Iemand nog orginele tips voor de choreografie van een Z2 kur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pokelook

Iemand nog orginele tips voor de choreografie van een Z2 kur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 02:42

Vind het erg moeilijk Verward om nog wat orginele lijnen te bedenken.
Ik hoop zo dat jullie Pling wat leuke ideeen hebben.B.v.d.

Suzanne F.

Re: Iemand nog orginele tips voor de choreografie van een Z2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 09:53

Kom op, beetje crea bea he?? Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:12

Originele lijnen gaat niet lukken.
Alles is al volledig uitgemolken door andere ruiters.
En als je het binnen die 5 minuten wilt proppen heb je zo-ie-zo weinig keus.......

Ga maar eens wat experimenteren. Uiteindelijk kom je met een simpele choreografie nog het verst.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:10

Mss heb ik wel een paar leuke ideetjes voor je:
Direct na de eerste keer groeten niet recht naar voren rijden, maar bijvoorbeeld schuin naar de hoek, of direct een linksomkeert of rechtsomkeert inrijden.
Vanuit de hoek tot X een appuyement naar links, daaruit over de ac lijn travers naar rechts, en dan hetzelfde de andere kant op.
Uitgestrekte draf of uitgestrekte galop op de AC lijn, dat is heel imposant als de jury denkt dat je nooit voor het hekje kan remmen...
Je eenvoudige wissels van contra galop naar contra galop doen, op een diagonaal ofzo.
Een eenvoudige wissel midden in het door een S van hand veranderen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:04

Kylan schreef:
Vanuit de hoek tot X een appuyement naar
links

, daaruit over de ac lijn travers naar rechts, en dan hetzelfde de andere kant op.

Ik vind dit soort dingen allemaal prima, maar het heeft meer met circus te maken dan met rijtechnisch verantwoord rijden.......

Grote kans dat veel jury's het "moeilijk" vinden, maar persoonlijk zie ik het toch liever anders.....

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:52

CGJ12 schreef:
Kylan schreef:
links

, daaruit over de ac lijn travers naar rechts, en dan hetzelfde de andere kant op.

Ik vind dit soort dingen allemaal prima, maar het heeft meer met circus te maken dan met rijtechnisch verantwoord rijden.......

Grote kans dat veel jury's het "moeilijk" vinden, maar persoonlijk zie ik het toch liever anders.....

Als je dit op de goede manier uitvoert, en je stelt je paard netjes om op X, dan is er niets verkeerds aan. Waarom zou het niet rijtechnisch verantwoord zijn? Als je het appyement goed beheerst en de travers ook, dan kan je toch ook allebei achter elkaar?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:57

Kylan schreef:
Als je dit op de goede manier uitvoert, en je stelt je paard netjes om op X, dan is er niets verkeerds aan. Waarom zou het niet rijtechnisch verantwoord zijn? Als je het appyement goed beheerst en de travers ook, dan kan je toch ook allebei achter elkaar?

Je plaatst NOOIT de achterhand náást de voorhand, maar je plaatst altijd de voorhand naast de achterhand.......

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:35

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 09-03-22 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pokelook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 23:22

Japke_Z schreef:
lollig ideetje: na groeten achterwaarts, keertwending en in uitgestrekte galop richting A Clown ......zie het al voor me...... Clown Clown

Haha! ha ha geinig en wel orgineel, wat voor muziek had je daarbij in gedachten iets van western? *LOL*

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:56

Middengalop en uitgestrekte draf op de AC lijn is voor je jury niet zo goed te beoordelen. Als dit een sterk punt is van je paard, dan zou ik deze oefeningen niet op de AC lijn uitvoeren, maar op een punt, waar de jury het echt heel goed kan zien.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:04

Kylan schreef:
Je eenvoudige wissels van contra galop naar contra galop doen, op een diagonaal ofzo.
Een eenvoudige wissel midden in het door een S van hand veranderen.

Mijn zus had bij de pony's een kur waarbij ze een slangevolte reed in galop. Iedere boog reed ze in contra galop en maakte dus ook eenvoudige wissels van contra galop naar contra galop. Ze sprong ook aan in contra galop vanuit stap. Scoorde ze vaak hoog mee!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:18

Miss87 schreef:
Mijn zus had bij de pony's een kur waarbij ze een slangevolte reed in galop. Iedere boog reed ze in contra galop en maakte dus ook eenvoudige wissels van contra galop naar contra galop. Ze sprong ook aan in contra galop vanuit stap. Scoorde ze vaak hoog mee!

Absoluut leuk, maar niet origineel, sorry.

