Hoge Eisen Jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padua

Hoge Eisen Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 20:53

Hallo,

Ik was van het weekend op wedstrijd (dit doe ik 2 keer in de maand ongv.) in Winschoten .. Reed een nette proef ... Volgens mij, de ringmeester, trainer en toeschouwers.. En had maar 149!

Het commentaar hierop was .. Het paard loopt de gehele proef te diep.

Okee dat klopt dan wel .. Hij liep een beetje onder de loodlijn, maar ik stel een jong paard liever rond in dan hoog. Want waar je ook kijkt in het regelement ,,. Het paard moet zich voorwaarts neerwaarst bewegen.. En daarbij komt ook nog het risico dat als je een jong paard zo vroeg al Hoog en op de achterbenen hebt lopen dat je hem naar de knoppen brengt.

Het valt mij met name op dat vooral de jonge jury's een hoog opgericht paard willen zien zoals dat in het Z wordt gedaan (ik rij trouwens B+7) Terwijl de B toch echt voor beginnend staat!
(tijdens de gehele wedstrijd werd er laag gejuryeerd..)

Hebben meer mensen hier last van? (ook andere klassen???)
En valt hier wat aan te doen > ? brieven zenden? Petitie's houden?

Gr Rianne

Ilsemarie

Re: Hoge Eisen Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:13

In winschoten heb ik ook eens 139 gehaald.. Ik vind het een erg leuk concour! Je kan fijn losrijden en opzich is de bak ook een goede training door de tribune en de vele borden. Maar eigenlijk haal ik daar alleen maar lage punten en ga daar dan ook vooral af en toe heen ivm de bak, altijd handig wat ervaring!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:18

tsja, dan zeggen mensen altijd, dressuur is en blijft een jurysport, deze punten moet je gewoon lekker vergeten, en je gaat gewoon weer lekker oefenen voor je volgende wedstrijd, als je zelf lekker hebt gereden is het goed, is de jury het daarmee eens, dan is het helemaal mooi, als jij vind dat jij je beestje zo niet verprutst, en op de manier van de jury wel, dan moet je gewoon lekker je eigen manier aanhouden....

Ik heb ook zoiets een keer gehad..
Het was de laatste keer l1, en ik had ALTIJD een wp gereden (oude pony niet meegerekend, die rende de ring uit, en meer van die geintjes)
Ook als ik het zelf niet echt lekker vond gaan, had ik nog een wp..
Toen had ik wedstrijd, was de laatste keer l1, ik vond dat het echt goed ging, Sharona liep erg lekker enzo, en ik had 153 punten, met een 2e prijs, ik was gewoon echt niet blij met de punten, maar had wel prijs, er was maar 1 wp!!
achja, de ene keer zit het mee, de andere keer zit het tegen, je kan het het beste gewoon vergeten, en snap heel goed dat je er wel een (beetje) van baalt!

Padua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 21:42

Ja winschoten is inderdaad mooi om te rijden ... Vingers aflikken Ring met hekjes, bloemen Haha! En een plaats om je paard op te zadelen (binnen) En open haard in de kantine:D

Maar er is niks aan te doen? Hoor hier in mijn omgeving er veel mensen over klagen ..

Gr Anne (en alvast bedankt voor de reactie's!!)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:48

Padua schreef:
Maar er is niks aan te doen?

ja hoor, stoppen met wedstrijden Knipoog

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:54

maar dat meen ik natuurlijk niet Lachen

Tis jammer, maar de volgende keer beter moet je maar denken.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:00

Ik hoorde van een bevriend jurylid dat voor een paard wat te diep loopt een punt aftrek per onderdeel mag. Ja dan gaat het hard hoor. Knipoog

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:02

Ik ben het helemaal met gulpje eens, dat zegt mn moeder ook altijd tegen me als er eens laag is gejureerd. Niks van aantrekken en volgende keer beter. Je hebt zelf lekker gereden en daar gaat het ook om.
Maar hoe oud is je paard dan als ik vragen mag?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:08

als je paard te diep loopt, loopt hij hoogswaarschijnlijk ook achter de loodlijn, en dat mag ook niet.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:30

Padua schreef:

Okee dat klopt dan wel .. Hij liep een beetje onder de loodlijn, maar ik stel een jong paard liever rond in dan hoog. Want waar je ook kijkt in het regelement ,,. Het paard moet zich voorwaarts neerwaarst bewegen.. En daarbij komt ook nog het risico dat als je een jong paard zo vroeg al Hoog en op de achterbenen hebt lopen dat je hem naar de knoppen brengt.

