Vraagje aan de jury op bokt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Otje

Vraagje aan de jury op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:45

Mijn dochtertje heeft moeite haar Sjimmie netjes die de hoeken in de laten lopen met name rechtsom, zij lost dit op om hem toch de hoek in te rijden(dwingen) maar het resultaat is dat hij dus naar buiten kijkt en er staat dan ook in ieder protocol "rechtom meer stelling en buiging".

Nu werkt ze hier hard aan maar lukt het nog niet iedere wedstrijd dit ook netjes te tonen, meestal staat het wel in haar protocol vermeld maar haar punten blijven dan toch een 6 of 7.

Met de laatste regiokampioenschappen is ze op stelling en buiging echter vreselijk afgerekend. Hier werd dit dus niet getollereerd Bloos

Nogmaals ze traint hard hoor maar nu komt de vraag: is het een grovere fout als ze niet diep genoeg de hoeken in rijdt maar wel een mooie buiging/stelling heeft, of is het een grovere fout als ze wél diep de hoeken in rijdt maar dan geen of te weinig buiging/ stelling heeft?

Ze snapt dat ze uiteindelijk én diep de hoek in moet én een mooie buiging moet maken.

We hebben het hier op A/B niveau

rhijnauwen

Re: Vraagje aan de jury op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:58

Otje_Elliot schreef:
nu komt de vraag: is het een grovere fout als ze niet diep genoeg de hoeken in rijdt maar wel een mooie buiging/stelling heeft, of is het een grovere fout als ze wél diep de hoeken in rijdt maar dan geen of te weinig buiging/ stelling heeft?

de stelling en buiging heeft m.i. meer met de basis te maken, is belangrijker dan een hoek wel of niet inrijden
een ronde volte met de juiste stelling en buiging is belangrijker dan of de volte wel precies op de juiste plaats wordt uitgevoerd.

je zegt zelf al dat uiteindelijk en de hoeken ingereden moet worden en de juiste stelling en buiging er moet zijn, maar ik zou zeker beginnen met 'de pony te laten kijken waar hij heen gaat' oftewel werken aan de juiste stelling en buiging, de hoeken komen later aan de beurt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:00

het hangt er vanaf hoeveel ze de hoek afsnijdt maar ik zou zelf een wending met verkeerde buiging/stelling harder 'straffen' dan een afgesneden wending (mits ze wel min of meer een hoek rijdt). Ook in de ABtjes trouwens, ik zie nu nl zo'n wending voor me met een pony die helemaal naar buiten kijkt.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:02

Lielle schreef:
ik zou zelf een wending met verkeerde buiging/stelling harder 'straffen' dan een afgesneden wending (mits ze wel min of meer een hoek rijdt). Ook in de ABtjes trouwens,

ik geef ook een lager punt aan verkeerde stelling en buiging dan een afgesneden hoek

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:02

Lielle schreef:
Ook in de ABtjes trouwens, ik zie nu nl zo'n wending voor me met een pony die helemaal naar buiten kijkt.

Ik zie ze niet voor me, ik zie ze gebeuren Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:04

dan hebben we hetzelfde beeld Extreme duivel en dan zou ik kiezen voor wat afsnijden.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:07

Lielle schreef:
het hangt er vanaf hoeveel ze de hoek afsnijdt maar ik zou zelf een wending met verkeerde buiging/stelling harder 'straffen' dan een afgesneden wending (mits ze wel min of meer een hoek rijdt). .

Bij hand veranderen dan "snijdt" hij in die zin de bocht af dat hij bij de juiste buiging "op de hoefslag" blijft, terwijl zij weet dat hij mooi diep de hoek in moet..

Ook bij het onderdeel E afwenden, B rechterhand; alsof hij weet (dat kan niet want een pony weet niet of hij links of rechts af moet dus ze zal wel met haar gewicht aan het spelen zijn) snijdt hij bij rechtsom af, gevolg, ze dwingt hem door te rijden naar B en hij wendt af met zijn hoofd naar buiten

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:11

Oké bedankt allebei Haha! , dan gaan we maar eerst netjes de pony laten kijken waar hij naar toe moet lopen en dan komen de hoeken tijdens het trainen wel...

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:17

Deze pony reageert duidelijk heel slecht op het binnenbeen en loopt daarom niet aan de buitenteugel, waardoor hij bij het sturen met zijn hoofd naar buiten gaat lopen.Dat een pony op de benen reageert is van essentieel belang om verder te komen.Deze pony kan onmogelijk in balans komen als hij op deze manier loopt en dat moet zelfs op B niveau.Als je nu wel winstpunten rijdt kom je hoogst waarschijnlijk toch "vast"te zitten in de L, daarom kun je het probleem beter nu aanpakken met goede instructie. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:19

ik ben het volledig met je eens Toedeloki, maar met een A/B pony'tje heb je meestal ook te maken met een nog niet al te ervaren amazone Knipoog

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:21

Oja, om hem toch maar naar binnen te laten vallen en met een zogenaamde stelling te rijden is een hele verkeerde oplossing.Een pony die met stelling loopt en toch naar binnen valt loopt niet met lengtebuiging maar met een krom getrokken hals.Lengtebuiging komt namelijk vanuit het gehoorzaam zijn voor het binnenbeen.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:23

Lielle schreef:
ik ben het volledig met je eens Toedeloki, maar met een A/B pony'tje heb je meestal ook te maken met een nog niet al te ervaren amazone Knipoog

Lielle je hebt gelijk het ligt aan mijn dochtertje ...

