Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
shadow0 schreef:Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.
Karin schreef:shadow0 schreef:Ik heb het idee dat kijkerige / nerveuze paarden hun energie beter kwijtkunnen bij springen en crossen, dan zijn ze zo met de hindernis bezig dat ze vergeten om de gevaren in de omgeving te zien. Dit is me al bij meerdere paarden opgevallen.
Mijn paard kan zich tijdens een gewone buitenrit helemaal lens schrikken van een picknicktafel of balen kuilgras langs de weg - waar hij in de cross zo overheen springt zonder met zijn ogen te knipperen. In de cross is hij idd zo geconcentreerd op de hindernissen dat hij niet eens let op dingen die hem zouden kunnen afleiden.
Zoals hierboven ook al is gezegd: paarden worden vaak dapperder van crossen, gaan veel meer durven. Verwacht met zo'n paard bij je eerste oefencross of lessen nog geen wonderen, maar oefening baart kunst!