leeftijden (paard) en klasses

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

leeftijden (paard) en klasses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:49

Hoe zit dit eigenlijk? Ik neem aan dat je niet zomaar met bijv een 3 jarig paard Z mag starten....

Ik zie echter regelmatig 5/6 jarige paarden waarvan wordt gezegt dat ze M/Z lopen.

Staan er leeftijden voor bepaalde klasses? (zowel spr als dressuur)

Sodera

Re: leeftijden (paard) en klasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:00

ja... met 4 jaar mogen ze in de L
5 jaar in de M
6 jaar in de Z
zo zit t bij springen, bij dressuur ook zoiets geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:04

Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:

Klasse B minimaal 3 jaar
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar*)
Klasse M1 en M2 minimaal 4 jaar
Klasse Z1 en Z2 minimaal 5 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar**)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar

*) Na 1 oktober van elk jaar mag met 3-jarige paarden ook in de klassen L1- en L2-dressuur worden gestart.
**) Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari
met een jaar verhoogd.

Voor springen staat het in het bovenste bericht Lachen
Maar 4 is daar min. leeftijd, dus B mag ook niet jonger dan 4

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:06

3 jaar B, vanaf 1 okt ook L1
4 jaar L1 en L2 en M1 en M2
5 jaar Z1 en Z2
6 jaar ZZ-L en ZZ-Z en Lichte Tour
7 jaar Grand Prix

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 21:11

Ok, tnx.
En wat zijn jullie meningen over deze regels? Zijn ze te streng? Goed? Of moeten ze juist strenger? (dat de paarden dus ouder moeten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:13

Ligt aan de capaciteit van de ruiter en paard
Ongedwongen Z op 5 jarige leeftijd is geen probleem.
Sommige paarden spelen letterlijk door de oefeningen.

Een paard wat het eigenlijk niet kan daarheen puchen, keur ik af.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:16

Er zijn hier inderdaad wel regels voor. En dat is maar goed ook Ja De leeftijden bij het springen kunnen best kloppen, voor dressuur zal het vast wat minder streng zijn denk ik.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 22:13

ik denk dat het per paard verschillend is wat hij op n bepaalde leeftijad aankan, dit soort regels moet er wel zijn denk ik, iemand bij ons op de club wou met n net 3 jarig paard al B gaan springen enzo, deze was op zn 2e al ingereden en dan is t goed als dit soort regels er zijn!.
Mijn pony is bijna 6 en die kan ik egt de M nog niet in sturen, terwijl de pony van n vriend van mij nog 5 moet worden, en eigelijk t Z springen al wel in kan...
het ligt aan de begeleiding die paard en ruiter krijgen, en aan de capaciteiten van t paard en aan de opleiding enzo....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:07

Jawel het kan wel vind ik hoewel een 6 jarig paard in de Prix st. Georges nog wel jong is en 7 jaar Grand Prix ook maar het zijn er genoeg hoor.

En 4 jaar M2?? Tja als hij in januari 4 wordt en dan al M2 loopt vind ik dat niet echt wijs maar ja.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:30

love_sodera schreef:
, dit soort regels moet er wel zijn denk ik, iemand bij ons op de club wou met n net 3 jarig paard al B gaan springen enzo, deze was op zn 2e al ingereden en dan is t goed als dit soort regels er zijn!.
....

Ik geloof niet dat het voor een paard uitmaakt of ze wel of niet gestart wordt. Zo te lezen rijden deze "@%$@%%" hem toch wel naar de knoppen, wedstrijd of niet

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:34

Ik vind het wel goed dat er regels over de leeftijd zijn. Als paarden te zwaar belast worden op jonge leeftijd is ook niet goed.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 13:37

amondi schreef:
love_sodera schreef:
, dit soort regels moet er wel zijn denk ik, iemand bij ons op de club wou met n net 3 jarig paard al B gaan springen enzo, deze was op zn 2e al ingereden en dan is t goed als dit soort regels er zijn!.
....

