Vrijstelling prijsuitreiking te paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn

Vrijstelling prijsuitreiking te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 11:22

Ik rij met mijn paard geen prijsuitreikingen. Mijn paard slaat als hij stress heeft gericht naar alles wat beweegt, en zo ben ik een gevaar voor iedereen die in de bak loopt, andere paarden, maar ook mensen.

Bovendien heb ik vrij ernstige rug/heupklachten en het laatste wat ik kan gebruiken is een paard dat alle kanten op springt, met het mogelijke gevolg dat ik daarna weer een tijd plat lig.

Meestal rij ik niet in de prijzen, dus is het geen probleem Clown , maar soms heeft de organiserende vereniging er wel moeite mee, en ik snap dat ook best.

Zou ik dan eigenlijk HC moeten starten, zodat het probleem zich niet voordoet, of gewoon netjes van te voren toestemming vragen aan de bondsvertegenwoordiger (dat is wat ik nu doe) en bij geen toestemming weten dat je prijs naar de volgende deelnemer gaat.

Wat zouden jullie doen?

Mies7

Re: Vrijstelling prijsuitreiking te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:23

Kun je niet via de KNHS een officiele vrijstelling krijgen? Misschien kun je hen gewoon uitleggen wat het probleem is...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:27

Als je uitlegd wat het probleem is hebben de oraganisaties hier meestal geen problemen mee

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:27

Gewoon melden waarom je niet mee wilt rijden bij de organisatie.

Ik moest een paar weken geleden officieel ererondjes rijden op de drentse kampioenschappen. Het zou alleen heel slecht weer worden en ik zou ook nog eens 5 uur moeten wachten. Komt bij dat met 15-20 dresuurpaarden in een ring met harde muziek en klappende mensen meestal niet zo'n fijne combinatie is. Heb daar dus ook gewoon voor afgemeld. Ze stelden het niet op prijs, maar ik vindt mijnveiligheid en die van mijn paard vele malen belangrijker. En dat zou zo'n orgniastie ook moeten vinden.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:10

HC starten is eigenlijk geen optie omdat je wpen dan ook inet meetellen. Je kan gewoon een ereronde niet doen, gewoon lopend komen bijvoorbeeld. Het maakt vaak niet zoveel uit als je dat doet, dat hebben ze namelijk liever dan dat jij en je paard heel hard gaan.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:21

sophie_kurk schreef:
HC starten is eigenlijk geen optie omdat je wpen dan ook inet meetellen. Je kan gewoon een ereronde niet doen, gewoon lopend komen bijvoorbeeld. Het maakt vaak niet zoveel uit als je dat doet, dat hebben ze namelijk liever dan dat jij en je paard heel hard gaan.

Ik ben in de luxe positie dat ik geen winstpunten meer nodig heb. Dus wat dat betrefd zou ik wel HC kunnen starten.
Vrijstelling via de KNHS zelf kan niet, dat moet de bondsvertegenwoordiger ter plekke geven, of niet...

Aangezien jullie goede ervaringen hebben, blijf ik het doen zoals ik het nu doe. Ik ga ze in geen geval rijden, want dat is mij te link. Veiligheid voor alles. Hopelijk is daar begrip voor.

Dank voor de antwoorden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:34

't Zou ook vreemd zijn als ze daar moeilijk over doen gezien het voorval bij de prijsuitreiking te paard bij de Drentse Kampioenschappen.

KNHS zegt toch altijd zo voor veiligheid te zijn?
Dan kunnen ze hier geen probleem van maken lijkt me.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:55

Wat dacht je hiervan........... hier verwijs ik naar.....
Hoef je NOOIT een prijsuitreiking te paard te doen.............. Knipoog

FEI/KNHS - Gedragscode / Welzijn van het Paard schreef:

De FEI en de KNHS doen aan allen, die zich bezighouden met de paardensport, een dringende oproep om te streven naar de hoogst mogelijke ontwikkelingsgraad op alle deskundigheidsterreinen, die van belang zijn voor de zorg voor- en de verzorging van het wedstrijdpaard.

1. In alle disciplines van de paardensport dienen de belangen van het paard altijd centraal te staan.

2. Het welzijn van het paard onder alle omstandigheden, is belangrijker dan de eisen en belangen van fokkers, trainers, handelaren, organisatoren, sponsors of officials.

