[JV] Met zweep rond de baan (M/Z)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

[JV] Met zweep rond de baan (M/Z)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:07

Ik heb het allernieuwste dressuur-reglement april-2005 hier voor me liggen, waarin expliciet vermeld staat dat M/Z-ruiters de zweep mogen behouden tot op het moment dat ze bij A de ring betreden.........

Letterlijk staat er in artikel 130:
"De deelnemer mag de zweep echter behouden tot het moment van starten van de proef bij A"

Nu zul je wel zeggen: wat is het probleem?

Het probleem is dat iedereen in Maart 2005 op het finale concours van de DCSO in Winschoten verplicht werd gesteld de zweep weg te laten alvorens de wedstrijdhal (!) te betreden. Het rond de ring rijden met de zweep werd expliciet NIET toegestaan.
Volgens de gezamenlijke jury (2 LT-jurys en 1 IZ-jury) was de regel waardoor Hubertus Schmidt ook werd uitgesloten ook van toepassing op M/Z in Nederland per 1 januari 2005.
Persoonlijk was ik daar zéér verwonderd over aangezien we in Nederland alleen wijzigingen krijgen per 1 april.......
Nu blijkt dus uit het vernieuwde reglement dat die zweep inderdaad gewoon is toegestaan tot aan het binnenrijden van de ring bij A in de klassen M/Z...........

Nu kan het zijn dat de jury's in Winschoten wat overijverig zijn geweest en dachten dat de FEI-reglementen altijd boven de KNHS reglementen verheven worden, maar daarover schrijft het 2005 KNHS-dressuurreglement het volgende:
"Voor wedstrijden met rubrieken uit de klassen ZZ-Licht en hoger, is tevens het bepaalde in het FEI-reglement van toepassing ...........[....]"

Wat is het nu?
WEL of NIET met zweep rond de rijbaanin M/Z ?????

knightloekie

Re: [JV] Met zweep rond de baan (M/Z)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:10

Uhmmm

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:23

Eeeeh..

(Nou ja ik laat hem altijd vallen als ik de ring in rijd..)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:24

Voor 30 november reed ik altijd in met zweep en reed ik ook om de ring heen met zweep, in de laatste bocht voor dat ik bij A binnenging liet ik hem vallen en haalde hem dan na de proef weer op of mama pakte hem gauw. Ik heb daar nooit commentaar op gehad (rij M2)

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:32

volgensmij mag je hem bij de losrijbaan gewoon bij je houden hoor! en bij het rijden om de ring heen ook. totdat je de laatste wending maakt naar A en dan bij a afwend en groeten enz.. zo doen een boel bij ons wel!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:41

heidehofs schreef:
volgensmij mag je hem bij de losrijbaan gewoon bij je houden hoor! en bij het rijden om de ring heen ook. totdat je de laatste wending maakt naar A en dan bij a afwend en groeten enz.. zo doen een boel bij ons wel!

Ja dat dacht ik ook ........ (sterker nog: ik wist het wel zeker)

Maar wat te doen als een aantal kersverse PSG-jury's dit verbiedt bij alle ruiters in de klassen M/Z????
Ik bedoel maar.......... ik kom de ring in en de ringmeester beveelt me de zweep achter te laten op bevel van de jury's.........
En zo'n 30 combinaties die vóór me reden deden dat ook braaf........... dan doe je het -morrend- ook maar.

Negatieve bijwerking is wel dat een aantal van de ruiters zélf Z-jury is, nu ook maar aanneemt dat het verboden is.............
Zeker nadat ze (we ! Knipoog) verhaal gingen halen bij een meerijdende Z2-amazone (die zelf GP-reed en nu ook kersvers PSG-jury is) en die het verbod van de zweep beaamde..........

Toen dacht ik nog: zal wel een nieuwe regel zijn per 1 april en de dames lopen wat te hard van stapel. Maar nu blijkt dat dus niet zo te zijn......... Verward

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:45

Waarom leren de mensen niet om eerst alles goed te lezen...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:46

Tja, ken uw regels en vooral niet te overijverig zijn Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:48

KarinvdM schreef:
Waarom leren de mensen niet om eerst alles goed te lezen...

