Met pony tussen de paarden, niet voor vol aangezien worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Met pony tussen de paarden, niet voor vol aangezien worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 15:09

Graag een eerlijk antwoord Knipoog

Ik had het er laatst met iemand over die vond dat ik de pony die ik toen reed (gewoon trainen, geen les of wedstrijden) wel zou kunnen starten op wedstrijden. Nu is dat wedstrijdrijden met dit dier niet aan de orde, maar we hebben wel even wat overdenkingen gehad hierover. Ik zei direct: die jury vindt vast dat ik maar een paard moet kopen Knipoog

Kan iemand van 1.80 op een pony dressuurwedstrijden rijden (pony van 1.53 m)? Het antwoord is natuurlijk ja, maar hoe kijkt een jury er tegenaan? Denkt zo iemand niet van koop een paard, past beter? Of laat deze je in je waarde en beoordeelt wat deze ziet? Denkt een jury niet van een pony is makkelijker te rijden dan een paard?

Ondervind je gelijke concurrentie bij de paardenruiters, of word je toch echt benadeeld? Moet je dus beter rijden om een winstpunt te halen?

Kortom, barst maar los met al je vooroordelen (of andere meningen) over een pony+lange ruiter tussen de paarden.

Mirkim

Re: Met pony tussen de paarden, niet voor vol aangezien word

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:23

Ik ben lang (1.78) en mijn paard lijkt eerder op een pony dan op een paard. Hij is 1.58 hoog en heel slank. Toch ben ik heel snel van de B naar de M1 gevlogen met hem... Hij heeft geen papier en het is geen bijzonder paard om te zien.

In de M gaat het moeizamer, maar ondanks hebben we 4 winstpunten. Het ligt meer aan mij dan aan de jury of aan het paard. Wel heb ik ervaren dat het moeilijk is wanneer je een groot paard voor je hebt van 1.80 en ruime gangen en dat ineens jij met je 'pony' ertussen komt.. Maar wanneer je de onderdelen correct uitvoert, is er niks aan de hand en kan de jury er niet om heen...

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:30

Ik ben zelf 1,78 en mijn pony 1,54, en we starten Z1 bij de paarden. Ik heb vooral ervaren dat het niveau bij de paarden veel hoger ligt. Ik heb niet het idee dat we benadeeld worden....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:10

Als jullie als combinatie geen gek gezicht zijn (dus er niet tot je enkels onderuit steken Knipoog) en je begint gewoon in de B, dan zul je er geen nadeel van merken dat je een pony rijd.

Ik heb tot nu toe (met D-pony) steeds voor mijn gevoel eerlijke punten gehad. Het belangrijkste in de B (en vaak ook in de L) is correct en nageelijk/aan de teugel je proefje rijden en je oefeningen uitvoeren.

Jury's kijken er niet meer van op dat er een pony tussen zit, hoewel je altijd juryleden zult houden die het belachelijk vinden of niet houden van bijv. Haflingers of Fjorden, maar dat heb je ook met andere paardenrassen... (Friezen horen voor de sjees Tong uitsteken zulk soort opvattingen)...

Denk wel dat je af en toe in het nadeel bent door de andere gangen en maat van een pony (oogt minder ruim/ lengtebuiging moeilijker te zien)

Maar daar heb je in de B en L nog geen last van.

ps: ervaar eerder dat bepaalde toeschouwers/ruiters of amazones je niet voor vol aan zien, maar dat neem je graag voor lief als je dan vervolgens wel met een prijs naar huis gaat Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 20:25

Dat mensen snel oordelen heb ik wel vaker meegemaakt.

Maar ik vind haflingers en fjorden vaak heel anders lijken met een volwassene dan een pony. Net of haflingers of fjorden door hun breedte groter lijken.

Maar om een indruk te geven over de combinatie waar we het over hadden (dus ik op een pony, vind het zelf wel lijken eigenlijk, maar als ik er naast sta, dan is het toch maar een kleintje Knipoog ):

Afbeelding

Met springbeugels:
http://picserver.mirror.twistspace.com/ ... 2469//d0e4

http://picserver.mirror.twistspace.com/ ... 3076//d0e4

http://picserver.mirror.twistspace.com/ ... 3028//d0e4

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 20:36

Verward Ik kan m'n bericht niet meer wijzigen. Een paar foto's doen het niet.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:18

Ik ben 1.58 m en rijd met mijn shet van 1.07m tussen de paarden. Ik heb in totaal 11 wedstrijden gestart en ben 1x neg. beoordeeld.

We hebben nu 8 wp in de L1 en zijn vandaag kampioen van stal geworden (ong. 20 paarden die met de competitie mee deden).

viewtopic.php?f=29&t=382509

Knipoog

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 00:44

Het is ooit 1x letterlijk door een jury lid tegen me gezegd, waarom ik geen paard kocht.
Verder is en blijft het een jurysport, en als je een goede proef neerzet krijg je je punten echt wel!
Ik ga binnenkort mijn paard starten, dan kan ik pas echt vergelijken Haha!