dressuur met een fries?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_evelien_

dressuur met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 14:07

hallo bokkers ,

ben wel eens benieuwd of jullie ook wedstrijd rijden met jullie fries en in welke
klasse jullie rijden , en wat voor reacties jullie tijdens concours krijgen

ik rijd zelf mijn merrie lusan in de L1 + 5
en met mijn ruin cornelis rijd ik B + 11

nou ik hoor wel van jullie

Mrijn

Re: dressuur met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:15

M1+4 met Tjalko (Brandus x Tjimme). Deze enige negatieve reactie die ik ooit op mijn Fries heb gehad, is dat hij een schande is voor het Friese ras omdat hij te luxe is.
Het omgekeerde maak ik wel vaak mee, commentaar in de zin van: zo (dus luxe, zonder sokken en met knotten in zijn korte manen) vind ik een Fries wel een dressuurpaard.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:35

Marijn4045 schreef:
M1+4 met Tjalko (Brandus x Tjimme). Deze enige negatieve reactie die ik ooit op mijn Fries heb gehad, is dat hij een schande is voor het Friese ras omdat hij te luxe is.
Het omgekeerde maak ik wel vaak mee, commentaar in de zin van: zo (dus luxe, zonder sokken en met knotten in zijn korte manen) vind ik een Fries wel een dressuurpaard.

begrijp ik dan goed dat jouw fries korte manen heeft? heb je dit bewust gedaan of schuurt hij zijn manen altijd kort?
mijn friese merrie oogt ook heel luxe ze heeft dan ook heel weinig behang
de ruin van mij daar in tegen heeft heel veel behang

knap dat je zo ver al bent in de dressuur

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:43

Bloos mijn start kaart is onderweg, maar op een onderlinge wedstrijd heb ik veel bekijk gehad, er kwamen zelf mensen naar mij toe Haha!
en bij mij op de friese rij verenniging lopen er een paar z

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:48

Ik ben L2 + 3 met m'n Friese hengst.
Heb er een tijdje uitgelegen ivm hoofdschudden, maar misschien ga ik binnenkort weer een poging wagen!
Hij heeft voorheen trouwens Z dressuur gelopen en is ook aangespannen uitgebracht.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 20:56

overkomt het jullie nog vaak dat jurys niks van friesen moeten hebben?
heb het idee dat het wel steeds meer wordt gewaardeerd, maar soms rij
ik echt super en zijn de punten echt veel te weinig. andersom komt ook
wel eens voor hoor , dat ik denk van nou zoveel punten was het nou ook
weer niet waard

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:16

Ben het tot op heden altijd met de jury eens geweest.
En wb je punten; het is en blijft een jurysport Knipoog het ligt er dus maar net aan waar de jury van houdt Tong uitsteken

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:18

Ik rijd met mijn friese merrie L1, maar ze stapt heel slecht dus daar heb ik altijd negatief commentaar op.
ja dat maak ik ook heel vaak mee dat de jury het paard niet leuk vindt ofzo maja...

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 21:25

Zw_Mikkel schreef:
Ik rijd met mijn friese merrie L1, maar ze stapt heel slecht dus daar heb ik altijd negatief commentaar op.
ja dat maak ik ook heel vaak mee dat de jury het paard niet leuk vindt ofzo maja...

slecht stappen doet mijn merrie lusan ook ja , zij stapt heel kort heb hier ook vaak comentaar op. En inderdaad als je voor je zelf maar tevreden bent ..
vind ik dan Haha! Haha!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:48

Danielle14 op bokt heeft een super mooie fries... Ja

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 23:12

Bij onze rijvereniging is het heeeeeel druk met Friezen...
Ze lopen in elk niveua mee, van B tot Z2... En pikken regelmatig prijzen mee...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:14

Een slechte stap is niet alleen voor een Fries een probleem, hoor. Dat komt overal voor en zal door elke jury(ongeacht welk ras) afgestraft worden.

Je moet je fries gewoon rijtechnisch voor elkaar hebben net zoals een KWPN'er.

"De jury houdt niet van friezen" is allang achterhaald.
Als je lage punten hebt zal dat 99 van de 100 keer aan rijtechnische problemen liggen en niet aan het soort paard.
Lijkt me dan ook sterk dat iemand heel vaak mee maakt dat de jury haar paard afkeurt. Gewoon iets kritischer naar jezelf kijken. Neem eens een video mee.

Een Fries is gewoon een heel mooi rijpaard, maar je moet het er wel uit zien te rijden. Er rijden zelfs friezen in de Grand-Prix!
En ( misschien weet joyce dat) was er niet een fries NL kampioen in het M dit jaar?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:53

toch zitten er helaas nog wel enkelen tussen die vinden dat Friezen alleen voor de wagen horen...

