Is er een middel tegen wedtrijdstress bij de ruiter ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

duikpaardje

Is er een middel tegen wedtrijdstress bij de ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 12:29

De titel zegt genoeg. Vorige week mijn eerste wedstrijd gehad met mijn fjordentank.
We kunnen samen een mooie proef neerzetten, thuis rijd ik alles er gewoon netjes uit.
Maar op de dag van de wedstrijd schiet ik helemaal in de stress, bijna tot paniekaanvallen en hyperventilatie aan toe.
Niet voor het rijden, maar voor alles er omheen: het inladen, het vervoeren, het uitladen, het zadelen, het van de veewagen naar de bak lopen, het losrijden : kortom alles !
Pas als ik de mooie zin " a binnenkomen in arbeidsdraf " hoor dan valt alle stress weg en kan ik een leuke proef neerzetten (1ste wedstrijd 151 en 152 punten).
Het heeft te maken dat Tom een keer losgebroken is met uitstappen; en ook een keer bij het inladen na de fjordenkeuring losbrak en over de provinciale weg denderde.

Is er een middel om mij wat rustiger te krijgen op de dag zelf (klap met een hamer Hamer ), en zijn er meer bokkers met deze angst en wat hebben jullie hier aan gedaan ?
Ik ben nu op het punt dat dit mijn eerste en laatste wedstrijd heb gereden.

groetjes
marijke

Sizz

Re: Is er een middel tegen wedtrijdstress bij de ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:37

Je hebt er wel middels voor om rustiger te worden, maar welke dat zijn weet ik niet.
Mss moet je gewoon een keer naar de apotheek gaan en het daar vragen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:40

ik heb zelf een kalm paard, die als ik zit te stressen omkijt van wat ben jij aan t doen, erg rustgevend.
maar bij de drogist, apotheek zijn middeltjes te koop, gewoon langsgaan en even vragen.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:40

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:43

Je kunt een valdispert proberen, is op natuurlijke basis en je wordt er wel rustiger van maar niet sloom of duf. Knipoog

Verder is het gewoon een kwestie van wennen, dus vaak op concour gaan Haha!

Veel suc6!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 12:44

Ik heb 2 dingen gebruikt: Passiflora complex van dr Vogel hiermee moet je een paar dagen van te voren al beginnen. Dit zijn pilletjes.

En rescue remedy dit zijn druppels die je op je tong moet doen. Het helpt direct en je kan ze ook aan het paard geven heb ik al eens gehoord.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 17:31

ik gebruik valeriaan --> op natuurlijke basis dmv kruiden enzo end at werkt super! je moet er alleen wel een week van te voren mee beginnen want je lichaam moet er aan wennen,,

cinvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:09

bach rescue gebruik ik altijd. en werkt bij mij en bij mijn pony

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:40

Ik start gewoon wat vaker. Wordt het vanzelf routine en heb je er minder last van Knipoog

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:02

cinvaro schreef:
bach rescue gebruik ik altijd. en werkt bij mij en bij mijn pony

dit is toch op natuurlijke basis??

ik (en paard) krijg bij mij volgende wedstrijd rescue op natuurlijke basis maar is dit hetzelfde? de eigenaar is namelijk natuurlijk diergeneeskundige. weet niet of je dan miss weet of dit dan hetzelfde is??:s helpt dit goed? paard en ik fokken elkaar (onbewust) op.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 23:39

Ik heb een tijd "Rescue" druppels van het merk "Bach" gebruikt tegen de stress, je moet er een paar druppels van onder je tong druppelen. Helpen volgens mij wel. Je moet alleen niet té veel gebruiken, want er zit wel alcohol in hihi Koe Ik ben ondertussen gelukkig van de 'wedstrijd stress' af.... Haha!

Probeer het maar eens! Het is een homeopatisch middel, dus kwaad kan het in ieder geval niet! Het werkt trouwens ook bij beesten, voor degene die een stress paard heeft.....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 08:01

Een borrel wil ook nog wel eens goed helpen, bij mij althans. Zal niet de eerste keer zijn dat ik 's morgens om 8 uur al op het wedstrijdterrein aan de jagermeister of jonge klare zit. Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:24

Hey Marijke Haha!

