Loopt jouw paard tijdens wedstrijd er echt aan en doorheen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty1

Loopt jouw paard tijdens wedstrijd er echt aan en doorheen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:07

Ik ben nu in mijn training alleen maar bezig om mijn paard er aan en er doorheen te houden, over de rug. Als ik een oefening inzet, probeert ze er van af te lopen, dus niet meer over de rug. Dan moet ik weer een stap terug en geen oefeningen meer rijden maar terug over de rug. Tijdens een proef gebeurd dit dus steeds, kan ik haar maar stukjes eraan en erdoor houden.... Hebben jullie je paard de gehele proef over de rug lopen? De mijne komt dan ook in impuls terug en dan wordt het helemaal moeizaam om de proef door te komen!

Kitty1

Re: Loopt jouw paard tijdens wedstrijd er echt aan en doorh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:27

Geen reaktie??

Kimmy-is-mijn-schatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:32

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad..
Ik ben een tijd gestopt met wedstrijd rijden.. en heb in de training al1 maar over de rug gereden.. Laat die oefeningen dan maar even zitten, zorg er eerst voor dat ie met het gewone lopen de hele tijd over de rug loopt.. Als je paard tijdens de proef niet over de rug blijft gaan ben je gewoon nog niet klaar voor de wedstrijden (je klasse).. Mijn paard loopt nu super over zijn rug, en dan gaan de wedstrijden veel makkelijker.. Dus alsk jou was zou ik ervoor zorgen dat je hem eerst lekker laag over de rug rijd (gewoon helemaal opnieuw beginnen) als ie dat doet kun je hem langzaam aan omhoog gaan werken en na een tijd ook aan je oefeningen beginnen.

Owja ik probeerde mijn paard juist altijd over de rug te krijgen door hem flink vooruit te rijden zodat ie zich niet op kan kroppen en dan lekker laag en rond erdoorheen. Hij moet voorwaarts over zijn rug willen (maar ik weet.. het is echt heel erg moeilijk vooral in het begin)

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:50

Bedankt voor je reaktie. Ja, goed voorwaarts rijden is inderdaad erg belangrijk zodat mijn paard zich niet korter maakt!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:16

Ik herken dit heel erg, wanneer Patos in een vreemde omgeving komt en een beetje zenuwachtig wordt gaat ze ipv racen bij mij blijven hangen en sluit ze zich een beetje af voor mijn hulpen. Alle reactie komt een fractie later dan normaal, wat in een Z-proef niet zo handig is. Vooral in de oprichting heb je die impuls zo hard nodig om de aanleuning mooi stabiel te houden, zeker met alleen een trensbitje. Vooral in de wissels drukt ze haar rug weg wanneer ze zo'n bui heeft en dat kost flink punten. Wanneer ik de ring in rijd (mag meestal wel een rondje rijden voor het startsein) houd ik de zweep er even bij om haar er even 'door heen' te rijden zodat ze weer even terug komt met haar gedachten bij mij. Meestal gaat het dan beter.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:29

mn pony kan dat ook erg hebben op wedstrijd, maar nu in de training het ook allemaal beter gaat, word het op wedstrijd ook veel beter! Zo was mn laatste proef helemaal erg ontspannen. Het komt bij mij vooral voor, als hij net genoeg aan het been is, en als ik niet lang genoeg losgereden heb!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:36

patos schreef:
Ik herken dit heel erg, wanneer Patos in een vreemde omgeving komt en een beetje zenuwachtig wordt gaat ze ipv racen bij mij blijven hangen en sluit ze zich een beetje af voor mijn hulpen. Alle reactie komt een fractie later dan normaal

Dit herken ik ook heel erg, dat afsluiten en late reactie krijgen. Het wordt wat lastiger om goed te schakelen dan, het komt allemaal nét niet door zeg maar. Gebeurt niet heel vaak, maar het lijkt wel of ze dan in zo'n bui is van 'ik kan het zelf ook wel, bemoei jij je er maar niet mee'. Voor het oog loopt ze keurig, maar het voelt zo bagger.... Over het algemeen kan ik er wel goed aan rijden, maar haar zo lekker los er door heen houden als thuis lukt niet altijd. Toch een beetje spanning die zich zo uit. Heb het wel 1 keer gehad dat ze die bak écht eng vond, dat was drama, en terecht 135 en 141 punten, toen was er geen beginnen aan....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:04

tiet veur het nije rieden.

