Oren uitscheren: wel of niet? + vetlokken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finley

Oren uitscheren: wel of niet? + vetlokken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:13

Wie scheert in de zomer het haar uit de oren? Ik vind het erg net staan voor de wedstrijden enzo maar het is natuurlijk ook een bescherming...
Doen of niet doen?

Ik zou ook graag de vetlokken afscheren, scheer je dan alleen de vetlok af of scheer je de hele voet ( en waar stop je dan? )

bedankt!

Kylan

Re: Oren uitscheren: wel of niet? + vetlokken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:38

Ik scheer altijd de oren uit, mijn pony staat meest van de tijd binnen. Nooit in de regen buiten ofzo dus hij krijgt er niks van. Het staat veel netter. De voeten scheer ik altijd bij de witte benen al het witte, en het zwarte voetje alleen de kroonrand en aan de achterkant tot de vetlok.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:44

Oren knip ik zo dat er geen plukken uit komen en niet van die vieze stukken uit hangen, laat wel een beetje haar zitten. En voetjes knip ik de sokken altijd af.

finley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 20:46

bedankt!
nog reactie's altijd welkom!

Kelly1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:52

bij mijn pony deed ik eerst ook de oren scheren maar dat doe ik nu niet meer, ik vind het er wel netjes uitzien! bij mijn paardje knip ik gewoon de langste plukken elke keer eraf zodat er niks uit zijn oor steekt zeg maar! en zijn voetjes.. hij heeft vier witte sokjes dus dat is gemakkelijk dan scheer je gewoon alles wat wit is.. maar bij mijn andere paard knip ik eigenlijk gewoon altijd!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:56

De oren pak ik met een hand vast en knijp ze met de open kanten naar elkaar toe, alle haren die eruit komen knip ik af.
De vetlokken haal ik helemaal weg, mijn paard heeft nogal wat behang daar (voor een wpnner dan Knipoog ) en sinds er op mijn protocol een keer stond dat de vetlokken toch wel erg lang waren hou ik het goed bij, het heeft daarnaast nog een voordeel en dat is dan zijn benen dan een stuk slanker lijken en mok heeft minder kans

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 20:57

Ik scheer ook altijd de oortjes helemaal kaal van binnen, nog nooit problemen mee gehad.
De benen scheer ik gewoon het wit of bij geen wit kan het tot de kogel of tot een paar centimeter onder de knie...

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:55

schoentje schreef:
Ik scheer ook altijd de oortjes helemaal kaal van binnen, nog nooit problemen mee gehad.
De benen scheer ik gewoon het wit of bij geen wit kan het tot de kogel of tot een paar centimeter onder de knie...

ik doe precies het zelfde Lachen

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:18

Ik vind dat het scheerwerk afhankelijk moet zijn van weidegang of stalling van je paard.

Oren:
Wil je je paard dagelijks in de wei, dan scheer je bij de oren alleen de haren die eruit steken (idd randen van de oren bij elkaar knijpen).
Tenslotte moet je niet vergeten dat het een bescherming is voor je paard en de gezondheid staat voorop.

Benen:
Verder scheer ik in de winter alleen de vetlokken en in de zomer wat verder naar boven toe.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 12:47

liza van loon schreef:
Oren knip ik zo dat er geen plukken uit komen en niet van die vieze stukken uit hangen, laat wel een beetje haar zitten. En voetjes knip ik de sokken altijd af.

ik ook

behalve in de zomer, dan staat ze in de wei... ik knip ze tot en met maart ofzo dan kan het groeien en dan gaat ze in juni op het land
Laatst bijgewerkt door Roos_M op 04-05-05 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 13:13

MiaMora schreef:
Ik vind dat het scheerwerk afhankelijk moet zijn van weidegang of stalling van je paard.

Oren:
Wil je je paard dagelijks in de wei, dan scheer je bij de oren alleen de haren die eruit steken (idd randen van de oren bij elkaar knijpen).
Tenslotte moet je niet vergeten dat het een bescherming is voor je paard en de gezondheid staat voorop.

