missmuts schreef:sanne_ schreef:Dat is inderdaad heel vreemd. Minpunten mag een jury echter alleen geven wanneer er een vergissing wordt gereden. Dat betekent dat je verkeerd rijdt, een andere lijn rijdt dan gevraagd. Verzet hoort zeker niet thuis is dat rijtje...
Reglement, artikel 137 (Beoordeling, kopje VERZET) eindigt met:
Citaat:
Iedere inbreuk op de voorgeschreven uitvoering van de proef, die is ontstaan als gevolg van verzet van het paard, dient door de jury te worden bestraft als een vergissing in het programma.
Klopt als een zwerende vinger. Alleen: in het stukje ervoor wordt verteld wat het regelement als verzet beschouwd, het luidt als volgt:
KNHS schreef:"Er is sprake van verzet wanneer het paard:
-op aanvraag van zijn ruiter weigert vorwaarts te gaan en/of
-ongevraagd achteruit loopt en/of
-vanwege welke reden dan ook op eigen initiatief stilstaat, al dan niet regelmatig of volledig keert maakt, bokt of steigert, door de teugel springt, wegstormt of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter onttrekt.
Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat dit op het betreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt, vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel) signaal heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wefgens onvoorziene omstandigheden."
En ik weet niet hoe verschrikkelijk Haike's pony zich gedragen heeft maar zoals hier beschreven vind ik nogal rigoreus verzet... tegen de hand zijn is -in mijn ogen- anders. Hoewel de definitie 'of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter onttrekt' natuurlijk niet direct ongelooflijk veel duidelijkheid biedt...