Sas mag helemaal niets met haar ophoudingen doen op dit moment. Ukkie mag alleen zelf het bit opzoeken. Tempo ligt hoger en "al zijn spieren wapperen los heen en weer" Alles moet vanuit been en zit komen. Natuurlijk is het nog maar pril maar het werkt erg goed( en lekker) voorlopig.

Misschien is dit ook een goede losrij ervaring voor Hannabel.

En pas van daar uit oefeningen inzetten en de achterhand eronder.

Wie weet zit ik helemaal fout, Ulysses en Hannabel zijn natuurlijk niet te vergelijken(alleen al qua niveau), maar vraag eens aan Ilona of dit misschien ook voor jou nog een oplossing is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:29

ik ken het probleem ook wel.
Het heeft ook met een stuk spanning te maken.

Ik rijd voor mezelf altijd zo goed mogelijk over de rug. Stel haar ook lager en wat ronder in met de training en vraag vooral dat ze over haar rug blijft lopen en probeer dan de overgangen en oefeningen te trainen.
Maar het is toch voornamelijk die basis van ontspannen aanspanning die ik voor elkaar probeer te krijgen, samen met het aan de hulpen staan.
Ik ga dus geen ingewikkelde oefeningen rijden in mijn training als ze niet fijn nagevelijk loopt. Of proberen toch enorm uit te strekken als ze er op dat moment nog niet goed doorheen is en haar rug nog wegdrukt. Het gaat al zo moeilijk als ik haar van te voren wel lekker aan de loop heb!

Met les moet ik meer vragen en haar scherper krijgen en bij mijn clubinstructeur meer opgericht rond rijden.

Met de wedstrijd is het roeien met de riemen die je op dat moment hebt...
Oftewel, na zo ontspannen en laag/rond mogelijk losrijden om haar zo goed mogelijk los te krijgen, en dan de proef zo goed mogelijk door komen Bloos Dan moet alles op een bepaald moment en soms komt het dan niet lekker uit... Dat is dan jammer...

Moenira is echt een stresskikkertje bij tijd en wijle en dan moet je er maar het beste van proberen te maken Tong uitsteken

Hoe beter het lukt in de training, hoe beter je het paard ook op wedstrijd voor elkaar kunt krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:32

Kitty1 schreef:
Ik ben nu in mijn training alleen maar bezig om mijn paard er aan en er doorheen te houden, over de rug. Als ik een oefening inzet, probeert ze er van af te lopen, dus niet meer over de rug.

Je geeft zelf al aan waar je probleem zit. Als je dat thuis nog niet fijn voor elkaar hebt, hoe kun je dan verwachten dat ie het op concours doet?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:35

Zep schreef:
Kitty1 schreef:
Ik ben nu in mijn training alleen maar bezig om mijn paard er aan en er doorheen te houden, over de rug. Als ik een oefening inzet, probeert ze er van af te lopen, dus niet meer over de rug.

Je geeft zelf al aan waar je probleem zit. Als je dat thuis nog niet fijn voor elkaar hebt, hoe kun je dan verwachten dat ie het op concours doet?

Daar heb je zeker een punt! Feit is wel dat mijn paard bijv. thuis, ook onder begeleiding goed over de rug loopt en zeer snel reageert voor het been, maar wanneer ze in een enge omgeving komt sluit ze zicht toch weer af. Je kan dan heel hard trainen, maar uiteindelijk is het dan toch een kwestie van kilometers maken en die negatieve spiraal zien te doorbreken.

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:49

*Kreun* , als Frederik echt gespannen is en bijvoorbeeld een hoek eng vind Hamer en je moet daar dan uitgestrekte draf naar toe doen.... Huilen Dan demonstreert hij duidelijk een paard dat zijn rug heeeeeeel erg vast houdt. (en daar doe je in de proef ff niets aan)

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:44

Ik herken het ja! Safira doet het thuis allemaal net wat makkelijker, wat nu vooral bij de schouderbinnenwaarts punten kost, ze moet toch net even alles een beetje meer bekijken dan thuis het geval.

Rozemarein heeft trouwens dit probleem totaal niet, die gaat juist meer showen, en is juist meer op mn hulpen, maar wel ontspannen