Benen:
Verder scheer ik in de winter alleen de vetlokken en in de zomer wat verder naar boven toe.

Onze paarden staan dagelijks buiten, ook in de winter! Ik scheer de oren uit en scheer de benen op, zowel 's zomers als 's winters! In de winter scheer ik de paarden trouwens helemaal, en als ze goede dekens ophebben dan kunnen ze echt wel naar buiten hoor. Als ze het gewend zijn dan valt het sowieso wel mee, die van ons zijn nooit ziek!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:05

Oren knip ik soms, niet eens altijd. De sokken doe ik niks mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:14

De pony's die meegaan op wedstrijd komen niet in de wei en daar worden de benen van geschoren. Alle 4 de benen, wit of geen wit eraan. Voor tot de voorknie, achter tot de hak. Pony's die in de wei komen worden niet opgeschoren vanwege de bescherming. Hoofden worden ook geschoren bij de wedstrijdpony's, maar oren worden nooit uitgeschoren. Het is een bescherming, en ook al staan ze op stal, op wedstrijden en tijdens training komen ze toch veelvuldig buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:23

Ik scheer alles Haha!
Oren helemaal uit, neusharen weg, baardharen weg, benen opscheren...

En die van mij lopen heus gewoon in het land ermee.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:26

Ik knip de oren gewon bij(dus oor dichtknijpen en wat eruit komt gaat weg)
Ik schrik wel van de reacties hier...zo van "de paarden die op wedstrijd gaan,gaan nooit op het land"...dan ben je niet echt diervriendelijk bezig lijkt mij...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 14:52

nee idd, dat viel mij ook al op

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:17

ik doe het altijd !
staat wel zo netjes, alleen me paardje is het er niet altijd mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:31

Ik heb er eentje gehad die het lekker vond als je de oren deed scheren Tong uitsteken

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:11

MeiaLuna schreef:
Ik knip de oren gewon bij(dus oor dichtknijpen en wat eruit komt gaat weg)
Ik schrik wel van de reacties hier...zo van "de paarden die op wedstrijd gaan,gaan nooit op het land"...dan ben je niet echt diervriendelijk bezig lijkt mij...

Bij ons word alles geschoren en/of getoiletteerd en gaan de concourspaarden ook gewoon het land op hoor.
De meeste mensen bedoelen hier denk ik, dat ze niet dag en nacht buiten staan....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:26

Voor het eerst in mijn leven heb ik een paard die het heerlijk vind om zijn oren uit te scheren. Ik moet er dus even aan wennen dat dat ook daadwerkelijk dus kan dit jaar Haha!

Maar bij Tol kan ik het vergeten. Zelfs met sedalin en praam is er niet in de buurt van zijn oren te komen met een klein scheerapparaat.

Ik hou dus maar de eer aan hem Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:38

Oren doe ik eens in de zoveel tijd helemaal uitscheren (niet elke wedstrijd want t is een heel gedoe met praam gekloot) en de benen scheer ik ook altijd helemaal, vooral het wit, de zwarte benen doe ik de kroonranden en de kogels.

finley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-05 10:44

bedankt! Ik denk dat ik de oren maar helemaal uitscheer ( ik denk dat die van mij het ook nog graag zal hebben Lachen , handig dus) en de benen probeer ik eerst alleen de vetlok, ik zou niet graag een overgang hebben, ik ga gewoon wat testen, groeit in het slechtste geval toch terug!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 12:03

ik scheer de oren niet uit maar klap ze bubbel en alles wat eruit komt knip ik weg. de vet lokken knip ik tot haar knieen af, zo komen haar sokken (fries) beter uit

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 13:55

liza van loon schreef:

Ik precies hetzelfde...

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 19:54

mijn baasje is weer bezig geweest Tong uitsteken zien jullie zn knotje wel???
Afbeelding