Waarschijnlijk is het wel goed gelezen......... maar toegepast op de verkeerde doelgroep.........

(en ik al die foute info maar weer verder rondbazuinen........ ik dacht dat mijn "bronnen" redelijk betrouwbaar waren..... niet dus. )

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:55

Zo zijn er ook mensen die nu denken dat de entingen binnen 6 maanden moeten gebeuren, wta volgens het KNHS-reglement nog absoluut niet het geval is.
Over die FEI-zwepen-regel is trouwens nog veel discussie, maar die regel is idd niet overgenomen door de KNHS en geldt dus niet in M/Z.
Sterker nog, in Duitsland mag je alle klasses met zweep starten! (niet international uiteraard, dan val je weer onder de FEI)

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:25

Je zou eigenlijk bij de KNHS om verduidelijking moeten vragen Knipoog

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 17:28

Ik rijd ook M2 met allebei mn pony's en ik laat hem soms ook pas vallen als ik binnenrijd. Soms geef ik hem ook al vantevoren af maar als je gestart bent en je hebt hem dan nog vast dan krijg je 2 minpunten of word je gediskwalificeerd.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:58

CGJ12 schreef:
Ja dat dacht ik ook ........ (sterker nog: ik wist het wel zeker)

Maar wat te doen als een aantal kersverse PSG-jury's dit verbiedt bij alle ruiters in de klassen M/Z????
Ik bedoel maar.......... ik kom de ring in en de ringmeester beveelt me de zweep achter te laten op bevel van de jury's.........
En zo'n 30 combinaties die vóór me reden deden dat ook braaf........... dan doe je het -morrend- ook maar.

Negatieve bijwerking is wel dat een aantal van de ruiters zélf Z-jury is, nu ook maar aanneemt dat het verboden is.............
Zeker nadat ze (we ! Knipoog) verhaal gingen halen bij een meerijdende Z2-amazone (die zelf GP-reed en nu ook kersvers PSG-jury is) en die het verbod van de zweep beaamde..........

Toen dacht ik nog: zal wel een nieuwe regel zijn per 1 april en de dames lopen wat te hard van stapel. Maar nu blijkt dat dus niet zo te zijn......... Verward

Ik zorg er gewoon voor dat ik de zweep helemaal niet nodig heb Knipoog
Is wel zo handig natuurlijk....

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:01

CGJ12 schreef:
Waarschijnlijk is het wel goed gelezen......... maar toegepast op de verkeerde doelgroep.........

(en ik al die foute info maar weer verder rondbazuinen........ ik dacht dat mijn "bronnen" redelijk betrouwbaar waren..... niet dus. )

Ach joh..maak je niet druk.Je kunt altijd nog een beroep doen op je onderschrift...

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:03

Suzanne F. schreef:
Eeeeh..

(Nou ja ik laat hem altijd vallen als ik de ring in rijd..)

Ik ben geen jury, maar ik weet het ook niet als ik het zo lees Koe

Doe overigens altijd hetzelfde als Suzanne, laten vallen voor ik de ring in ga...

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:13

in de M2 reed in binnen altijd om de baan met een zweep maar zodra ik de zweep weg gooide dan was het gelijk met mijn pony goh zweep is weg ik kan weer gek doen. ik vind nu eigenlijk als je M of Z bent dat je ook wel zonder zweep de baan in kunt zelf doe ik dit dus nooit weer ik rij alleen met zweep wanneer ik een keer een uitgestrekte draf of keertwending rij ofzo maar voor de rest gebruik ik hem haast nooit. zoals kandans al zij gewoon zorgen dat je zonder zweep kunt rijden. Haha! Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:15

Maar je hebt ook van die pony's / paarden die wel dat extra tikje nodig hebben (of ook maar alleen het idee dat hun ruiter een zweep heeft) en daarom zou het fijn zijn om toch die zweep te kunnen gebruiken rond de ring Knipoog .

