten... Misschien kun je in een weiland een ring uitzetten en iemand de proef laten voorlezen, dan merk je wel of je heen kunt of dat je een flater slaat. Let wel: in een proefje rijden is wel anders dan thuis, je moet alles op het juiste moment op de goede plaats doen, terwijl je thuis nog vaak een voltetje kunt rijden als het niet wil zoals het moet.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 13:16

Tuurlijk moet je wel gaan! Het is toch gewoon ervaring op doen, of niet dan. En dan nog, alles is mooi meegenomen. Hij went vast aan zo'n wedstrijd, ook al gaat het heel slecht. Bij ons is een meisje op stal, waarvan de pony thuis eerst altijd verkeerd (verkeerde galop) aansprong, kwam ze op wedstrijd, springt die altijd goed aan! Zo zie je maar weer, je weet niet wat er gaat gebeuren. Ik zou dus zeker gaan.

Groetjes Aniek.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 15:26

Ik heb 30-4 mijn eerste officiele gehad. Thuis doet ze alles keurig, ook binnen de bordjes. maar op wedstrijd was ik allang blij dat ik bleef zitten!!

Ze bokte heel erg met aangalopperen, doet ze thuis nooit. En heeft zelfs mijn "groom"in de maag getrapt met aansingelen.

Op wedstrijd heb ik dus een heel ander paard. De kenners zeggen dat ik wedstrijden moet gaan rijden en de "leken" dat ik 1.5 jaar lang thuis moet oefenen...

Ze is niet schrikkerig alleen ontzettend vrolijk en gespannen.
Ga lekker regelmatig een wedstrijdje rijden. Ze is trouwens vier en sinds 8 maanden onder het zadel

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:02

Ik zou wel gaan, je kan het toch altijd proberen? Lachen

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:04

Kom op, de rechtergalop zijn maar 2 of 3 onderdelen!
Je hoeft met een jong paard niet voor de eerste plaats te gaan, arm paard moet ook ervaring opdoen! Of ie nu kan galoperen of niet!

Lola_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 20:29

Ik doe een proef zonder galop nu. die deden ze ook Haha! en ik heb geen zin om te overhaasten met hem..

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:38

Kun je niet vragen of je een paar dagen van te voren een paar keer op het wedstrijd terrein mag rijden? Dan ziet hij alles wat nieuw is!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:40

Verstandig dat je nu een proefje zonder galop doet,
als je het gaat overhaasten is ook niet goed
en door gewoon op het terrein te rijden leert je paard ook al heel veel!
En die galop kun je ook gewoon met losrijden oefenen, dan hoeft het nog niet persé op 1 plaats en langzamerhand begint hij dat dan ook vanzelf te snappen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 23:00

BrittJl0ver schreef:
Verstandig dat je nu een proefje zonder galop doet,
als je het gen door gewoon op het terrein te rijden leert je paard ook al heel veel!aat overhaasten is ook niet goed
En die galop kun je ook gewoon met losrijden oefenen, dan hoeft het nog niet persé op 1 plaats en langzamerhand begint hij dat dan ook vanzelf te snappen!

Inderdaad er zijn veel mensen (ik heb het ook gedaan) die met een onervaren paard de eerste keer alleen gaan inrijden.
lekker tussen de vreemde paarden en trailers en al die vreemde dingen..
Heb je geen spanning dat hij/zij moet presteren.
Je kunt je alleen focussen op lekker ontspannen hobbelen!

Dan heb je met de eerste wedstrijd ook al geen spanning meer hoe zal hij gaan reageren op al die paarden en enge dingen???
Jij lekker ontspannen je paard lekker ontspannen!!

Wat wil je nog meer???

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:43

Ik zou ook gewoon gaan.. Ik zou rond rijden en als hij geod voelt zou ik gewoon starten... En als het niet zo goed gaat zou ik afmelden ( als dat zo makkelijk gaat) Ik zou misschien ook een week van te voren naar een andere wedstrijd gaan rijden... geen proef, maar gewoon rijden. En dan weet hij wat hem te wachten staat.

Maar wat je ook doet veel plezier ermee Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 00:56

Gewoon starten en er niks van verwachten; dan kan het alleen maar meevallen. Die ene galop is maar een paar onderdelen, zo erg is dat niet.