Maandag heb ik een onderlinge wedstrijd op de manege, maar nu blijken wij een andere proef te hebben, dan die wij hebben geoefend.
En nu snap ik iets niet helemaal, hoop dat iemand mij kan helpen? Ik heb deze proef: 15. Klasse L1
Rijtijd: 6.30 minuten Rijbaan: 20 x 40 meter Lichtrijden, tenzij doorzitten wordt gevraagd 1. A-X Binnenkomen in arbeidsdraf X Halthouden - Groeten 2. Voorwaarts in arbeidsdraf C Linkerhand 3. H-X-K Gebroken lijn, doorzitten en op X Volte 10 meter rechts K Lichtrijden 4. A Afwenden Tussen D en G 5 meter wijken voor het linkerbeen, daarna rechtuit Op C Linkerhand 5. Vóór H Arbeidsstap H-B Van hand veranderen in middenstap B Arbeidsstap F Arbeidsdraf 6. A Afwenden Tussen D en G 5 meter wijken voor het rechterbeen, daarna rechtuit Op C Rechterhand 7. M-X-F Gebroken lijn, doorzitten en op X Volte 10 meter links F Lichtrijden 8. K-X-M Van hand veranderen in middendraf M Arbeidsdraf, doorzitten 9. Tussen C en H Arbeidsgalop links aanspringen 10. E-B-E Grote volte en tussen B-E Enkele sprongen middengalop, daarna arbeidsgalop 11. B Arbeidsdraf 12. H-X-F Van hand veranderen, daarbij de hals laten strekken 13. Vóór F Teugels op maat maken, daarna doorzitten 14. Tussen A en K Arbeidsgalop rechts aanspringen 15. E-B-E Grote volte en tussen B-E Enkele sprongen middengalop, daarna arbeidsgalop 16. M Arbeidsdraf 17. B Afwenden, daarna arbeidsstap 18. X Halthouden, enkele seconden stilstaan 19. Voorwaarts in arbeidsdraf E Rechterhand 20. M-X-K Van hand veranderen in middendraf K Arbeidsdraf 21. A Afwenden G Halthouden - Groeten Voorwaarts in arbeidsstap C Linkerhand 22. C-H-E-A Vrije stap Rijbaan verlaten 23. De zuiverheid van de gangen 24. De impuls en het gereden zijn in het algemeen 25. De houding en zit van de ruiter en het effect van de hulpen 26. De verzorging van het geheel: ruiter en paard
Mijn vraag is, hoe doe je precies die volte 10 meter naar rechts en links? (dikgedrukt) heeft iemand misschien een goeie beschrijving, of nog beter een voorbeeld?
Dat is niet zo moeilijk, teken het maar eens uit op papier dan heb je hem zo! Bijv. bij de eerste: Je rijdt een gebroken lijn van M naar X, halverwege die gebroken lijn, dus op X, draai je een volte 10 meter naar links (dus volte 10 meter X-B-X) aan het einde van die volte 10 meter kom je dus weer uit op X en rijd je de tweede helft van de gebroken lijn, dus van X naar F.
Bij punt 3: je rijdt van H naar X (dus de helft van je gebroken lijn), dan op X een volte 10 meter naar links (dus X-E-X) en daarna van X naar K maak je je gebroken lijn af. Is niet moeilijk, best een fijne lijn om te rijden
Bij 7 is het hetzelfde, maar dan natuurlijk de andere kant op!
Jah die tekening klopt helemaal, eigenlijk is het best wel een fijn figuur om te rijden, door de gebroken lijn heb je namelijk al stelling voor de volte!!
Ja dat weet ik, maar als je op een paard rijd dat zich heel erg aansteld En dus veel schrikt, word het weer anders hé maar ach jah het is voor de lol en daar gaat het om
Schrikken, heel bekend. Probeer hem zo rustig mogelijk rond te sturen en alle figuren mooi af te werken. als ie iets eng vind, vraag dan desnoods subtiel een beetje stelling.
Ik las de proef nog eens door, en kwam nog op iets punt 2 moet je bij de c op de linkerhand, en daarna gebroken lijn, moet je dan meteen al gebroken lij maken, ja toch, en wanneer meot je dan precies doorzitten bij die gebroken lijn?