Wat voor overgangen in de L1?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miesie

Wat voor overgangen in de L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:14

Ik ga zondag voor het eerst L1 starten en nou weet ik ff niet wat voor overgangen er gereden moeten worden..?
Zien ze in de L liever hetzelfde als in de B dus met paar passen stap ertussen of gelijk draf/halt?

Ik oefen gelukkig allebei altijd tijdens de training Haha!

Melanie15

Re: Wat voor overgangen in de L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:37

Je mag wel een paar passen stap ertussen, maar wel wat minder als in de B. Maar als je paard goede overgangen draf/halt kan, zou ik die doen, krijg je toch meer punten voor

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 15:40

Ooh ok..
Want in de B had ik met me eerste wedstrijd minder punten omdat ik gelijk van draf naar halt ging, toen stond er dat er eerst stap tussen moet zitten!
Dat heb ik later altijd gedaan en toen haalde ik gewoon goede punten en geen commentaar erbij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 18:35

Ik had laatst ook op mijn protocol staan bij de overgang draf naar halthouden/groeten, dat het geleidelijker moest. Dus in elk geval niet pats boem stil vanuit de draf Haha! (L1) Gewoon netjes je overgang afmaken, draf, via stap naar halt. Ook niet te lang blijven stappen inderdaad, moet vooral vloeiend gaan. Voorwaarts gereden, Zonder haperingen en verzet.

vivumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:31

gewoon rustig de tijd nemen en netjes rijden overgangen ook rustig en netjes en alle onderdelen goed afwerken en je hebt een winstpunt Knipoog

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 22:26

Bedankt voor de tips!
Er mag helaas door het slechte weer maar 1 proef gereden worden.. Maar altijd beter dan afgelast Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:26

Eerlijk gezegd vind ik je niet goed voorbereid op de klasse L als je twee dagen voor je debuut vraagt wat de klasse inhoud. Maar goed, daar vraag je niet om.

In het proevenboekje zit voor elke klasse een bladzijde met de uitleg van de klasse. Naar mijn idee staan daar hele nuttige dingen in. Qua overgang moet het iets scherper dan in de B wordt gevraagd. In de B is het meestal tussen die en die letter, in de L wordt het vaak op de letter gevraagd maar ook nog wel tussen 2 bepaalde letters. Als ik me niet vergis zijn de overgangen in de L2 vrijwel allemaal op de letter.
Overgangen terug (bv. van draf naar halthouden) mag met enkele passen stap. Pas vanaf het M worden de oefeningen progressief gevraagd, m.a.w. dat het paard ineens vanuit draf of galop stil moet staan. Hopelijk heb je hier wat aan, succes zondag!

Edit: ik lees net dat je wel op vanalles voorbereid bent. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:10

Melanie15 schreef:
Je mag wel een paar passen stap ertussen, maar wel wat minder als in de B. Maar als je paard goede overgangen draf/halt kan, zou ik die doen, krijg je toch meer punten voor

Dat laatste ben ik niet met je eens, zie proevenboekje. Ook in de L dienen de overgangen progressief te zijn, dus vanuit draf via stap naar halt. Je krijgt zelfs minder punten als de overgang niet progressief is al is de overgang nog zo netjes, commentaar: wordt niet gevraagd, overgang dient progressief te zijn.

Dus gewoon hetzelfde als in de B maar vaak heb je wat minder speelruimte qua overgangen.

porcherider schreef:
Eerlijk gezegd vind ik je niet goed voorbereid op de klasse L als je twee dagen voor je debuut vraagt wat de klasse inhoud. Maar goed, daar vraag je niet om.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zorg voor je overstapt naar de volgende klasse dat je weet wat er gevraagd wordt, anders overval je je paard/pony met de proeven en daar worden je punten niet hoger van.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:45

overgangen MOETEN progressief. Met de nadruk op MOETEN. Pas vanaf het M1 of M2 geloof ik zijn de overgangen niet meer progressief.Lees inderdaad eens door het dresuurboekje heen. Staan interessante dingen in.
Ik heb ook een paardje dat M2 kan lopen en dus perfecte niet-progressieve overgangen kan maken. Dat deed ik dus bij een L2 proef. Gevolg: 2 dikke 3en, met commentaar dat ikmijn overgangen progressief moest blijven maken.