Amondi: Volgens mij niet bij de indoorkampioenschappen...
Maar er lopen er inderdaad wel een aantal heel hoog mee in de sport. Kijk maar eens bij Esther Liano op haar site Knipoog

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 11:59

volgens mijn kijkt de jury toch wel laag tegen zwader paarden zoals friezen tinkersen fjorden en haflinger en zovoorts

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:15

moonie schreef:
volgens mijn kijkt de jury toch wel laag tegen zwader paarden zoals friezen tinkersen fjorden en haflinger en zovoorts

Dat ligt echt niet aan het wel of niet mooi vinden van een ras, maar wel aan de beperkingen die de rassen die jij noemt met zich mee brengen.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 12:27

Effy schreef:
moonie schreef:

Dat ligt echt niet aan het wel of niet mooi vinden van een ras, maar wel aan de beperkingen die de rassen die jij noemt met zich mee brengen.

Amen!

Je moet de beperkingen kennen van je paard en daaraan werken en zijn goede punten uitbuiten. Als je daar niet tegen kunt moet je gewoonweg niet gaan starten.
Mijn paard strekt waarschijnlijk niet zo makkelijk als een paard met een schuinere schouder (al reed ik er laatst wel een 7 voor in het M). Wat voor hem pleit is dat hij heel erg cool is in zijn kop en niet moeilijk doet over paraplu's en plantenbakken waar menig bloedpaard het van op zijn heupen krijgt.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:06

joyce B schreef:
toch zitten er helaas nog wel enkelen tussen die vinden dat Friezen alleen voor de wagen horen...

Amondi: Volgens mij niet bij de indoorkampioenschappen...
Maar er lopen er inderdaad wel een aantal heel hoog mee in de sport. Kijk maar eens bij Esther Liano op haar site Knipoog

Dat is dan de ene van die 100.
Vorig jaar hebben we een paar wedstrijden gereden met een schimmel.
in 1 proef maar liefst 19x een 5 en geen commentaar. Vraagt de eigenaar: hoe kan dat nou, wie was de jury? Bij het zien van de naam zegt ze: oh, die gek! Daar kun je met een schimmel niet hoger scoren dan een 6, hij heeft er een hekel aan Ach gut
Dit werd later bevestigd door een andere jury!! De man spoort niet.

Dus ja, er zal er echt wel eentje zitten die niet van friezen houdt, maar dat gebeurt bij alle soorten paarden.

Esther Liano, Saskia Meinema, Bennie van Es,Ilona Mens, Abel...( België)
In Amerika loopt er ook een Grand Prix , maar wel allemaal met goede ruiters! En in de basissport is het niet anders, als je zelf weet waar je mee bezig bent lukt het echt wel, zeker met een Fries.

Dus eerst naar jezelf kijken en dan pas de jury afbranden.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:14

tineke bartels doet ook clinics met friezen. Heb ook een show gezien van friezen dressuur team ofzo en ik vond het super. Deze friezen lopen allemaal op hoog niveau. En ze tonen net zo mooi als gewone paarden vind ik altijd, ik kan me niet voorstellen dat er nog veel jury´s zijn die vinden dat de friezen niet in de dressuur thuishoren!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 13:44

vind friezen echt zeer geschikt als dressuurpaard , omdat ze veel uitstraling hebben vind ik persoonlijk Knipoog

Blackmystery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:49

yep mee eens, Haha! er komt echt iets de ring binnen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:40

yepz friezen kunnen absoluut super dressuur paarden zijn, ik ga volgend seizoen starten met mijn fries Haha!

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:10

julien beersma met master fh was kampioen in de M ......
Ik weet nog goed dat ik zo'n 10 jaar geleden Z startte met mijn fries.....dus met stang en trens.....ik kwam t losrij terrein op en de ringmeester zei: meisje je mag niet in de B starten met stang en trens......hmmmmm ik had toen wel de Z1 en de Z2 gewonnen tussen alle bruine want ik was altijd alleen....met mij friese merrie waarvan ook nog eens iedereen dacht dat t een hengst was......

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 18:15

tommy01 schreef:
julien beersma met master fh was kampioen in de M ......
Ik weet nog goed dat ik zo'n 10 jaar geleden Z startte met mijn fries.....dus met stang en trens.....ik kwam t losrij terrein op en de ringmeester zei: meisje je mag niet in de B starten met stang en trens......hmmmmm ik had toen wel de Z1 en de Z2 gewonnen tussen alle bruine want ik was altijd alleen....met mij friese merrie waarvan ook nog eens iedereen dacht dat t een hengst was......

dat vind ik nog eens knap van je!!
Eb rijd je nu nog steeds met friezen?

tommy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:56

ja.......ben daarna nog M met winst geweest, maar merrie is verkocht en nu sinds een tijdje weer met een nieuwe bezig en die is ook al L2+6.......

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:21

Ik reed succesvol L2 met mijn Friepske, zij was juist heel breed en fors, echt het ouderwetse type, tja dan kun je wel eens boze blikken krijgen na een middengalop in een binnenbak met ijzers onder Bloos Haha!

Haha, over het algemeen vonden juist de "oude mannetjes" het vaak knap en leuk om een Fries in de ring te krijgen, dan kreeg ik echt punten van huh? dat kan nooit zo goed was het niet, maar helaas gebeurde het andersom ook regelmatig............

Ach, ga nu weer starten met een wpn'er ben benieuwd!