3. Alle behandelingen en veterinaire zorg zijn gericht op de bevordering van de gezondheid en het welzijn van het paard.

De eerste de beste organisatie die begint te zeiken verwijs ik naar REGEL 2 van de FEI/KNHS gedragscode mbt het welzijn van het paard !

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:32

Misschien kun je, als er bekende zijn, het paard van een ander lenen voor de ereronde? Eentje die er wel tegen kan natuurlijk!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 17:59

Canter schreef:
Misschien kun je, als er bekende zijn, het paard van een ander lenen voor de ereronde? Eentje die er wel tegen kan natuurlijk!

Zoiets "durft" de gemiddelde dressuurruiter niet.
Niet aan beginnen dus.

En als er met het paard van een ander iets gebeurt zou ik het mezelf niet kunnen vergeven........

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:04

Canter schreef:

Dan moet je maar net op dat concours waar die ''bekenden'' zijn in de prijzen vallen. Clown
Gewoon geen prijzen is natuurlijk altijd een optie.Alhoewel ik snap dat dat voor sommige ruiters en amazones errug moeilijk is , en de jury's natuurlijk niet altijd meewerken Haha!
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Vork

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:48

n vriendin van mij haar pony kan er ook nie tegen, die gaat gewoon gigantisch aan de kletter! levensgevaarlijk is dat, op de gelderse hadden we zoiets van ahh kom op je rijd maar 1 keer in de prijzen op zo iets dus toen is ze gegaan maar zij heeft zo'n 10 rondjes gereden ipv 2 of 3 en n oxer van 1.20 genomen Nagelbijten / Gniffelen!!!
normaal gesproken zegt zij dus ook gewoon af, en haalt ze of lopend haar prijs op, of later bij het secetariaat, heel soms gaat ze op de pony van n meisje waar we altijd mee op wedstrijd gaan...
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze er moeilijk over deden, de ringmeester heeft zelfs al eens gezegd (wij waren het zelf net van plan) haal die schimmel ALSJEBLIEFT weg uit die ring, dit is levensgevaarlijk....
en prijsuitreikingen zijn tog niet verplicht om te rijden? of ben ik nou gek?

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:01

hoi allemaal,

Ik heb vrijstelling voor prijs uitreikingen met mijn paard Jordan aangezien hij echt gevaarlijk wordt met zulke dingen, ik heb een dierenarts verklaring waarin staat dat het onverantwoord is om mij mee te laten rijden want het leverd gevaar op voor ruiter, paard en omstanders. Tot nu toe wordt dit altijd geaccepteerd op wedstrijden zelfs internationaal.

Hij is dan ook wel echt super gevaarlijk met prijsuitreikingen (vele zullen het NK nijmegen misschiien wel onthouden hebben)

Linda.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:20

Canter schreef:

Ik ken iemand die een shet meeneemt in de trailer omdat alleen niet zo goed gaat. Dat zou heel gaaf zijn. Wedstrijden winnen op de 1, dan ererondes op je shetje. Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:42

Ik vind het supernetjes dat je er zowizo rekening mee houd dus wat mij betreft bravo!
Snap niet dat er een vereniging moeilijk over doet.
Kom lekker in ZH starten dan heb je geen prijsuitreikingen te paard hihihi.

joop007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:14

ik heb vorig jaar tijdens de internationale wedstrijd in Helden Young riders dressuur de ere ronde met een springpony van een kennis gereden, die kwam toevallig net de ring uit, kun je na gaan ik met slipjas en hoedje op een pony met springzadel etc zag er errug komisch uit!!!!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 22:45

love_sodera schreef:
n vriendin van mij haar pony kan er ook nie tegen, die gaat gewoon gigantisch aan de kletter! levensgevaarlijk is dat, op de gelderse hadden we zoiets van ahh kom op je rijd maar 1 keer in de prijzen op zo iets dus toen is ze gegaan maar zij heeft zo'n 10 rondjes gereden ipv 2 of 3 en n oxer van 1.20 genomen Nagelbijten / Gniffelen!!!

