Wat vinden ze nou echt goed???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Wat vinden ze nou echt goed???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 12:52

Ik heb zondag me 1e wedstrijd (kan nog niet geloven dat ik het echt ga doen).

Maar wat vind een jury nou echt goed? Waar kan je veel punten mee verdienen?
Helpt het echt als je naar de jury lacht?
Beoordelen ze je beter als je je paard helemaal mooi hebt gemaakt (je bent er uren mee bezig geweest) dan dat je er bijna niks aan hebt gedaan? Zien ze het verschil wel?

En wat als je een foutje maakt? (mijn paard wil na de gallop uit elkaar vallen en veel sneller gaan lopen).

Ik wil het heel graag zo goed mogelijk doen...

groetjes Danielle

viefdepief

Re: Wat vinden ze nou echt goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:21

Nou heel erg goed poetsen, wassen, enz.. Heeft niet heel veel zin, meestal geven de jury's gewoon een standaardcijfer. Maar natuurlijk moet het er wel een beetje verzorgd uitzien!!

Probeer in iedergeval goed op de bordjes te rijden en de figuren precies te rijden als het hoort.
Het is namelijk hardstikke zonde als je zo punten verspilt.
En een lachende ruiter ziet er toch veel leuker uit dan eentje die zo >;) op zijn paard zit!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:35

Ze vinden het echt goed en je haalt ook hoge punten wanneer je een correcte eerlijke netjes gereden proef neerzet.
Zorg dus dat je je paard goed voor elkaar hebt.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:13

Op de letter rijden is volgens mij in de B heel belangrijk. En op het goede been lichtrijden uiteraard Knipoog Ik had een keer in mn proef -6 [bij 6 punten -1 wegens verkeerde been lichtrijden Nagelbijten / Gniffelen ]

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:14

Ik kan mn bericht niet meer wijzigen!
Maar als je nou een foutje maakt [had ik afgelopen weekend ook en voor dat onderdeel een 3] geen doorrijden alsof er niets aan de hand is... je kan het dan toch niet meer veranderen dus gewoon lekker verder gaan met je proef!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:50

En probeer het paard lekker voor je been te hebben.
Ik had vroeger wrs veel betere punten gehad als mijn pony wat meer impuls had, maar ik vond dat sjokkende drafje zo lekker doorzitten... Bloos

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:03

Als je B rijdt in ieder geval goed door de hoeken rijden en stelling hebben in de hoeken. Veel B-ruiters missen dit. Voor de rest gewoon ontspannen je proefje rijden. En ik zou zeker je paard mooi poetsen ook al krijg je er niet meer punten voor, maar het ziet er wel verzorgder uit. Voor de rest blijft dressuur een jurysport. Ik wens je veel succes!

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:51

De ene jury is strenger dan de andere. Ik zou wel zorgen dat hoeven schoon zijn, witte sokken wit, dat je paard er goed uit ziet en jij ook. (Ook invlechten.)
Probeer ook zeker in de goede galop aan te springen en de voltes mooi rond te rijden, met stelling. Daar kan je punten op winnen.
Ook goede been lichtrijden en alleen doorzitten waar het gevraagd wordt.
Probeer in de middendraf netjes ernaar toe te rijden en te zorgen dat hij niet per ongeluk aangaloppeerd of juist helemaal niet verruimd.

Kortom: Voer de gevraagde oefeningen zo netjes mogelijk uit, en als je dat goed doet, maakt een enkel foutje niet zo uit.

Succes!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:50

Over dat lachen... je kan beter geconcentreerd kijken en bij het afgroeten een spontane lach dan zo'n betonlach die niet weg gaat. Dat ziet er dan ook zo onnatuurlijk uit. Ik maak automatische en smile als ik groet en voor de rest let ik er niet op hoe ik kijk. ALs ik geconcentreerd en daardoor soms wat chag kijk boeit me dat niet zo. Ze kijken maar naar m'n pony Bloos

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 22:40

Lachen helpt niet .. 3 uur poetsen ook niet Haha!

Netjes rijden op de letter netjes recht ziten benen en handen netjes stil. Juiste stelling en buiging is belangijker dan je paard in de krul

En denk erom goed de hoeken door rijden behalve bij voltes dan mag je ze ronden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 07:34

In de B vind ik het goed, als een paard voldoende impuls heeft en nageeflijk loopt met stelling en buiging in de wendingen.
Als de overgangen dan ook nog netjes voorbereid worden en afgemaakt zit je zo al dik in de winst.
Rijtechnisch een overgang goed rijden maar niet helemaal op de letter levert meer punten op dan een matige overgang precies op de letter.

Wil je een eerlijke mening over de verzorging? Je kunt als jurylid dus echt niet zien hoe lang iemand daarmee bezig geweest is. Gewoon wassen indien witte voetjes en vlechten en dat is echt wel voldoende. Als je de winstpunt met je verzorging moet verdienen doe je iets niet goed Knipoog
Lachen maakt bij mij niets uit, ik let er eigenlijk niet op, of het plezier moet er vanaf stralen, dat zie je bij sommige combinaties wel en dat is wel heel leuk om te zien. Maar het levert je niets extra's op.

Verder is het belangrijk je voor te houden dat het een jurysport is en dat de ene jury er anders tegen aan kijkt dan de andere.

Succes zondag, zet 'm op!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:10

Ik lach nooit eigenlijk Schijnheilig Maar ik krijg vaak 7ens voor t laatste onderdeel van het rijgedeelte en voor het 1e. Soms ook een 8 dus dat lachen maakt niet zoveel uit Lachen

Maar gewoon een eerlijke proef rijden, met een nageeflijk paard en netjes op de letter rijden en dan komt het wel goed zou ik denken.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:15

BailyKarlos schreef:
Ik wil het heel graag zo goed mogelijk doen...

Dat had ik ook bij wedstrijden, maar dan ga je heel anders rijden in de proef omdat je je van je allerbeste kant wil laten zien. En dat lukt dan meestal niet, dan is het weer een teleurstelling. Dus nog 1 tip:
Rij niet anders op een wedstrijd, dit pakt alleen maar slecht uit. Rijd gewoon ontspannen net zoals thuis.