Buitenseizoen >> Thuis al losrijden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Buitenseizoen >> Thuis al losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:15

Met het naderende buitenseizoen ben ik op zoek naar oplossingen om beter in te kunnen inrijden. Mijn paard is vreselijk bang voor andere paarden, binnen gaat dat best goed, doordat ie steun heeft aan een bakrand. Buiten echter op een groot veld met allemaal paarden door elkaar heen en geen steun, kom ik niet of nauwelijks aan losrijden toe. Het enige waar ik op moet letten zijn andere paarden en het 1e kwartier (minimaal) moet ik enorm opboksen tegen zijn energie en tegelijk zijn dan hevige angst, waardoor die nog harder en heftiger schrikt.

Kan het kwaad om thuis al een half uur los te rijden (+- 3 kwartier voor vertrek opzadelen en rijden) dan meteen op de trailer en dan voor mijn proef nog maximaal 15 minuutjes erop??

Ik vraag me af of dit spiertechnisch kwaad kan. Hoe lang kan een paard stilstaan voor zijn spieren weer helemaal afgekoeld zijn.

Zijn er meer mensen met dit probleem en hoe lossenjullie dit op?? Longeren op de wedstrijd zelf vind ik geen optie, ik vind het zelfs gevaarlijk omdat er niet altijd ruimte voor is.

Oscar
Forumcoördinator

Re: Buitenseizoen >> Thuis al losrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:17

Heb je een jong paard?

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met een driejarige.
Zo groen als gras natuurlijk, en dat loopt al snel uit op kunst- en vliegwerk Knipoog

Persoonlijk ben ik er voor om zowel naar de tijdelijke oplossing als naar de toekomst te kijken.
Daarmee bedoel ik dat het ook goed is voor je paard om ervaring op te doen en kilometers te maken op vreemd terrein.
Je kunt lastige situaties tenslotte niet altijd blijven vermijden, het is toch de bedoeling dat je er naar toe werkt om een 'stabiel' paard te krijgen.

Ik longeerde thuis altijd even voor vertrek om de ergste frisheid er af te krijgen.
Daarna rustig de tijd nemen om naar het wedstrijdterrein te gaan.
Meestal stapte ik een rondje aan de hand om even het terrein te verkennen, natuurlijk wel zo dat ik de ruiters te paard niet in de weg liep.
Longeren op het losrijterrein deed ik nooit.
Niet omdat ik het niet wilde (integendeel Knipoog), maar omdat je vaak toch in de weg loopt.

Ik nam meestal ruim een half uur de tijd om los te rijden.
Even rond stappen, en dan aan het werk.
Mijn paard kreeg even de tijd om rond te koekeloeren, maar dan werd ie ook echt aan het werk gezet.
Hoe normaler je het zelf vindt, hoe makkelijker je paard uiteindelijk wordt Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 23:31

Wat ik altijd deed was een apart stukje opzoeken. Ergens een verlaten hoekje ( helaas is dit niet altijd mogelijk). Daar een tijdje rijden en pas op het laatste moment richting de ringen.
Heb geduld, met de tijd gaat het vanzelf beter. Was bij mij dan wel het geval. Maar heb ook een jaar of 4/5 dit probleem gehad. Ik kon gelukkig altijd een klein stukje vinden, had ook niet zo veel ruimte nodig om los te rijden.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:36

Probeer het probleem niet uit de weg te gaan, want dat lost niks op. Thuis losrijden is denk ik niet zo'n slecht idee. Ik heb het ook wel eens gedaan en het scheelt toch wel wat stress op het wedstrijdterrein. Mijn paard kan ook erg gespannen zijn op concours en een half uur losrijden op een klein en druk losrijterrein zijn dan niet erg bevorderlijk voor de ontspanning. Ik zou het gewoon proberen. En zoek op het concoursterrein idd een klein hoekje op waar je nog een beetje los kunt rijden voor je de proef in gaat.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 12:17

Een paardje van mij start ik altijd "koud" vanuit de trailer zo de ring in, die wordt namelijk alleen maar heter en heter. Hoe langer je er op zit hoe opgefokter hij wordt en dit werkt prima zo, altijd een brave proef. Ik rijd thuis dus niet leerst los of zo.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:53

Mijn paard wordt 6 dit jaar (is al 6 dus eigenlijk) Vorig jaar heb ik het hele seizoen gewoon losgereden op de wedstrijd. Het probleem is alleen dat ie in het begin gewoon fris is, schrikt ie dan 1 keer van een paard, dan wordt het daarna alleen maar erger. Hij schrikt steeds heviger en het kan na een paar keer schrikken zo erg worden dat ik m zowat niet meer van zijn plek afkrijg. Ook komt het deels bij mij weg. Ik vind het doodeng als hij schrikt. Als ik dus een wedstriid tref waar hij fris is en waar het heel druk en chaotisch is, dan kan ik niet eens mijn proef rijden doordat hij dan zelfs kan schrikken van het paard in de ring ernaast.

