progressieve overgang (in de proef)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

progressieve overgang (in de proef)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:37

Sinds gister heb ik een nieuwe instructrice en met haar heb ik het gehad over het rijden van een progressieve overgang. Volgens haar moet ik in de B bij een overgang van draf naar halthouden, 4 passen stap laten zien. Van halt naar draf geldt precies hetzelfde.

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik dacht altijd dat twee passen stap mochten, maar dat het beter was als ik meteen van draf naar halt ging en vice versa.

Vandaag heb ik concours en nu twijfel ik dus.
Wat is jullie visie hierop?????

Sizz

Re: progressieve overgang (in de proef)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:41

Wat ik denk is:
Zie hoe het loopt en pas je overgang daarop aan. Je kunt wel denken, ik doe 2 passen, maar als de pony dan op dat moment niet lekker stil kan staan, dan kun je beter 4 passen doen en een mooi overgang maken. Dit wordt ook beter gewardeerd dan zomaar ineens Boem op de rem en staan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:48

Van de B t/m M1 moeten er progressieve overgangen getoond worden. Dat hoeven echt geen 4 passen te zijn. Kan ook bijv. 2 passen zijn. Maar jouw instructrice laat jou het gewoon op deze manier oefenen om eraan te wennen. Niks mis mee.

Pas in de M2 hoeven de overgangen minder progressief te worden. Hier is ook een reden voor. Er zijn genoeg ruiters in de lagere klasse die denken dat het meer punten oplevert om een niet-progressieve overgang te rijden. En die dan vervolgens hun paard halt trekken op een verkeerde manier.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 13:53

Bedankt voor de antwoorden.
Mijn instructrice heeft grand-prix gereden en geeft nog meer "wedstrijdruiters" les, dus ik denk dat zij wel weet wat de bedoeling is. Ik wilde het alleen "effe checken". Dadelijk krijg ik allemaal minpunten in mijn proef en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 14:00

Kijk, een slecht uitgevoerde progressieve overgang levert ook minder punten op. Maar een B-ruiter die een slechte niet-progressieve overgang uitvoert, die krijgt nog meer aftrek van punten (tenminste bij mij wel).