wat doen jullie bij slechte bodem? starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

starten bij slechte bodem/

1. ja
14 (42%)
2. nee
19 (57%)

Totaal aantal stemmen: 33

nelis

wat doen jullie bij slechte bodem? starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 19:52

hallo allemaal

ik was gisteren bij de gooise in huizen voor het springen.
nou ben ik wel wat gewend maar die losrijbaan daar is gewoon schandalig.
in het l begon ie al te zuigen maar tegen de tijd dat de z paarden er in moesten was het een grote zuigende klei bende.

wat vinden jullie daar nou van?

is op zo'n moment organiserende vereniging verantwoordelijk voor letsel veroorzaakt door zon bodem?

motiveer ook graag even waarom en hoe?

Noukie

Re: wat doen jullie bij slechte bodem? starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 19:59

organiserende vereniging is niet verantwoordelijk. Zij bieden je de kans om te starten, maar niemand verplicht jou om in te schrijven. Het is vrije keus, dus de beslissing is aan jou, evenals de verantwoordelijkheid.

als de bodem echt heel erg slecht is zou ik wel misschien overleggen of het mogelijk is de losrijbaan iets te verplaatsen. Als het niet mogelijk is en ik de situatie echt niet vertrouw dan is het heel jammer, maar betaal ik netjes mn startgeld, leg uit dat ik het echt niet aandurf en ga weer naar huis.
Liever een keer minder rijden dan het risico lopen mn paard kapot te rijden en mezelf voor altijd daar de schuld van te geven.

Ik ben overigens nog nooit naar huis gegaan vanwege een bodem, maar als het echt heel erg slecht is en ik echt denk dat het gevaarlijk kan worden, dan zou ik dat wel doen.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 20:04

ik zou gewoon gaan starten..je hebt je paard immers toch ingevlochten enz....en k denk dat jury dr ook wel rekening mee houd. iedereen heeft er immers last van

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:22

Nee ik zou niet starten.
Mijn pony heeft net een peesblessure achter de rug en ik ben veels te bang dat het dan weer terug komt. Dat risico wil ik niet nemen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:41

Het ligt echt aan de situatie.
Bij ons is het allemaal klei en na 1 regenbuitje al spekglad. Toch heb ik tot nu toe altijd gestart. Maar als het echt onverantwoord zou zijn zou ik niet starten.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:53

Dan zul je net zien, de hele winter is de wedstrijdbaan prima te rijden en dan komt er een dressuurwedstrijd aan en dan is die een heel stuk minder, omdat het de week ervoor zoveel geregend heeft. Dat gebeurde dus afgelopen zaterdag tijdens onze dressuurwedstrijd. De weilanden waren ook te nat, dus we moesten wel in de zandbaan rijden. Wij er alles aan gedaan om het water eruit te krijgen, maar dat wilde van geen kanten lukken. Op de wedstrijddag zelf begon het ook nog eens te regenen, pff was echt een verschrikking. Een geluk hadden we wel, dat er wel plassen lagen, maar je zakte niet ver weg in de modder. Ik heb niemand horen klagen en ze konden de situatie wel begrijpen. De volgende keer beter en dan moet die regen maar wegblijven (daar heb ik helaas geen vat op Haha! )

Maargoed, ik denk dat ik wel start. De bodem moet wel heel slecht zijn, wil ik niet starten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 23:02

Je bent zelf verantwoordelijk of je wel/niet start.

Overigens is die losrijbak normaal gesproken goed te doen, geen strakke Agterberg, maar wel goed te rijden. Maar zoveel water als er nu gevallen was... Dat is gewoon overmacht! Er werd tussendoor nog wel gesleept, maar dat hielp ook niet echt.
Ik ben er ook geweest met een stalgenootje en zoveel last hadden wij er eigenlijk niet van. Losstappen op het trailerterrein (werd ook veel losgelongeerd zag ik), rondje draf en galop in de losrijbak, paar sprongetjes maken en hup de ring in (en foutloos), maar als je paard daar niet genoeg aan heeft wordt het wel lastig ja.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:05

Ik zou niet starten, gewoon om het paard zijn vertrouwen niet te laten verliezen.

