Nou, wij kwamen daar aan en het was hartstikke druk, er reden gerust 15 pony's in een rijbak van 20 bij 40. Nu geef ik daar niks om maar deze ruitertjes zijn nog niet allemaal op de hoogte van de bak regels. Daarbij was de merrie erg bang door de drukte en de pony's die van voren en vanachteren tegelijk op haar afkwamen. Ik heb met enige moeite een paar rondjes kunnen draven maar toen was ze het zat en begon te slaan zodra er een paard te dicht in de buurt kwam.
Tsja, en toen had ik allemaal boze moeders om me heen en hoe ik het in mijn hoofd kon halen om met zo'n gevaarlijk paard hier te komen rijden tussen al die kinderen

De merrie was gewoon bang en ondanks het feit dat IK me aan de bakregels hield, slaagden de ruitertjes er toch telkens in om achter in mijn reet te rijden met als gevolg dat de merrie begon te slaan.
Goed, ik over de zeik, paard over de zeik, eigenaresse over de zeik en toen moesten we nog de ring in.
Die arme merrie was wit van het zweet en dat na 3 rondjes draf bij het losrijden.
Toen moesten we de ring in. Het duurde even voordat we de ring daadwerkelijk in waren en het heeft een tijdje geduurd voordat we ook daadwerkelijk aan de proef konden beginnen. Ik heb haar eigenlijk niet rond kunnen sturen, ze was zo overstuur dat ze gewoon stil ging staan en niet meer vooruit te trappen was al had ik 100 zwepen bij. Uiteindelijk is een meisje met haar paardje voor me komen rijden en heb ik de bak even rond kunnen sturen. Verder weinig tot niks kunnen laten zien. Maar ja, het was ook wel te denken voor de eerste keer en wetende dat de merrie al zo kijkerig is.
Ik heb haar voor de wel getoonde stukjes maar uitgebreid beloond en ze heeft in ieder geval weer wat meegemaakt zullen we maar zeggen.
Ik kon er helaas niet meer uit krijgen dan dit en ergens kreeg ik een beetje het gevoel dat er van de eigenaars van het paard toch wat meer verwacht werd ook al gingen we allemaal weg met het idee dat we haar gewoon eens mee wilden nemen naar een andere omgeving en niks verwachten.
Ik weet dat het een fijne merrie is die al die andere paarden kan overtreffen die er liepen maar ze kwam als minste uit de verf omdat ze niet rond te sturen was. Dat vertrouwen heeft ze nog niet en ik was al blij dat ze ongeloofelijk braaf bleef, ze was maar 1 weg gesprongen.
Maar toch knaagt er iets aan me dat er stiekum toch wat meer te zien geweest zou moeten zijn omdat ze het thuis ook zo goed doet. Maar ja, dit is niet thuis natuurlijk. Ik heb mijn best gedaan en ben tevreden met dit en wil zo snel mogelijk met enige regelmaat met haar op pad om ervaring op te doen, zowel zij als ik zelf. Ik heb ook dat vertrouwen nodig, het is de combinatie die het moet doen uiteindelijk. En ik krijg altijd meer vertrouwen als ik vaak weg kan gaan. Zo wordt ze ook makkelijker.
Het kan ook best zijn dat ik me loop druk te maken om niks maar de eigenaresse wil haar nu toch zelf ook in haar eigen les rijden. Ik vind het prima want het is haar paard en als zij haar ook een keer in de week traint dan worden we allemaal alleen maar beter. Ik zie er wel de voordelen van in alleen vind ik het wel in een keer out of the blue komen. Maar goed, ik doe mijn best en rijd haar net 3 maanden. Daarbij is ze ongeloofelijk kijkerig en vluchterig. Zelfs als er iets in haar vertrouwde omgeving veranderd dan kan ze echt helemaal over de rooie gaan. Dus ja, als ze dan ergens vreemd komt vind ik het niet zo gek dat ze echt even helemaal in de war is en je er niet aan kan rijden.
Met mijn ruin ben ik de eerste keer ook de ring niet rondgekomen en ben ik zelfs achterwaarts de ring uit gereden.
Maar ik zal me wel weer druk maken om niks. Ik heb morgen avond zelf weer les met de merrie en dan zal ik e.e.a. wel even bespreken met de eigenaresse. Als ze vindt dat ze het zelf verder wil doen dan vind ik het prima maar dan zou ik het vreemd vinden dat wanneer ze het thuis zo goed doet en voor de eerste keer in een andere omgeving niet zo fijn loopt, dat dat dan een reden zou zijn om er mee te stoppen.
Ik zou haar juist veel vaker mee willen nemen om ervaring op te doen.
Ik denk dat morgen de uitgelezen kans is om een pad uit te zetten wat we gaan bewandelen om de merrie wat ervaring op te laten doen.
Al met al ben ik zelf tevreden dat ze redelijk braaf bleef en het is jammer dat de omstandigheden niet echt hebben bijgedragen aan een positief resultaat.
Met mijn bijna Z dressuur hengst hoef ik ook niet de ring in te rijden als hij al helemaal over de zeik is geholpen door mensen die tegen je aan botsen en gillende moeders met kleine kinderen die je als gevaarlijk aanschouwen. Het werkt niet allemaal mee aan een ontspannen rit