Ze mogen idd voor te diep volgens mij iedere x 1 punt er af trekken dus dat gaat dan hard ja!
Maar in de B moet een paard een voorwaarts neerwaartse verbinding opzoeken maar dan wel met t neusje eruit!
Anders kan t gauw neigen naar in de krul trekken, te veel op de voorhand e.d.(zeg niet dat jij dat doet hoor) dus ja, dat willen ze niet.
En dan vind ik dat er een behoorlijke midden weg is tussen voorwaarts neerwaarts en hoog en op de achterhand! Nu pak je 2 extremen naast elkaar.

Dus of deze proef+jury vergeten of er toch naar toe werken om die neus er wat meer uit te krijgen in die voorwaarts neerwaartse verbinding. Daar hoef je m echt nog niet hoog en op de achterhand voor te rijden.

breezertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:26

ik had dat ook een keer, terwijl ik van mijn instruceur juist leer om hem (nog)niet al te hoog in te stellen omdat het ook al een ouder paard is.....
hij loopt dan voor mijn gevoel ook het prettigst en ontspant dan ook lekker..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:28

Padua schreef:
Hallo,

Ik was van het weekend op wedstrijd (dit doe ik 2 keer in de maand ongv.) in Winschoten .. Reed een nette proef ... Volgens mij, de ringmeester, trainer en toeschouwers.. En had maar 149!

Rij je bij de paarden of de pony's?

Het valt mij met name op dat vooral de jonge jury's een hoog opgericht paard willen zien zoals dat in het Z wordt gedaan (ik rij trouwens B+7) Terwijl de B toch echt voor beginnend staat!

Gr Rianne

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:30

Padua schreef:
Hallo,

Gr Rianne

sorry, verkeerd getypt, mijn vraag was, rij je bij de paarden of de pony's?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 00:21

Beter een jong paard bovenin met de neus eruit, dan een jong paard die laag diep en rond is, maar achter de loodlijn loopt.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 01:25

Tulandro schreef:
als je paard te diep loopt, loopt hij hoogswaarschijnlijk ook achter de loodlijn, en dat mag ook niet.

Haha kijk jij maar eens rond op een GrandPrix-wedstrijd, en dan maar eens tellen hoeveel paardjes er wel niet achter de loodlijn lopen...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:56

Padua schreef:

Ga je wel eens mee met een jury om te schrijven? Dat wil ik je zeker aanraden! Ga bij verschillende juryleden schrijven en laat je uitleggen waarom ze de punten geven.
Er wordt zo vaak gezegd dat er laag gejureerd is, maar er wordt ook zo vaak vreselijk slecht gereden dat een jury niets anders kan doen dan lage punten geven Verdrietig ik ga ook elke keer met de instelling zo veel mogelijk punten te geven. maar als ik dan aan het jureren ben lukt dat gewoon niet, er is soms zoveel mis met de basis. Moet je dan als jury toch maar punten geven omdat de deelnemers anders gaan klagen, of omdat je anders niet meer mag komen jureren? Hoe moet dat dan verder met de combinaties, die komen weer een klasse hoger terwijl ze er niet aan toe zijn, etc. Ga mee schrijven of ga na afloop van de wedstrijd naar je jury en vraag waarom, doe het niet af met "laag gejureerd" de juryleden zitten er omdat ze het LEUK vinden om te jureren (en echt niet omdat ze er rijk van worden) sommige hebben inderdaad misschien erge hoge verwachtingen en geven makkelijker een 4, maar er zullen weinig juryleden zijn die aan "ruitertje pesten" doen. Dressuurrijden is en blijft een jurysport en je moet naar een wedstrijd gaan om te kijken waar je zelf staat, hoe ver je bent en hoe het gaat in de ring, als je tevreden uit de ring komt doen de punten weinig meer ter zake, als je wint: super, als de jury een andere mening heeft, vraag waarom en doe er iets mee.
(ik ben zelf jury en ik start ook)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:22