Stalgenootje van mij mocht hem laatst ook niet meenemen om de ring heen... Die was ook erg verbaasd.
Naar mijn weten mag het gewoon nog steeds (zou het ook belachelijk vinden, maar goed), maar je kunt me alles wijsmaken...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:17

Ik weet niet waar jij dat dressuurreglement vandaan hebt, maar bij mij staat in artikel 130 toch echt wat anders en wordt er niet over een zweep gerept.

Ik zal het woensdag voor je navragen bij mijn cursusleider, ik heb maandag theorie-examen dus dan moet ik het toch weten Clown
Voor zover mij bekend mag je gewoon tot het binnenkomen bij A met zweep rijden en hadden de juryleden last van de FEI-koorts Knipoog

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:24

ooh dit was ik vergeten te vertellen. laats was ik in Zuidwolde op concour en daar reden dus ook de paarden en ik had mijn proef al gedaan. en daarna waren dus de paarden en er waren dus best veel mensen die met een zweep om de baan heen gingen. en de jury moest dan ook vaak uit het hokje komen om te zeggen dat het niet mag. maar bij mijn weten mag het volgens mij wel maar ja vind het eigenlijk wel raar dat het dan niet mag

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:27

Ik rij nooit met zweep Haha!

Maar ik heb het even nagevraagd bij de heer H. ( ZZGP jurylid en welbekend in paardenwereld, naam per PB te verkrijgen in geval van nieuwsgierigheid) en volgens hem mag je in de basis gewoon je zweep vasthouden tot het binnenrijden bij A. Ook bij de Kur op muziek t/m Z2 niveau onder auspiciën van de KNHS, en ook op kampioenschappen.

De FEI-regels overtreffen in de basis nooit de KNHS regels, tenzij er een hooglopend internationaal conflict is (of van komt).

Je MAG protest indienen tegen een jury die de zweep rond de ring niet toestaat, maar alleen tot een half uur na je rubriek.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 22:47

Gewoon flink meppend Whoosh! om de ring heen rijden, haar vervolgens bij A de ring in meppen Whoosh! en 1 cm voor de A m'n zweep richting het jury hok afvuren, toch Blond

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:22

CGJ12 schreef:

Ik zou ook niet zo snel genoegen nemen met een antwoord....als de desbetreffende jurys het niet in de reglementen(-wijzigingen) kunnen aantonen, dan is het niet zo. Als jury heb je altijd de reglementen bij je, lijkt me. Ook (/zeker Haha! ) op hoger niveau. Daar heb je niets aan als je je proef moet beginnen, maar achteraf wellicht wel, dan kun je verhaal halen. De jury blijft toch tot een half uur na de prijsuitreiking? Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 00:30

Fitzroy schreef:
Ik weet niet waar jij dat dressuurreglement vandaan hebt, maar bij mij staat in artikel 130 toch echt wat anders en wordt er niet over een zweep gerept.

Sorry .......... kleine typo...........

Het moet zijn: artikel 136....... op pagina 30 (van het 2005 reglement wel te verstaan Knipoog)

Dat 2005 reglement heeft trouwens nog niemand in het bezit en staat ook nog niet op de site........
CGJ12 heeft het voorrecht om als EERSTE te kunnen beschikken over het nieuwe reglement. Het reglement zal zo spoedig mogelijk op de site worden geplaatst in PDF vorm (beloven ze al een week of 4....), maar ik heb het nu alvast in RTF........ Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:28

Je bezorgde me al een hartverzakking, CGJ met het theorie-examen in zicht.
Gelukkig hoeven wij dat nieuwe reglement dus nog niet te kennen Clown

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:37

In het M/Z mag het dus gewoon wel toch...
Alleen internationaal (volgens het FEI-reglement) dus niet volgens mij.
Ik geloof dat er eind 2004 ofzo ergens nog een nieuwsbericht over was (van de FEI)