Ik kom wel eens op wedstrijden waar kost wat kost de wedstrijd door moet gaan, en dan echt niet in het voordeel van de paarden. Jammer want dat doet de naam van de vereniging ook geen goed.
Ik heb zelf wel eens een wedstrijd tussentijds afgelast omdat het gewoon geen doen was, en dan bedoel ik echt geen doen.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:30

@ beppies; ik vind dat het niks met vertrouwen verliezen te maken heeft.... de bak is slecht of het is het niet,, en als je paard in zo'n slechte bak moet starten waar verliest het paard dan vertrouwen in Verward kan me niet voorstellen dattie dan bijv. nooit meer de bak in durft ofzo Clown
zelf ben ik nog nooit naar huis gegaan vanwege een slechte bodem,, ik heb wel een keer in een ongelofelijke blubberzooi gereden maarja daar doe je niks aan dus dan stap ik gewoon alleen maar en dan 5 min. draven ofzo en dan zie ik het in de proef wel Lachen

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:53

heidehofs schreef:
ik zou gewoon gaan starten..je hebt je paard immers toch ingevlochten enz....en k denk dat jury dr ook wel rekening mee houd. iedereen heeft er immers last van

een jury beoordeelt 'wat hij/zij ziet
ik hoor soms mensen klagen over bodems, accommodaties. lawaai etc. maar niemand is verplicht om te starten, net zoals Noukie zegt.
je start of je laad je paard weer in! vooral 's zomers komen er mensen naar de auto met allerlei verhaaltjes: het is wel erg warm he, heeft u die kuil gezien daar in het midden, de bodem is vandaag ook wel erg slecht etc. ik heb een tijd geleden in een soort bouwput moeten jureren waar de paarden bijna een halve meter in het zand wegzakten, iedereen klaagde, maar nagenoeg iedereen nam het risico op blessures en startte gewoon! Is dat dan zoals heidehofs zegt, je hebt toch al gevlochten dus moet je ook starten of zoals beppies zegt niet starten want anders verliest het paard misschien het vertrouwen (waar ik mij wel iets bij voor kan stellen) mijn paard zou ik in elk geval niet gestart heben

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 08:56

Ik zou niet starten! Vorig jaar is het mijn paard en mijzelf duur komen te staan: Het regende behoorlijk, losrijterrein was aardig goed. De ringen: een ander verhaal, spekglad en behoorlijk hobbelig, wij hadden uiteraard schroeven ingedraaid, de puntige langere. Overgang terug van draf naar stap op X: Daar lagen we samen... Mijn paard was in orde, ik had een hersenschudding en 4 gebroken ribben, bovendien weet ik niet meer dat het gebeurde. Dit doen wij dus echt NOOIT meer!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:06

Bij mij ligt het eraan welke discipline (en klasse) en hoe slecht de bodem is. Is het zandbodem of weiland met plassen, dan zou ik met dressuur wel starten, meestal zijn die plassen erg oppervlakkig. Maar bij ons op stal is het veel klei gemengd met zand, en dat is gewoon super glad en daar zak je in weg. Springen wordt bij ons altijd afgelast als de bodem slecht is, dressuur hebben we niet zo vaak buiten, maar vorig jaar is het voorgekomen dat dat doorging op verantwoordelijkheid van de ruiters. M.a.w. men hoefde niet te starten en was ook geen startgeld verschuldigd als men dat niet deed, maar het mocht wel. Ik ben toen ook gewoon gestart en tegen de tijd dat ik moest was de ring alweer bijna droog Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:27

het hangt er vanaf. Met dressuur zal ik vrijwel altijd starten (mits ik er schroeven in kan zetten Knipoog ) met springen en sgw kijk ik er veel secuurder naar, en ik heb me met springen wel eens afgemeld. Dat zou met de cross ook rustig kunnen gebeuren, als ik de grond echt te slecht vind. Daar is het risico op blessures en verlies van vertrouwen mij echt veel te groot.

Ik vond de grond bij confetti prima te rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:33

Het ligt eraan. Ik heb in het verleden eens 2 buitenwedstrijden achter mekaar gehad op gras. Waar de bodem zo verschrikkelijk slecht was dat er eigenlijk niet meer op te rijden viel. Ik had toen alleen de volbloed bij me gelukkig. Achteraf gezien zou ik me op zo'n bodem gewoon afmelden. Paard loopt er niet goed op, en een winstpunt rijd ik er toch niet op. Daarbij komt nog eens de kans op een blessure. Als ik ooit nog op een wedstrijdterrein kom met zo'n bodem dan zal ik me ter plekke afmelden.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:39

Als de bodem echt niet goed is zet ik zo weer alles op de wagen en ga naar huis! Je kunt in principe elke week starten als je dat zou willen dus waarom voor dat ene rondje het risico nemen je paard kapot te rijden

