Jurylid worden populair?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paulanda

Jurylid worden populair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:57

Ik hoorde van een stalgenootje dat als je hier jurylid wil worden dat je geloof ik M moet rijden en je dan moet opgeven en dat je dan maar geluk moet hebben,want je moet uitgeloot worden zo populair is het? Verward

Ik kan niet echt begrijpen dat veel mensen dat zouden willen worden,kost je toch wel je dag,je krijgt nauwelijks vergoeding,de enigste die blij met je is is meestal degene die eerste zijn geworden Knipoog
En cursus zal nog geld kosten ook,dus waarom is dit z'on geliefde hobby?

en had begrepen dat de cursus maar 6 avondjes is??

kan iemand mij het 1 en ander uitleggen Lijst

jipkip

Re: Jurylid worden populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:59

ik heb er verder geen verstand van maar ik dacht dat je minimaal 21 moet zijn om zo'n cursus te mogen doen...
mij lijkt het ook echt leuk hoor om te jureren..!

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:33

mij lijkt het super om te jureren, ik weet niet of je al een keer mee bent geweest om te schrijven? Ik vond het toen nog leuker dan het me al leek. Vooral de uitblinkers zijn erg leuk (naar beneden en naar boven Tong uitsteken ) De hoogste klasses (M,Z) lijken mij het leukste.. en als ik later een beetje tijd ervoor heb wil ik ook echt wel een jurycursus doen!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:47

Wat mij betreft mogen ze de lat wel wat hoger leggen! Als je bekijkt welke pipo's en tuthola's er tegenwoordig al mogen jureren.... Hebben zelf dan een keertje M gereden en menen dan meteen dat ze weten hoe het moet! Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Maar met name in de lagere klassen is het niveau van de juryleden soms ver te zoeken. Slechte zaak!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 00:03

Ik weet niet hoe het dit jaar was, maar verleden jaar waren er 1000 aanmeldingen voor 175 cursusplaatsen dus dat zegt genoeg over de populariteit.

Waarom ik het doe? Ik vind het (nog) steeds leuk om te doen, ook al levert het niets op.
Ik ben nu bezig met de M-cursus en wil tzt ook zeker de Z-opleiding volgen. Ik vind het gewoon leuk om op een andere manier met de paardensport bezig te zijn behalve zelf rijden.
Ik heb ook ORUN gedaan maar vind jureren eerlijk gezegd leuker dan lesgeven.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:48

Ik wil ook zo breed mogelijk bezig zijn met de paardensport en op verschillende manieren van leren. ORUN en jureren helpen me in mijn 'paarden-ontwikkeling'.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 08:49

Waarom? omdat ons hart er natuurlijk ligt Knipoog Want om het geld ( 12,50 euro ) hoef je het niet te doen, nee je moet echt een liefhebber zijn van de sport.

greetjebee schreef:
Wat mij betreft mogen ze de lat wel wat hoger leggen! Als je bekijkt welke pipo's en tuthola's er tegenwoordig al mogen jureren.... Hebben zelf dan een keertje M gereden en menen dan meteen dat ze weten hoe het moet! Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Maar met name in de lagere klassen is het niveau van de juryleden soms ver te zoeken. Slechte zaak!

Ja ik ben het hier wel met je eens.

Maar in de basis Z zitten er helemaal een hoop (met name de echte oudere) jury's die het gewoon niet (meer) zien. Er zitten er hier in de kring een paar die een goede wissel niet eens herkennen, of laat ik het zo zeggen: die een foute wissel niet herkennen Haha! . Als het paard om is dan is het een 7, de manier waarop doet niet ter zake Clown . Dit soort mensen moeten ze maar eens gaan afvoeren.
Ik vind dat ze de ouwe garde maar eens moeten gaan uitdunnen, er zijn er zoveel die nooit meer op de bijscholings avonden komen omdat ze het na 40 jaar wel vinden te weten. Verward
Zowiezo een bezem door het jurybestand halen lijkt mij geen gek idee, de eisen om jury te blijven ook hoger leggen, wat is nu 5 keer jureren per jaar en 1 keer een avondje (niet verplichte) bijscholing?
Daarnaast mag van mij de eis om jury te worden zowiezo Z2 zelf rijden zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand met M1 eigen niveau een L2 proef mag beoordelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:04

Wiske, de bijscholing is toch wel verplicht?

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:22

(niet verplicht) dwz :

Als je niet komt, dat hier verder geen enkele sanctie op volgt en je gewoon jury blijft, er is geen controle over.
Net als dat er GEEN controle is op het aantal keren dat de jury daadwerkelijk jureert, het is dan wel de PLICHT om minimaal 5 keer te jureren, maar er is hier binnen de KNHS geen controle op. zo staan er juryleden op de lijst die al jaren niet meer op het veld gesignaleerd zijn, terwijl veel praktijkervaring toch nodig is. Ja

Dit jaar hadden ze voor het eerst bijscholingsformulieren die ingevuld naar Ermelo gaan, om zo bij te houden wie er op de avonden is geweest.
Maar ofdat ze nu de mensen die niet geweest zijn eruit gaan knikkeren Whoosh! ? ik denk het niet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:50

Ik ben net een jaar jurylid en vindt het geweldig om te doen!
Ik wou het al een tijdje, maar vondt dat ik eerst goed Z2 moest rijden.
Zo gezegd zo gedaan en het valt me dus niet tegen.