Toen ik deze topic zat te lezen heb ik inderdaad aan deze kampioenschappen moeten denken.
Ik heb toen nl. de foto's gemaakt voor Picturelifestyle. Bij zo'n ereronde, zo dacht ik tenminste, kon ik het beste in het midden gaan staan, maar ik heb 2 x voor mijn leven moeten springen voor de pony die aan de kletter ging.
Hij kwam echt recht op mij af en maar goed dat ik het op tijd zag... Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 23:03

joop007 schreef:
ik heb vorig jaar tijdens de internationale wedstrijd in Helden Young riders dressuur de ere ronde met een springpony van een kennis gereden, die kwam toevallig net de ring uit, kun je na gaan ik met slipjas en hoedje op een pony met springzadel etc
zag er errug komisch uit!!!!

Het is maar wat je leuk vindt.......

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:43

Wie haalden er vorig jaar in Kootwijk de prijzen te voet op?

Het senioren A-kader.
Het ging wel om de Olympische kwalificaties maar toch..

Nadat Edward de Nederlands titel behaalde zei Nicole ook dat prijsuitreikingen het minst veilig was voor de paarden!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:26

ElanII schreef:
love_sodera schreef:

Toen ik deze topic zat te lezen heb ik inderdaad aan deze kampioenschappen moeten denken.
Ik heb toen nl. de foto's gemaakt voor Picturelifestyle. Bij zo'n ereronde, zo dacht ik tenminste, kon ik het beste in het midden gaan staan, maar ik heb 2 x voor mijn leven moeten springen voor de pony die aan de kletter ging.
Hij kwam echt recht op mij af en maar goed dat ik het op tijd zag... Haha!

ja idd Elan, jij snap dus oook waarom waarom zij alleen op de kampioenschappen zegt "ik rij ererondes ":Y)
my god, dat beest werd egt knetter Nagelbijten / Gniffelen
ma dat kwam ook omdat ze veel te lang aan t kloten waren met die prijzen enzo, en die pony die 4e was (was iemand die wij ook wel kennen, komt uit onze kring) werd ook opgefokt, en dan komt t met Sim niet meer goed !!!
maar zo gek heb k m nog nooit meegemaakt!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:17

Van de zomer moest ik ook te paard de prijsuitreiking te doen, maar mijne was al naar huis omdat hij net een week daarvoor koliek had gehad...toen ben ik op iemand anders zn dier gegaan..dat ging ook best maar kan me voorstellen dat je dat niet elke keer wilt. Dan stap je toch gewoon naar de organisatie en dan hebben ze er heus wel begrip voor..en anders jammer voor ze jij weet wat t beste is voor je dier.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 13:58

CGJ12 schreef:
Wat dacht je hiervan...........
hier verwijs ik naar.....

Hoef je NOOIT een prijsuitreiking te paard te doen.............. Knipoog

FEI/KNHS - Gedragscode / Welzijn van het Paard schreef:

De FEI en de KNHS doen aan allen, die zich bezighouden met de paardensport, een dringende oproep om te streven naar de hoogst mogelijke ontwikkelingsgraad op alle deskundigheidsterreinen, die van belang zijn voor de zorg voor- en de verzorging van het wedstrijdpaard.

1. In alle disciplines van de paardensport dienen de belangen van het paard altijd centraal te staan.

2. Het welzijn van het paard onder alle omstandigheden, is belangrijker dan de eisen en belangen van fokkers, trainers, handelaren, organisatoren, sponsors of officials.

3. Alle behandelingen en veterinaire zorg zijn gericht op de bevordering van de gezondheid en het welzijn van het paard.

De eerste de beste organisatie die begint te zeiken verwijs ik naar
REGEL 2 van de FEI/KNHS gedragscode mbt het welzijn van het paard !

Super!! Hier heb ik wat aan OK dan!
En de rest ook bedankt voor het meedenken. Hier ben ik altijd de enige die niet meerijdt in de prijsuitreiking. Blij te horen dat er meer mensen zijn. Dat ik de prijs misloop vind ik niet zo heel erg, maar ik wel graag veilig weer thuiskomen.
Op een ander paard ophalen heb ik wel eens gedaan, maar tegenwoordig starten er niet zoveel bekenden van mij tegelijk met mij.
Bovendien staat in de meeste programmaboekjes dat je de prijs af moet halen op het paard waarmee je de betreffende rubriek hebt gereden. Boos!