In de B moet je een horizontaal evenwicht hebben. Als er staat "Te diep" dan heeft je paard ws geen horizontaal evenwicht meer gehad maar op de voorhand gelopen. En dan zou het jurylid wel eens gelijk kunnen hebben.
Er zit nog een heel verschil tussen een horizontaal evenwicht of de achterhand zoals in het Z eronder (en zelfs daar heeft nog niet iedereen het voor mekaar). Dus die vergelijking vind ik een beetje overtrokken.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:37

Toch vind ik wel dat de algemene tendens is om naar minder punten, cq winstpunten te gaan tegenwoordig. Ik rijd al heel lang, en ook al heel lang concours(mijn eerste proef reed ik in 1986) maar die tendens is mij de laatste jaren wel opgevallen. Vroeger werden er minder zware eisen gesteld en kon er sneller gepromoveerd worden. Het was meer aan je eigen gezonde oordeel of je klaar was voor een hogere klasse vond ik, en tegenwoordig word alles veel meer opgelegd en gedwongen. Nou wil ik niet zeggen dat vroeger alles beter was hoor, maar ik vind concours rijden tegenwoordig behoorlijk demotiverend worden. Ik heb het gevoel dat ik niet meer aan de steeds hogere eisen kan voldoen. Als ik het gevoel heb dat mijn paard een fijne proef heeft gelopen en mijn instuctrice dat ook vind en ik kom weer thuis met 139 punten (of zo...) en dat gebeurd week na week na week, dan hou ik het op een gegeven moment wel voor gezien. Ik weet dan ook niet meer wat ik moet doen. Ik heb al verschillende instructeurs/instructrices gevraagd om raad, ben daar ook gaan lessen ( allemaal goed bekend staande mensen hier in de omgeving) en die vinden stuk voor stuk dat ik gewoon op wedstrijd moet gaan omdat het hardstikke goed gaat en mijn paard super loopt volgens hun.
Ik ben nu een maand of 4 niet geweest omdat ik het spuugzat was, maar nu begint iedereen (zelfs wildvreemde mensen die mij toevallig op de les zien rijden) me over te halen om toch weer op wedstrijd te gaan omdat ze mijn paard zo super vinden gaan. Kortom ik heb me dus toch weer over laten halen om over 2 weken te gaan... Haha! (naar Nistelrode, wie gaat daar misschien ook heen?), maar ik weet zeker als ik weer zo afgekraakt word ( en mijn paard natuurlijk wel goed zou lopen Tong uitsteken ), dat ik er dan weer mee stop.
En zo weet ik dat er een heleboel mensen lopen te dubben wat ze zullen doen, stoppen of niet, omdat ze het gevoel hebben niet meer tegen de professionals en het grote geld op te kunnen als hobbyruiter.
En da's jammer want eigenlijk is concours rijden toch vooral gewoon echt leuk... Bloos

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:29

Padua schreef:
Hallo,

Er is een groot verschil tussen te diep/achter de loodlijn lopen en voorwaarts neerwaarts. Een paard moet in het B in aanleuning lopen, en hoeft dus ook nog niet opgericht. Maar mag ookzeker niet te diep lopen.

Padua schreef:

Gr Rianne

Ja, gewoon correct rijden en hopen dat je jury de regelementen kent. Maar dat je nu je punten niet hebt gekregen wil niet zeggen dat deze jury het niet bij het rechte eid had. Ik heb vaker wel mijn punten gekregen terwijl het niet verdiend was, dan dat ik ze niet heb gekregen en dat het wel verdiend was. Je kunt het beste maar de plaatsing als criterium gebruiken, want als iedereen zijn punten lager zijn sta je nog steeds op dezelfde plaats Knipoog