Bij ons in de groep vorig jaar ging het goed fout.
Van de 27 (zoiets) deelnemers zijn er maar 12 geslaagd! (waaronder ik Bloos )
Het examen werdt afgenomen door dhr. Peters himzelf!
Hij was veel strenger dan dat het ons geleerd was en daarom slaagde maar de helft van de groep.
Dus degene die er slaagden zijn zeker capabel genoeg om te jureren. (overigens allemaal Z ruiters)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:01

WWWiske schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand met M1 eigen niveau een L2 proef mag beoordelen.

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Iemand kan door omstandigheden nog niet verder gekomen zijn dan M1/M2 maar toch het oog ervoor hebben. Zelfde met lesgeven, iemand die 5 paarden in het Z heeft gehad hoeft niet per definitie beter les te geven dan iemand die nooit op wedstrijd is geweest maar er toch het gevoel en het oog ervoor heeft.

Volgens mij draait het dus allemaal om 'het oog'. Zie je het of juist niet, laat je je imponeren door iets dat spectaculair door de baan gaat (oh, dat zal dan wel goed zitten), durf je een heel braaf maar correct paard ook flink te punten enz.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:15

Remember schreef:
WWWiske schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand met M1 eigen niveau een L2 proef mag beoordelen.

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Iemand kan door omstandigheden nog niet verder gekomen zijn dan M1/M2 maar toch het oog ervoor hebben. Zelfde met lesgeven, iemand die 5 paarden in het Z heeft gehad hoeft niet per definitie beter les te geven dan iemand die nooit op wedstrijd is geweest maar er toch het gevoel en het oog ervoor heeft.

Volgens mij draait het dus allemaal om 'het oog'. Zie je het of juist niet, laat je je imponeren door iets dat spectaculair door de baan gaat (oh, dat zal dan wel goed zitten), durf je een heel braaf maar correct paard ook flink te punten enz.

Dan krijg je weer een zelfde topic als een tijdje geleden: "kan je rijden als je Z rijd ?" nee, natuurlijk is dat geen garantie, uitzonderingen zijn er altijd.

Maar jureren is toch een combinatie van eigen praktische ervaring, theoretische kennis, objectiviteit, verandwoordelijkheid, gevoel hebben voor, een positieve houding!, alertheid en concentratie.
En als er zo'n groot aanbod is van mensen die de jury cursus willen volgen, is dat een luxe probleem voor de KNHS als je dan kan kiezen uit iemand die bij wijze van ZZ gereden heeft of M, waarom zou je dan de persoon nemen die M heeft gereden, er vanuit gaande dat de overige achtergronden van de persoon identiek zijn en je de personen op basis van wat gegevens op een aanmeldformulier zou uitkiezen, daar valt in het huidige systeem ook nog mee te rommelen.

Om te weten of dat de persoon die M gereden heeft een beter gevoel voor jureren heeft dan degene die ZZ gereden heeft( wat natuurlijk heel goed kan) zou je vooraf aan de cursus een soort van voor-selectie procedure moeten maken die anders is dan nu. Dan zou je alle kandidaten moeten uitnodigen voor een praktisch toelatingsexamen o.i.d. en aan de hand daarvan met een aantal mensen verder gaan Verward

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 11:24

Dat je vanuit die luxe-positie mensen wilt die hoger geklasseerd zijn en waarvan je dus een hogere verwachting mag hebben kiest kan ik ook heel goed begrijpen. Is in principe ook wel logisch Knipoog

Maar zo'n selectieprocedure waar jij het over hebt scheidt wel het kaf van het koren, ongeacht het niveau. Je hebt gewoon de besten dan, en als er een M-ruiter is met meer gevoel dan een Z-ruiter neem je die M-ruiter. Op die manier haal je de mensen met het gevoel er tussenuit, en speelt niveau eigenlijk een bijrol (bij twijfel de hoogst geklasseerde oid). Waarschijnlijk wel een ondoenlijk karwei, maar het zou me niet verkeerd lijken!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 14:44

Ik vind veel van de jury's hier uit de oudere generatie erg prettig jureren ( en niet alleen uit eigen belang ), zo heb je meneer van A. die altijd keurig met zijn bolhoed op in het juryhokje plaats neemt, hij blijft zelf bij de prijsuitreiking en is streng maar rechtvaardig. Van te voren kan ik bij hem heel aardig mijn punten inschatten en dat vind ik kenmerkend (mits ik zelf reël ben natuurlijk) voor een goede jury. Daarentegen heb je hier in de buurt ook wat jongere jury's, één daarvan rijd zelf Z1 en ze had een Z1 rubriek waarin ik mee reed helemaal afgebrand, ik was de enige met een wp (180punten) terwijl het niveau behoorlijk hoog lag (de rest reed beduidend beter dan ik). Volgende wedstrijd reed ze zelf mee en haalt 145 en 149 punten in het Z!!! Nou sorry hoor, maar toen ik haar zag rijden heb ik besloten om voortaan me niets meer van haar commentaar op mijn coupons aan te trekken, wat een blamage voor de jurysport!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:12

uitzonderingen zijn er altijd

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:19

ik jureer ook Haha!
alleen heb ik geen cursus gedaan, maar iedereen was wel tevreden om me omdat ik veel commantelaars gaf Lachen en het was ook echt leerzaam en ik denk dat ik ook een cursus gaat volgen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:21

het was op een manege en ik jureer tegen pension en manege paarden Haha!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 19:06

