weinig deelname meer, probleem??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

weinig deelname meer, probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 15:58

hallo, ik hoor de hele tijd de KNHS roepen dat ze zo'n ontzettend goede basis hebben in nederland, maar ik vind het nog wel tegenvallen.

Bij de ponywedstrijden hier in Drenthe is bijna helemaal geen deelname meer, het komt best vaak voor dat je met 1,2 of 3 man in een klasse zit. Huilen Toch hoor ik iedereen roepen dat er steeds meer jonge wedstrijdruiters bijkomen. Verward Waar dan? Is mijn vraag, want er zijn afgelopen winter al een paar wedstrijden (bijna) afgelast omdat er geen deelname was en de clubs het financieel niet meer kunnen opbrengen.

Ik zit hier al een tijdje mee in mijn maag, omdat ik het zonde vind dat de wedstrijdsport hier een beetje verloren gaat. Ik heb het nu gepost, omdat ik zaterdag weer als enige in een klasse rij en er ontzettend weinig wedstrijden worden georganiseerd omdat clubs dat dus financieel niet halen.

*ik heb het hier over de kleinere wedstrijden, meerdaagse wedstrijden zitten meestal wel stampvol. Boos!

Fleurtje100

Re: weinig deelname meer, probleem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:31

Welke klasse rij je dan? Het Z heeft meestal niet zoveel deelnemers hier maar de B en vooral de L wel. Bij de pony hoor ik ook vaak dat 7 deelnemers al veel is ja. Ik zit juist met het probleem (bij de paarden) dat als ik binnen los wil rijden en twee proeven moet rijden je soms 2-3 maanden van te voren kan inschrijven. In het M valt het mee nu, maar in de L was dat echt erg. Misschien een idee om in ieder geval de selectie wedstrijden te rijden (zijn meestal vrij druk) en van de zomer zijn er ook vaak meer deelnemers.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:50

Daar hebben we hier niet echt veel last van hoor.
Tuurlijk heb je wel is ooit wedstrijden er tussen zitten waar wat minder deelnemers meedoen, maar vooral de B en L rubrieken zitten hier altijd stampes vol.
Vorig jaar hadden we bij de paarden in de Z zelfs 40 deelnemers uit onze kring bij de selectie wedstrijden.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 23:35

hier nog 1 ik rijd ook heel vaak alleen! vooral bij de pony's is het erg..bij de paarden ben je dan soms nog met zijn 5-en ofzo (dat is hier normaal) maar bij de pony's echt heel weinig..we rijden dan met 4 meiden van stal allemaal in de M1 maar meestal doen die anderen niet eens mee..dus dan ben ik nog alleen echt zonde vind k dat eigelijk

maar ja..ik denk dat er niet veel aan te doen is..tis meer om je punten bij elkaar te rijden dan om te winnen toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:26

valt mij al op bij de leden van onze club.
De meeste van onze ponyclubleden zijn inmiddels al overgegaan naar de paarden. En er is maar weinig jonge anwas. De ponyleden zijn dus zwaar in de minderheid.

Hoe zou dat toch komen?
Zijn de lessen niet leuk genoeg? Zijn er problemen met vervoer omdat er niet meer zoals vroeger met een hele club in de vrachtwagen op pad wordt gegaan?
Zonde!!!

Hopen dat het toch weer de goede kant op gaat...

Zomers is het in mijn ogen wel drukker dan 's winters. Dan heb je de streekwedstrijden, die goedkoper zijn om te rijden en vaak dichter in de buurt. En de omstandgiheden om te kunnen trainen zijn natuurlijk ook beter.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:34

De ruiters gaan tegenwoordig véél sneller over naar de paarden.
Voorheen bleef iedereen bij de pony's tot zijn/haar 18e........ later werd dat steeds lager.

Nu er steeds meer TWEEDE GENERATIE ruiters / amazones komen (waarvan de ouders ook paardrijden (of reden) wordt er véél sneller een paard aangeschaft.
Ga maar eens kijken naar een juniorenrubriekje........ vroeger kreeg je daar zowat niemand voor. Dat is nu wel anders.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 00:38

tja, hier in de kop van NH zie je het ook! zeker bij de pony's!!!
we hebben uit heel NH maar 2 ponys in het ZZ lopen. stelt allemaal niks voor!! paarden dressuur is wel vroeg inschrijven!! maar idd de hele kleine wedstrijden kan ze volgens mij nog wel 2 dagen van te voren mee komen!
dat is net zo met springen! de grote wedstrijden worden wel bezocht door de profs, de kleine stellen niet zo heel veel voor!! je kunt er zo tussen komen!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 10:26

hetismij schreef:
hier nog 1 ik rijd ook heel vaak alleen! vooral bij de pony's is het erg..bij de paarden ben je dan soms nog met zijn 5-en ofzo (dat is hier normaal) maar bij de pony's echt heel weinig..we rijden dan met 4 meiden van stal allemaal in de M1 maar meestal doen die anderen niet eens mee..dus dan ben ik nog alleen echt zonde vind k dat eigelijk

maar ja..ik denk dat er niet veel aan te doen is..tis meer om je punten bij elkaar te rijden dan om te winnen toch?