Aan de pony kan het niet liggen hij was met het vorige eigenaresje "klaar" (B-pony's mogen niet verder promoveren na de M2)

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:24

Toedeledoki schreef:
Oja, om hem toch maar naar binnen te laten vallen en met een zogenaamde stelling te rijden is een hele verkeerde oplossing.Een pony die met stelling loopt en toch naar binnen valt loopt niet met lengtebuiging maar met een krom getrokken hals.Lengtebuiging komt namelijk vanuit het gehoorzaam zijn voor het binnenbeen.

Is dat dat beeld wat ik zie van een pony die als het ware "om getrokken wordt" ????

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:27

Otje_Elliot schreef:
Toedeledoki schreef:

Is dat dat beeld wat ik zie van een pony die als het ware "om getrokken wordt" ????

Sorry, ik begrijp je vraag niet zo goed?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:28

Otje_Elliot schreef:
Lielle schreef:

Lielle je hebt gelijk het ligt aan mijn dochtertje ...

Aan de pony kan het niet liggen hij was met het vorige eigenaresje "klaar" (B-pony's mogen niet verder promoveren na de M2)

en dan vind ik het rijtechnisch een betere oplossing om te werken aan het bewaren van LB en stelling en toe te geven op de scherpte van de wending dan die pony koste wat kost de hoek in te trekken. Dat geldt trouwens in alle gevallen, niet alleen voor jouw dochter. Zo kan ze zichzelf aanleren dat de pony voor haar binnenbeen opzij gaat; heb je al eens een pasje wijken op de volte geprobeerd?.

@Toedeloki: een pony met een - naar binnen - krom getrokken hals zal meestal over de schouder naar buiten vallen. Het beeld dat ik krijg uit de berichten van Otje_Elliot is een pony die in de gewone wending tegen het binnenbeen invalt (en dus ook LB verliest, mss nog wel een beetje stelling laten zien) en zo dus de hoek afsnijdt.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:35

Nou ik zal het proberen uit te leggen.. Ik zeg er eerlijk bij, het ik beschrijf het ernstiger dan dat het in werkelijkheid gaat hoor.

Vb: E afwenden B rechterhand

Kind rijdt op E af, maakt een plotselinge wending bij E, pony kijkt hierdoor nog naar buiten kind realiseert zich dat, en trekt snel het hoofdje naar binnen.. GEvolg: pony valt bijna om.

Bij B rechterhand, pony "voelt" ongeveer onder de X, wil na de X al naar rechts, kind dwingt pony rechtdoor, hoofd van pony kijkt naar links, Bij de wending bij B wordt nog even het hoofdje snel naar rechts getrokken, resultaat ... pony komt op de hoefslag en verlaat de hoefslag weer doordat het zijn evenwicht moet herstellen.

Dit is eigelijk een beetje overdreven maar het is om aan te geven wat ik zo ongeveer denk dat ik zien (als leek dan) Zo gaat het ook in de hoeken..
Dit gebeurd met trainen trouwens niet....

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:40

Het wordt wel geoefend door voltes te vergroten en te verkleinen ... maar het resultaat laat nog te wensen over. Maar dit wordt ook geoefend om haar buitenteugel er goed bij te houden, zodat hij niet uitbreekt tijdens een volte. Haha! Dat vindt hij namelijk zooooo leuk ... Haha!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:47

Maar even samengevat:

Trainen mét stelling/buiging door de hoeken en met het binnenbeen de pony als het ware de hoek in "drukken".

Tijdens de wedstrijdjes idem en niet in paniek raken als ie niet diep de hoek ingaat. Liever hoefslag volgen met buiging dan een pony die rechtaf gaat en naar links kijkt.

Heb ik dit goed begrepen?

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:48

Wat over het algemeen goed werkt is om de amazone minder te laten doen met sturen.Haar handen mogen niet verplaatsen, ze geeft teveel hulpen in de ring en daardoor gaat het minder goed.Waarschijnlijk wil ze erg haar best doen.Dat de pony met zit en benen gereden wordt mis ik een beetje in het hele verhaal, probeer daar meer aan te werken, dan aan het sturen .Als de pony over de buitenkant wegloopt is het sowieso verbogen in de hals, zoals ik in het begin al dacht.De hals proberen stabiel en recht te houden tussen twee teugels, kortom minder doen met de handen.

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:52

Toedeledoki schreef:
Wat over het algemeen goed werkt is om de amazone minder te laten doen met sturen.Haar handen mogen niet verplaatsen, ze geeft teveel hulpen in de ring en daardoor gaat het minder goed.Waarschijnlijk wil ze erg haar best doen.Dat de pony met zit en benen gereden wordt mis ik een beetje in het hele verhaal, probeer daar meer aan te werken, dan aan het sturen .Als de pony over de buitenkant wegloopt is het sowieso verbogen in de hals, zoals ik in het begin al dacht.De hals proberen stabiel en recht te houden tussen twee teugels, kortom minder doen met de handen.

OKé ... we hadden laatst een oefening bedacht om haar om pionen te laten zigzaggen maar dan knoop in de teugels en alleen op zit en benen de pony te sturen ... was erg moeilijk maar het lukte uiteindelijk wel, misschien moeten we dat eens wat vaker doen... dan leert ze wel sturen zonder handjes Haha! Clown