Ik geloof niet dat het voor een paard uitmaakt of ze wel of niet gestart wordt. Zo te lezen rijden deze "@%$@%%" hem toch wel naar de knoppen, wedstrijd of niet

ja dat is idd ook wel zo... maar niemand wist dat die pony zo jong was, en toen heeft ze van het bestuur behoorlijk op dr flikker gehad, omdat men er toen pas achter kwam dat die pony ZO jong was!! Hamer

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:27

Citaat:
Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

Mennn, de mijne is 6 en loopt net M1, kan me er echt niks bij voorstellen, een 6 jarige uberhaupt al hoger dan het Z2!!! Het zijn (vaak) nog net kinderen!!

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:32

ik weet da niet hoor

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:05

Reageer dan niet hoor Rolleyes

Is het op stal hexagon niet dat ze als doelstelling hebben om alle paarden op 5 jarige leeftijd z1 of z2 te hebben? Roumanda was iig Z1 en Z2 toen ze 5 was

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:10

Sammie schreef:
Reageer dan niet hoor Rolleyes

Is het op stal hexagon niet dat ze als doelstelling hebben om alle paarden op 5 jarige leeftijd z1 of z2 te hebben? Roumanda was iig Z1 en Z2 toen ze 5 was

Klopt, heb ik ook wel is gehoord....

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:26

mijne zal waarschijnlijk met zijn 5 ook wel in het Z lopen, misschien net 6, maar zijn toch echt vanaf de B begonnen, en niks overhaast, gaan echt niet elk weekend op concours, en ze geeft het zelf aan, en heeft nog steeds 2 tot 3 keer in de week vrij, dus als het zo toch ook kan?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:33

rockey schreef:
mijne zal waarschijnlijk met zijn 5 ook wel in het Z lopen, misschien net 6, maar zijn toch echt vanaf de B begonnen, en niks overhaast, gaan echt niet elk weekend op concours, en ze geeft het zelf aan, en heeft nog steeds 2 tot 3 keer in de week vrij, dus als het zo toch ook kan?

Ja die van jou gaat echt rete hard idd!! Maar als ie idd zo door gaat met zijn vrije dagen, kan het wel. Moet je nog wachten tot 1 jan voor je Z mag starten!! Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:39

rockey schreef:
mijne zal waarschijnlijk met zijn 5 ook wel in het Z lopen, misschien ...
Ja maar jij krijgt les van .... Tong uitsteken

Wat is het er voor een? (het paard) Knipoog

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 00:49

een vrouw die bij mij op stal staat , rijd paarden van andere mensen in en traint ze , tot ze op niveau zijn e.d , maar zei wil ook met 6 jaar minimaal ZZ-Z hebben! Met haar oude paard reed ze grand prix , maar die was toen 16 ... best leeftijdsverschil!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 12:31

Ik vind het een goed punt dat deze regels er zijn. Ook denk ik dat de regels redelijk zijn zoals ze nu zijn. Zoals Kawa zegt is het paard afhankelijk, maar via deze regels heb je in ieder geval een beginpunt wat enigzins redelijk is.
Alleen helaas...je kunt nooit voorkomen wat mensen thuis allemaal doen. Een 4-jarige kan op wedstrijd wel een M-proefje lopen en thuis al veel verder getraind worden. Okee, spelenderwijs kan je best eens een oefeningetje meenemen, maar er zijn ook mensen die net even iets fanatieker zijn.

Ik weet nog dat een paar jaar(?) terug er ook zo'n regel kwam in de westernsport. Ik weet niet het precieze ervan hoor! Maar dit is wat ik ervan begreep:
Ik stond toen nog op een westernstal en daar werden selecties verreden voor EK's/WK's enz.. Toen was net de regel onstaan dat een paard minimaal 5 jaar moest zijn om mee te mogen doen. Imo een behoorlijk redelijke regel.
Op stal waren toch een aantal mensen die liepen te mopperen, want ze hadden nu ineens geen geschikt paard meer (alleen 2-3-4-jarigen).

Nee hoor, wat mij betreft mogen er bij iedere discipline van dit soort regels zijn (misschien is het ook wel al zo Clown ).
Natuurlijk kan je nooit mensen helemaal sturen met dit soort regels, maar het begin is er in ieder geval.