Ja, het is wel lekker om alleen te rijden. (altijd prijs, vroeg klaar) maar ik vind het ook wel eens leuk om mijzelf te vergelijken met anderen. En ik vind het ook wel eens gezellig als er op een wedstrijd meer mensen zijn dan alleen mijn ouders. Tong uitsteken

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:15

haha dan weten jullie niet hoe erg het hier in zeeland hier op de kampioenschapeen dede er in het B cat d/e springen 7 mee! in het L cat D/e 8 geen 1 E pony in het m cat d/e 4 ook geen 1 E pony en in het Z deed er ook 1 mee een d pony en in het zz ook 1 d pony en ja dan heb ik de cat a.b en c ponys nog niet gezegt haha maar dat zijn er nog veel minder

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:22

Bij ons in de kring is het altijd bomvol.............

Dressuur B en L1. Er moeten 2 groepen gemaakt worden. Met selecties rijden er 60 man mee. Dat lijkt mij meer dan genoeg.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:46

de Z is meestal bij ons heel rustig iets van 3 soms maar de B en L zijn vaak heel druk sowieso 15 ! Jammer dat wedstrijden afgelast worden!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:27

Ik rijd bij de M2 pony's maar heb in mn hele 'carriere' maar 1x alleen gereden maar nu is het ook vaak in handicap met de M1 wat ik me ook wel kan voorstellen. Meer dan 10 andere M2ers heb ik nog nooit gehad.
In de B en de L1 zit het wel helemaal stampend vol, erg veel animo voor! Daarna loopt het getal steeds meer af. Bij het springen vind ik wel dat er altijd wel vrij veel meedoen behalve in het Z/ZZ. Maar het is ook maar naar welke wedstrijden je gaat, de fijnere lokaties zitten altjd wel vol. Terwijl de kleinere wedstrijdjes bij kleinschalige locaties bv alleen 20x40m binnenbak er veel minder mensen meedoen.

Bij de club merk je ook dat er steeds minder ponyleden bijkomen, ik ben nu met mn 16 jaar de oudste samen met nog 1 iemand. En nog n paar 15 jarigen dat is dus allemaal binnen 3 jaar verdwenen naar de paarden. En ook nog wel jongere kinderen maar het grootse is er wel vanaf eerst waren er super veel leden. Bij ons probeert men er opzich wel wat aan te doen, merk er alleen weinig van. Echt serieus worden we iig niet genomen en dat zou wel moeten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:30

Toen ik nog bij de pony's reed was dat al zo. Ik reed vanaf het M en later in het Z springen altijd alleen. Veel oranje lintjes sparen dus... ik zocht daarom ook wat wedstrijden op die minder van het regionale weghadden en ging daar gewoon in een sterker deelnemers veld rijden. Vond ik ook leuker. Verder hebben we hier in het B en L ook altijd genoeg animo. In het Z wordt het in mijn ogen vaak minder omdat deze ruiters het regionale haast niet meer afrijden...te weinig concurrentie...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:16

Nou, hier in kring Noord van Drenthe valt het anders reuze mee vind ik. Je hebt af en toe wel kleinere groepen, maar vooral de D en E-pony's zijn goed vertegenwoordigd. Wij gaan dan met 2 AB-pony's op wedstrijd, die zijn wel in de minderheid. Maar het komt toch vaak voor dat ze zeker wel met zn 8en in een groep zitten (ik heb het nu over de B en L1). Maar ik vind niet dat er weinig kids rijden. Wel zie je idd dat ze streeds eerder overgaan naar paarden, op zich wel jammer vanwege het niveau.
En bij de paarden, waar ik zelf rij, nou daar is het MEGAdruk. Je moet je snel opgeven, anders zit het zo vol. Laatst zag ik al een wachtlijst van meer dan 40 personen per klasse...
Dus misschien moet je eens vanuit Zuid Drenthe hier naar Noord Drenthe komen (Vries, Roden, Norg o.i.d.) dan rij je wel met meer in de baan denk ik Knipoog

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:13

Dagie schreef:
haha dan weten jullie niet hoe erg het hier in zeeland hier op de kampioenschapeen dede er in het B cat d/e springen 7 mee! in het L cat D/e 8 geen 1 E pony in het m cat d/e 4 ook geen 1 E pony en in het Z deed er ook 1 mee een d pony en in het zz ook 1 d pony en ja dan heb ik de cat a.b en c ponys nog niet gezegt haha maar dat zijn er nog veel minder

vrouwtje wiskerke in het ZZ? Haha!
das idd wel heel zielig!!
maja bij ons deden er in de B d/e ook maar 16 mee
in het L weet ik niet(iets minder)
M iets van 8 ofzo
Z 2
ZZ 1

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 16:33

reddytobias schreef:
vrouwtje wiskerke in het ZZ? Haha!
das idd wel heel zielig!!
maja bij ons deden er in de B d/e ook maar 16 mee
in het L weet ik niet(iets minder)
M iets van 8 ofzo
Z 2
ZZ 1

Zal Wisekerke wel geweest zijn, wie anders??? Knipoog

Bij ons mochten er zo'n 25/30 springen in de L/DE en in het B ook.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 18:39

Ja was cayenne wisekerke in het ZZ ja