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:43

rhijnauwen schreef:
Ga je wel eens mee met een jury om te schrijven? Dat wil ik je zeker aanraden! Ga bij verschillende juryleden schrijven en laat je uitleggen waarom ze de punten geven.
Er wordt zo vaak gezegd dat er laag gejureerd is, maar er wordt ook zo vaak vreselijk slecht gereden dat een jury niets anders kan doen dan lage punten geven Verdrietig ik ga ook elke keer met de instelling zo veel mogelijk punten te geven. maar als ik dan aan het jureren ben lukt dat gewoon niet, er is soms zoveel mis met de basis. Moet je dan als jury toch maar punten geven omdat de deelnemers anders gaan klagen, of omdat je anders niet meer mag komen jureren? Hoe moet dat dan verder met de combinaties, die komen weer een klasse hoger terwijl ze er niet aan toe zijn, etc. Ga mee schrijven of ga na afloop van de wedstrijd naar je jury en vraag waarom, doe het niet af met "laag gejureerd" de juryleden zitten er omdat ze het LEUK vinden om te jureren (en echt niet omdat ze er rijk van worden) sommige hebben inderdaad misschien erge hoge verwachtingen en geven makkelijker een 4, maar er zullen weinig juryleden zijn die aan "ruitertje pesten" doen. Dressuurrijden is en blijft een jurysport en je moet naar een wedstrijd gaan om te kijken waar je zelf staat, hoe ver je bent en hoe het gaat in de ring, als je tevreden uit de ring komt doen de punten weinig meer ter zake, als je wint: super, als de jury een andere mening heeft, vraag waarom en doe er iets mee.
(ik ben zelf jury en ik start ook)

Inderdaad, raad ik je zeker aan! Leer je super veel van. Ik schrijf alle klasses van B t/m Z en vind het hartstikke leerzaam. Veel juryleden hebben wel een duidelijke kijk hoor, maar heb ook bij personen gezeten die echt dingen verkeerd beoordeelden..>!

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:12

Jury Sport blijft Jury psort, maar de laatste tijd word het wel strenger, eerst hoefde je pony nog niet eens rond te lopen in de B nu word dat vaak al flink afgestraft Boos!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:26

Le0nie schreef:
Jury Sport blijft Jury psort, maar de laatste tijd word het wel strenger, eerst hoefde je pony nog niet eens rond te lopen in de B nu word dat vaak al flink afgestraft Boos!

Daar heeft het niets mee te maken. Veel van de paarden die niet nageeflijk lopen (rond in jou woorden) drukken de rug weg en lopen constant sterren te kijken...

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:49

Ik denk idd dat de jury niet zomaar zegt dat je paard te diep loopt. Veel jury´s weten wel goed waar ze over praten, en als je het niet vind kloppen moet je na je proef met de jury gaan praten. Overigens hebben ringmeesters het niet altijd goed hoor.. ik hoor vaak zat dat het er goed uit zag, maar dan heb ik zoiets van het was niet goed!

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:37

Ik heb afgelopen zondag bij het M en Z geschreven in Stadskanaal. Die jury zei letterlijk: Het is vooral belangrijk dat een proef CONSTANT is, dat je niet bij elk onderdeel als jury denkt; 'wat gaat er nu weer gebeuren'. Dat was dan waarschijnlijk wel goed bij jou, want hij liep 'constant' te diep Haha! maar het is wel terecht dat je geen winstpunt krijgt denk ik, want een winstpunt betekent dat je klaar bent voor het L1, dat je eigenlijk een L1 proef aan moet kunnen. En als je paard te diep loopt, zijn jullie daar als combinatie nog niet klaar voor. Een paard wat te diep loopt, loopt niet correct, en daarmee kun je dus ook niet 'volgens het boekje' rijden. Je moet dat eerst oplossen voordat je verder gaat met iets nieuws, anders blijft dat een onderliggend probleem en zal het altijd blijven voortpruttelen. Zorg dat je paard eerst op de juiste manier door de proef beweegt, voordat je met nieuwe oefeningen bezig gaat.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:06

Tsjah, ik denk altijd maar zo, die jury's zitten daar heus niet om ons te pesten Lachen. Ze doen het allemaal in hun vrije tijd en krijgen er vaak geen enorme vergoeding voor, het is vaak toch een vorm van liefhebberij, en ik ga er dan maar vanuit dat zij het ook leuker vinden om wel punten te geven dan niet. Als je dan een keer wat minder punten hebt, dan zal er toch iets niet goed zijn gegaan in de ogen van de jury, als je echt een dijk van een proef neerzet kan een jury daar niet omheen toch? Ik heb tot nu toe nog niet meegemaakt dat ik vond dat ik te weinig punten had gekregen, sterker nog: ik heb altijd meer punten dan ik verwacht had, maar dat komt misschien omdat ik héél erg kritisch ben t.a.v. mijn rijden en achter de loodlijn gaan mag inderdaad niet. Mijn paard heeft die neiging ook nog wel eens en meestal gaat dit dan ook altijd gelijk gepaard met impulsverlies.