Pavo Cup - eisen voor deelname?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pavo Cup - eisen voor deelname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:03

Er zijn al een paar topics over de Pavo cup geweest, maar ik ben nou eigenlijk wel eens benieuwd wat nou de criteria zijn waaraan je (paard) moet voldoen om mee te mogen doen. Weet iemand hier meer van?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-05-05 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

fresco

Re: Pavo Cup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:25

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Een kennis van mij heeft een 5 jarige, wat moet deze in huis hebben, wil je niet voor l.l staan?

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 17:26

Het moet een KWPNer zijn (en in geschreven in een stamboek van het KWPN), minstens 1.60m en de ruiter/amazone moet in het bezit zijn van een startkaart bij de KNHS (hoeft niet perse met dit paard).

Voor 4 jarigen wordt ongeveer L niveau verwacht, je moet dus een pasje wijken kunnen laten zien. Voor 5 jarigen ongeveer klasse M1, je moet dus een stukje schouderbinnenwaarts laten zien.
Voor de rest moet je maar even op de site van het KWPN kijken daar staat alles op. Knipoog

En voor gek sta je nooit, als je gewoon mee doet voor de lol. Maar als je denkt met een wat minder kwalitatief paard je te kwalificeren voor de halve finale, dan kun je beter thuis blijven en uit die droom ontwaken. Haha!

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:09

Spannend!! Ik heb me vanmorgen opgegeven voor de Pavo-cup met mijn nieuwe 4 jarige Flemmingh.... Hoop inderdaad dat ik niet voor l*l sta... haha

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:58

Om naar de halve finale moet je paard behoorlijk wat in huis hebben ja(en dat had Rozemarein Tong uitsteken ) Maar het is ook gewoon een goede ervaring voor de paarden om eens ergens anders te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:04

frunnik schreef:
Voor 5 jarigen ongeveer klasse M1, je moet dus een stukje schouderbinnenwaarts laten zien.

Hou dat maar ruim aan...

Ze moeten niet alleen sb, maar ook travers kunnen laten zien. En je moet het er niet alleen uit kunnen persen, ze moeten er echt goed bevestigd in zijn.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:32

Hoi
Ik heb een aantal jaar geleden ook met de pavo cup mee gedaan.
Het is echt een hele leuke ervaring, maar natuurlijk in de eerste ronde eruit, maakt ook niet uit ik kan nu wel zeggen dat ik met Krack C. in de ring heb gereden. Ha Ha

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 20:58

Zep schreef:
Hou dat maar ruim aan...

Ze moeten niet alleen sb, maar ook travers kunnen laten zien. En je moet het er niet alleen uit kunnen persen, ze moeten er echt goed bevestigd in zijn.

Dit is niet waar, travers wordt niet gevraagd. Kijk ook maar bij de regelementen van de Pavo-cup Knipoog

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:20

Ik heb nog nooit meegereden maar wel een aantal voorselecties bekeken. Wat mij is opgevallen is dat men bij de 5-jarigen nogal wat strenger is dan bij de 4-jarigen. Daar accepteert men nog wel dat een paard kijkerig is en geeft men de paarden ook een kans als ze de eerste paar minuten een beetje stressig zijn. Bij de 5-jarigen kun je het dan wel schudden, dan heb je niet meer genoeg aan een paar hele goede gangen, want als de basis en gehoorzaamheid mist willen ze je niet. Op zich ook wel terecht, veel 4-jarigen lopen pas op concours natuurlijk...

Wat mij vorig jaar vooral opviel is dat er best veel paarden doormochten naar de halve finale, ook paarden waarvan ik het zelf niet had verwacht. De jaren ervoor kon je ze er zo uitpikken, de echte leuke paarden mochten dan door. Vorig jaar lieten ze (op de paar voorselecties die ik gezien heb in ieder geval) ook vrij veel twijfelaars door. Maar misschien had dat met de cijfertjes te maken hoor. Men wil altijd graag het aantal halve-finalisten van het vorige jaar overtreffen, heb ik het idee, om maar aan te geven dat de kwaliteit van Het KWPN paard zo verbeterd is... Misschien dat er daarom zoveel het voordeel van de twijfel hebben gekregen...

Het leuke is wel dat het geen echte proeven zijn. Als iets een keertje mislukt kun je het dus gewoon over doen. Of een volte extra rijden om een oefening iets beter te kunnen laten zien. Je krijgt wat dat betreft wel goed de kans om je paard te laten zien.
Naar mijn idee zeker de moeite waard dus, al is het alleen al om de ervaring op te doen.

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:21

toen ik pavo cup mee reed voor vier jarige moesten we alleen de gangen tonen.
Stap, draf, galop, middendraf,middengalop en uitstrekken.
En het extrieur werd beoordeeld, meer niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-05 15:23

Travers wordt inderdaad niet gevraagd, maar de 5 jarige paarden moeten wel een verzameling kunnen laten zien die wat verder dan het M niveau gaat.

Bij de vierjarige horen ze ook het wijken te vragen.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:28

Sjuimpje schreef:
Travers wordt inderdaad niet gevraagd, maar de 5 jarige paarden moeten wel een verzameling kunnen laten zien die wat verder dan het M niveau gaat.

Bij de vierjarige horen ze ook het wijken te vragen.

Ik denk dat dat dus nog wel eens per voorselectie kan schelen. Er werd bij ons namelijk helemaal niet naar verzameling gevraagd. Mijn paard liep vorig jaar 64,5 of 65,5 punten dat weet ik niet meer uit mijn hoofd. Maar was toen pas een jaar onder het zadel waarvan een half jaar pas aan het werk ivm een blessure. Je kan dus wel begrijpen dat hij wat betreft zijn ontwikkeling echt enorm achter liep. Bovendien had hij veel moeite met de overgang van de zandbodem waar je los moest rijden naar de grasbaan waar je voor moest rijden. Het verbaasde mij dan ook zeer dat hij nog zulke hoge punten kreeg.

Dus ik denk dat er een hoop wordt vergeven en dat er vooral naar de kwaliteiten van je paard wordt gekeken en die worden beoordeeld. Als een paard een beetje gespannen loopt of iets dergelijks kan daar nog wel door de jury doorheen gekeken worden. Maar dan moet hij natuurlijk wel kunnen lopen.