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:02

Mijn paarden zijn me 1000 x meer waard dan het rijden van een wedstrijd. Ik zou dus niet starten. Vorig jaar heb ik me na de dressuurproef (ik rijd SGW's) netjes afgemeld bij het secretariaat en ben dus niet gestart in het springen en de cross. De bodem was daar zo verschrikkelijk dat ik het echt niet aandurfde.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:29

Als de bodem echt te slecht is wordt ie altijd afgekeurd door de jury (bij het springen dan). Ik heb een keer kampioenschappen gereden en het was echt slecht!! Toch ging het door en werd het parcours erop aangepast... er zijn er toen naar huis gegaan omdat ze het te slecht vonden. Daarnaast heb ik ook weleens meegemaakt dat op 1 dag de ochtend wel doorging maar dat de middag werd afgelast. Het is officieel eigen risico, maar de jury moet wel ingrijpen als het niet te doen is vind ik. Het is natuurlijk ook afhankelijk van je paard of je wel of niet wil starten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:47

Ik heb ja in gevuld. Dit omdat ik een bodem niet zo snel slecht noem. Mijn paard (en zijn spieren en pezen) zijn gewend om op verschillende ondergronden te lopen. de bak bij ons is meestal prima maar soms ook eens zwaar. Daarnaast komen we ook vaak in de bossen waar je verschillende ondergronden tegen komt.
Ook als het een keer zwaarder is rij ik dus gewoon. Ik hou er wel rekening mee (korter losrijden en iets minder voluit rijden). Een goed getraind paard kan ook eens op een hardere of zachtere bodem lopen is mijn mening.
Als het trouwens te gek wordt zou ik ook zeggen: de ballen, ik pak mijn paard weer in.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 10:52

Water op het terrein vind ik niet erg, zolang het maar niet glad wordt of gaat zuigen.
Losrijterrein was zondag idd niet optimaal, heb het al van meer mensen gehoord.

Ik heb me zelf één keer afgemeld vanwege de bodem. Toen stonden alle hindernissen vanuit krappe wendingen terwijl de bodem loeizwaar was en heel erg aanzoog, dan wordt het risico op een blessure me echt te groot...

Als ik denk dat het niet verantwoord is start ik zeker niet, mijn paarden heel houden vind ik belangrijker!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:05

Ligt aan de soort bodem. Ik heb al verschillende proeven gereden (en losgereden) waarna de blubber in mijn gezicht en om mijn oren zat, mijn witte dekje was niet meer als zodanig herkenbaar. Maar in die gevallen was het gewoon super blubberig met daaronder zand zodat de kans op uitglijden gewoon minimaal is. Op een glad weiland zet ik er kalkoenen onder, maar aan het einde van een wedstrijddag kan het voorkomen dat het weiland zo gaar is gereden en in zo'n geval zou ik misschien toch niet starten.

Overigens ben ik wel van mening dat jury's rekening houden met een zeer slechte bodem. In de hierboven besproken blubber-situaties kwam mijn paard bijvoorbeeld wat houterig terug uit galop, normaal zou ik daar een 5 voor krijgen, nu had ik dan bijv. een 6, in dat soort dingen merk je dat de jury wel degelijk rekening met de omstandigheden houdt (zeker als ze zelf ook door de blub naar het juryhokje hebben moeten baggeren..)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 11:53

Zo heb ik een keer gehad dat er een nieuwe bodem was aangelegd. Die was nog niet 'gaan zitten' toen de wedstrijd gehouden werd en was dus erg zwaar. Er werd toen erg veel gemopperd. Niet geheel terecht vind ik. Iedereen heeft dezelfde omstandigheden dus eerlijk is het wel.
Ik heb wel een voordeel ten opzichten van mensen die altijd op een 'perfecte' bodem trainen. Mijn paard is wel wat gewend en geeft het dus ook niet zomaar op. Daar kun je op trainen als je wil (blubber, zwaar of hard) Of je dat doet, dat is de verantwoordelijkheid van de ruiter. Train je daar niet op? dan moet je je afmelden of genoegen nemen met een minder resultaat. Het moet wel eerlijk blijven ten opzichte van je paard.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 14:55

Ja ik zou wel starten, maar dan zou ik gewoon wat minder losrijden. Ik heb het zelf ook een keer gehad, we moesten gewoon losspringen op en kleibodem waar je kei ver in zakte, toen heb ik gewoon wat minder losgesprongen.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:08

Nope, ik betaal liever wat geld extra dat ik straks een pony met blessure heb. Als het echt te gevaarlijk is doe ik het niet. Als ik ergens nog een andere losrij mogelijkheid zie en de ringen wel goed zijn zou ik wel rijden, maar ik ga niet onnodig risico nemen!