Mijn bedoeling is om het een paar keer te proberen, thuis inrijden een half uurtje ongeveer. Dan op de wedstrijd ook nog wel een kwartiertje omgeveer. Ik denk zelf dat het al scheelt dat ik hem meteen op kan pakken en hem makkelijker weg kan stellen als er een paard aan komt.

Mijn vraag is nu dan ook nog of het spiertechnisch kan. Krijg je hier geen problemen mee als er 1,5 tot 2 uur tussen zit.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:20

ik denk dat als je daar dan nog een 15 minuten er op gaat zitten dat dit best mogelijk is!!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:05

Als je op zoek gaat naar de grote wedstrijden heb je meestal wel een plekje waar niemand is, daar zou je dan kunnen losrijden

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:05

Heb het er vandaag met mijn instructrice over gehad en ze vond het een goed idee. Ze zegt gewoon proberen, baat het niet dan schaad het niet. Dus ik probeer het een aantal keren en kijk dan of het werkt of niet.

barbara2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:52

Ik heb dit ook gehad, en soms nog wel eens. Als ik denk dat het nodig is rij ik thuis los (Als je bijvoorbeeld weet dat er op dat ene concours weinig ruimte is ofzo) meestal 20 minuten, soms langer, daarna op concours er weer op en dan is er niks aan de hand. Dan rij ik nog een half uur en stap ik nog een kwartier ongeveer. Maar die van mij heeft dan ook een uithoudingsvermogen om u tegen te zeggen!! haha! Haha! Dus mijn mening is: Als je er een beter gevoel over hebt, gewoon thuis al even erop dan is de frissigheid eraf!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:37

Ik ga zaterdag naar Yhorst, en dan longeer ik hem eerst ff.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:50

Ik zou wel zorgen dat je hem goed inpakt nadat je thuis hebt gereden, zodat hij niet teveel afkoelt!

Verder geen probleem hoor!

groetjes

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:40

Ik heb het dus andersom.
Mijn merrie is indoor met inspringen veel banger als buiten. Heb je ook beter de gelegenheid om eerst los te rijden voor je gaat inspringen.

Ze is ook al een keer het schot ingeslagen dus dat is er niet beter op geworden.
Maar het is met springen altijd drukker met inrijden dan met dressuur. Iig wel in de B

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:30

In de zomer heb ik het met Duvel niet nodig, maar in de winter start ik nog wel eens op plaatsen met maar 1 binnenbak en een modderpoel als buitenbak. Daar mag je altijd met 4 man 15 minuten losrijden in de ring, maar dat is voor mij en Duvel te weinig. Dan rijd ik hem thuis vaak alvast een half uurtje, stap uit, leg de zweetdeken erop, rijd naar de wedstrijd (kom daar liefst precies op tijd aan voor het binnen losrijden) en start daarna mijn proeven. Ik heb aan Duvel niet gemerkt dat hij er moeite mee had met zijn spieren enzo. Wel zorg ik dat hij goed warm ingepakt is, zodat hij geen kou op zijn spieren krijgt, maar daar heb je 's zomers niet zo'n last van, dan is het meestal wel warm genoeg.

Ik zou het dus gewoon proberen, als ik jou was. Ik stap hem wel altijd goed op adem voor hij de trailer opgaat, en dan op het losrijdterrein ook wel weer eerst een paar minuutjes stappen.
En wellicht als je het een paar keer zo gedaan hebt, en hij niet meer van frissigheid schrikt van andere paarden, gaat het dan langzaam gewoon over.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:59

Marije_jiplover schreef:
En wellicht als je het een paar keer zo gedaan hebt, en hij niet meer van frissigheid schrikt van andere paarden, gaat het dan langzaam gewoon over.

Daar hoop ik eerlijk gezegd ook een beetje op.... Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:58

Met die mafkees van mij is het ook goed gekomen Yvonne Ja

Ik heb hem als ik op concours ging ook weleens thuis vast een kwartiertje werk gegeven. Dan was de ergste frissigheid eraf en stond ik iig wat minder vlug en met wat minder bokkensprongen achterstevoren Knipoog
Nu stap ik er eigenlijk nooit meer eerst thuis op en het gaat steeds beter op het voorterrein. Hij is nog wel een beetje spooky, maar dat zal hij altijd wel blijven Clown (Otje had natuurlijk ook al het nodige gezien voordat hij bij mij kwam Ja )

Gewoon eens een paar keer proberen en wie weet is het tegen het einde van het seizoen niet eens meer nodig

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:31

Deze methode passen de "grotere" ruiters standard toe, en ik doe het zelf ook vaak (al is dat om een andere reden Haha!)
Thuis lekker de energie eraf rijden en lichtjes op warmen.
Dan meenenmen en ter plekken even 10-15 minuten rijden is ruim voldoende.
Zijn ze lekker los, niet meer idioot, maar ook niet moe. Dat laatste is misschien wel het belangrijkst.

De GP ruiters rijden meestal de paarden ook een paar uur voor de GP.
Vlak voor de proef rijden ze maar een kwartiertje om dan vervolgs met een "fris"en onbezweet paard de proef te rijden.