Jij ook al wedstrijdstress Verward Ik heb helaas hetzelfde probleem en nog vervelender Omar dus ook.. we hebben samen wedstrijdstress. Ik moet zeggen dat het bij mij al een stuk minder is geworden maar bij Omar dus niet. Wat bij mij erg geholpen heeft is 1) een flinke borrel voor ik moet starten Tong uitsteken en 2) bach rescue remedy druppels! Daarbij komt ook: oefening baart kunst. Bij mij gaat het met oefenen ook heel goed en zodra ik dan moet starten dan verstart Omar helemaal en ik dan ook meteen.

Probeer de gedachte vast te houden dat het thuis allemaal goed gaat en je leven er niet van af hangt en je er ook je geld niet mee moet verdienen Knipoog Ik weet dat het moeilijk is maar uiteindelijk zul je zien dat des te vaker je start de stress steeds wat minder wordt, het moet gewoon allemaal routine worden (inladen, opzadelen, losrijden etc.).

Niet opgeven hoor! Is Tommy zo ondeugend dan dat hij is losgebroken? Wat een boefje zeg Nagelbijten / Gniffelen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 18:25

Heb je iemand bij je (als groom) of ga je helemaal alleen naar wedstrijden?

Bij mij scheelt het als ik iemand bij me heb op wie ik kan vertrouwen. Iemand aan wie ik dingen uit handen kan geven zodat ik me in feite alleen hoef te concentreren op mijn paard en op het rijden, en niet op alle dingen eromheen. Het liefst iemand die ook goed met mijn paard kan omgaan. In de endurance zijn goede grooms sowieso onmisbaar, daarom ben ik ook zuinig op ze. Lachen

Wel blijf ik het positief vinden dat je alle spanning van je af kunt laten glijden als je bij A bent binnengekomen (zelf heb ik dat ook na de start). Ergens vind je het wedstrijdrijden dus toch wel heel leuk. Dan zou het toch zonde zijn om ermee te stoppen vanwege alle gedoe tijdens de voorbereiding? Lachen

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 16:54

Karin schreef:
Heb je iemand bij je (als groom) of ga je helemaal alleen naar wedstrijden?

Bij mij scheelt het als ik iemand bij me heb op wie ik kan vertrouwen. Iemand aan wie ik dingen uit handen kan geven zodat ik me in feite alleen hoef te concentreren op mijn paard en op het rijden, en niet op alle dingen eromheen. Het liefst iemand die ook goed met mijn paard kan omgaan. In de endurance zijn goede grooms sowieso onmisbaar, daarom ben ik ook zuinig op ze. Lachen

Wel blijf ik het positief vinden dat je alle spanning van je af kunt laten glijden als je bij A bent binnengekomen (zelf heb ik dat ook na de start). Ergens vind je het wedstrijdrijden dus toch wel heel leuk. Dan zou het toch zonde zijn om ermee te stoppen vanwege alle gedoe tijdens de voorbereiding? Lachen

De personen die ik het meest vertrouw met tommy waren in de buurt, pim (die moest als eerste starten) en was chauffeur en op het wedstrijdterrein was onze instrukteur.
Lichtpuntje deze keer was dat ik pas de zenuwen kreeg op de dag zelf, en niet zoals vroeger op manegepaarden ongeveer een week vooraf...

Ik vind het ook ontzettend leuk, het is gewoon een doel om te kijken hoever wij kunnen komen met die bolle, op eigen terrein loopt hij gewoon super.

Nu maar eerst bijkomen van de verbouwingen thuis, dan op vakantie en daarna maar weer proberen met wat druppels en dan maar op de Caribische manier : tranquilla ! (of met RUM Vingers aflikken )

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:33

Een goede slok sterke drank wil ook wel eens helpen Lachen