Th0mas schreef:
ik jureer ook Haha!
alleen heb ik geen cursus gedaan, maar iedereen was wel tevreden om me omdat ik veel commantelaars gaf Lachen en het was ook echt leerzaam en ik denk dat ik ook een cursus gaat volgen

Ik had meer commentaar op mijn protocol staan dan dat ik gewend was Knipoog Haha!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:02

Was het cgj112 niet die zei: jureren is 5 minuten voor God spelen?
Ik vond dat heel raak geformuleerd.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:07

Ik wil ook zeker weten jury worden zodra ik kan! Nog een paar jaartjes wachten...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:20

Tja vooral oudere juryleden zien het soms inderdaad niet meer. Heb soms ook het idee dat ze zelf nog nooit op een paard hebben gezeten. Ik had laatst ook een jury waar ik in de L weleens tegen reed met twee paarden altijd ergens onderaan met 140 pt. Zat hij laatst in het hokje (mag nog Z jureren ook) ik geloof dat 1 iemand net winst had, en het commentaar dat hij erbij gaf was behoorlijk nutteloos (een 4 voor vrije stap met als commentaar paard mag zijn hals niet strekken). Ach meestal ben ik het wel met de beoordeling eens, het is alleen erg jammer dat er weinig van 1-10 jureren en dat de meeste blijven steken op de 4-7 in een gunstig geval. Dat is denk ik het voordeel aan jongere jury's die rijden zelf ook nog wedstrijden en doen dat vaak meer.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:34

Fleurtje100 schreef:
een 4 voor vrije stap met als commentaar paard mag zijn hals niet strekken

In principe heeft hij wel gelijk... in de vrije stap moet het paard zijn hals op boeghoogte houden en mag dus idd niet strekken

Fleurtje100 schreef:
Ach meestal ben ik het wel met de beoordeling eens, het is alleen erg jammer dat er weinig van 1-10 jureren en dat de meeste blijven steken op de 4-7 in een gunstig geval. Dat is denk ik het voordeel aan jongere jury's die rijden zelf ook nog wedstrijden en doen dat vaak meer.

Mee eens! Die lijstjes met alleen maar 6-en kun je echt niks mee! Maar de jongere juryleden doen dat net zo goed, die durven soms ook niet extreem te punten.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 20:51

Fleurtje100 schreef:
Tja vooral oudere juryleden zien het soms inderdaad niet meer. Heb soms ook het idee dat ze zelf nog nooit op een paard hebben gezeten.

Ik zou het niet zo snel op de leeftijd gooien. Mijn ervaring is dat oudere mensen soms juist de meeste (paarden)kennis hebben. Ik luister graag naar hen!
Persoonlijk ken ik een oudere heer die nog nooit heeft paardgereden maar al jaaaaaren de dressuursport volgt. Puur uit interresse. Hij 'punt' soms zelf ook mee, gaat dus gewoon de hele dag naast de ring zitten kijken. Hij volgt ook een aantal combinaties die hij goed vindt, zowel in de lagere als de hogere klassen. Hij is gezegend met ENORM VEEL kennis van de dressuur en ook heel erg objectief en eerlijk in zijn oordeel. Ik vraag hem dus ook altijd om zijn commentaar en advies. Hij is erg kritisch, maar zoals gezegd ook echt een VAKJURY en weet precies waar hij het over heeft dus ik neem zijn mening serieuzer dan de meningen van al die B en L jurytjes.

Helaas wil deze meneer niet jureren..... Hij wil zich liever niet mengen in het politieke spel. Hij mag het overigens ook niet meer vanwege zijn leeftijd. Jammer, om zulke mensen zitten we nu juist te springen....

M.a.w. ze hoeven wat mij betreft in principe geen hogere eisen te stellen aan de sportprestaties van (m.n. de oudere) juryleden. De juryleden moeten gewoon beter worden opgeleid en bijgeschoold. Daarnaast moet er natuurlijk in eerste instantie een veel strenger toelatingsbeleid komen. We hebben behoefte aan echte kenners, leken zijn er al genoeg!

dooozzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:59

Denk dat ik wel weet wie je bedoelt, greetjebee. Ben het helemaal met je eens! Ga me misschien ook voor de jurycursus opgeven, ben wel benieuwd of hier kosten aan verbonden zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 23:13

Yeps, het kost je ook nog geld. Ik geloof dat ik 160 euro kwijt was voor de M-cursus (en dan moet ik eerst nog maar eens slagen)