Ik vind het altijd wel leuk als men niet de gehele AC lijn afrijdt na het groeten maar idd meteen gaat appuyeren of uitstrekken. Maar dat is persoonlijke smaak...

We zijn nu bijv. een kur aan het maken voor iemand die direct na het groeten bij binnenkomen 4 passen achterwaarts doet. Vind ik ook leuk bedacht.

Er zijn zoveel leuke dingen mogelijk, maar zoals CGJ al zei, je hebt maar 5 minuten en daar moet je alles in doen. Dat is nog niet zo makkelijk!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:27

Binnenkomen en groeten a la wilmer lanning: Paard is zowat nog niet in de ring of hij groet al.

Is wel leuk, heb je de hele AC lijn om nog wat te doen. bv meteen een zig zag appuyement, uitgestrekte draf naar de jury (als je weet dat ie recht blijft en als je zeker weet dat je m op kan vangen)

Origineel zal je al gauw niet meer zijn, want de proeven zijn idd al zo uitgemolken. Maar "gewoon" een kur die jou en je paard goed ligt! Dan komt er vast iets leuks uit!

*edit* Val een beetje in herhaling geloof ik.... Tong uitsteken

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 11:49

CGJ12 schreef:
Kylan schreef:
links

Vind ik ook, misschien kun je beter geen travers rijden over de ac lijn, maar schouderbinnenwaarts. Vanuit het appuyement kun je makkelijker schouderbinnenwaarts inrijden en bovendien blijft de voorhand dan voor de achterhand. Dat werd hierboven ook al eens genoemd.

Je kunt de zijgangen als schouderbinnenwaarts en travers ook op de binnenhoefslag rijden trouwens.

Je moet proberen om logische lijnen te rijden, de jury moet wel kunnen zien welke oefeningen je aan het rijden bent en het moet voor de jury makkelijk te volgen zijn.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:01

nou heb ik ook even een vraagje. ik ga dus binnenkort een kur rijden (Z1) in almelo maar nu wou ik dus zelf de kur maken. maar mijn moeder die had dus op internet de verplichte dingen opgezocht op de KNHS en daar staat helemaal geen keertwending of achterwaarts of zo in vind ik wel heel erg raar want normaal zit dat ook in de Z proef. maar weten jullie of dit wel klopt?
alvast bedankt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:06

ladyenpippi schreef:
nou heb ik ook even een vraagje. ik ga dus binnenkort een kur rijden (Z1) in almelo maar nu wou ik dus zelf de kur maken. maar mijn moeder die had dus op internet de verplichte dingen opgezocht op de KNHS en daar staat helemaal geen keertwending of achterwaarts of zo in vind ik wel heel erg raar want normaal zit dat ook in de Z proef. maar weten jullie of dit wel klopt?
alvast bedankt

Keertwending is ook niet verplicht, achterwaarts wel volgens mij (iig wel bij de paarden). Je kunt ook in het proevenboekje kijken, daar staan de verplichte onderdelen ook in.

Overigens, als je paard de keertwendingen heel goed doet en je hebt genoeg tijd, zou ik ze wel in je kur verwerken, daar kun je echt punten op scoren!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 14:44

ja maar in het boekje staat het anders dan op de KNHS maar ik doe bij de pony's en dat is dan een kur van pony's Z1 en Z2 en daar staat geen achterwaarts, keertwending in.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:07

Vanuit de hoek appuyeren naar X, en vanaf X terug appuyeren.

Door een S van hand veranderen, X wissel.

Begin van de lange zijde schouderbinnenwaarts, en op B of E volte 10 meter, en daarna travers.

Niet erg orgineel denk ik, maar ik vind het leuke lijnen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:38

Na binnenkomen, groeten, meteen richting hoekletter rijden in een uitgestrekte draf/galop.

Volte met wissels bij E en B en op AC-lijn

Twee langere lijnen in stap aan elkaar verbinden (verschil verzamelde en uitgestrekte) dmv een kwart of hele keertwending om achterhand...

Na achterwaarts meteen aanspringen in galop

Appuyeren in galop met eenvoudige wissels op hoefslag (en weer terug appuyeren in 20 x 60 m ring)

Uitgestrekte gangen doorrijden tot korte zijde letters...

Een kleine acht bij G met (eenvoudige) wissels

Hou de oefeningen wel gelijk...dus wat je op de linkerhand toont, ook op de rechterhand tonen anders kan de jury het niet bijhouden...

Ik neem met mijn trainster altijd de oefeningen door waar mijn paard op scoort en minder scoort en aan de hand van het 'zicht' van de jury maken we dan de proef....

pokelook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 23:56

Hartstikke bedankt allemaal voor de leuke tips!!
Het gaat helemaal goed komen!! *o/*