Op welk leeftijd van 't paard de eerste wedstrijd? (Dr)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

Op welk leeftijd van 't paard de eerste wedstrijd? (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 11:35

Hallo!

Ik wil graag weten wanneer hebben jullie voor de eerste keer op 't wedstrijd gereden met jullie jonge paard?
Dus gewoon 'n B proefje.

Ik heb al gezien paarden die al op hun 5de jaar in de Z liepen - maar dat is toch al wat snel.. ik bedoel qua spieren, groei etc etc..

Dus hoe lang was 't paard eerst getraind (periode van 't zadelmaken inbegrepen)? Dus hoe oud was-ie?

capriole

Re: Op welk leeftijd van 't paard de eerste wedstrijd? (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:43

Wij deden zo ongeveer op 4 jaar starten in de B.
Ongeveer half jaar onder het zadel en heel relaxed, ook niet elke week ofzo.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:06

Mijn paard was 5 toen ik haar begon uit te brengen op wedstrijd. 4 kan ook al, maar paarden die met hun 3e worden ingereden en meteen na een maand of 3/4 uitgebracht worden op wedstrijd ben ik zwaar op tegen Al die prestatiedrang tegenwoordig...

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:08

Mijn pony start ik dit jaar voor t eerst officieel, eerst onderling gereden vorig jaar. Ze was toen 7.
Maar ze heeft eerst 5 jaar in Engeland gelopen in de bergen dus ze kon totaal niks toen ze hier kwam. En ze was ook nog eens drachtig dus heb ik het rijden stop gezet en daarna weer opgepakt.

Ik zelf zou als ik een jong paard zou kopen rond de 4/5 jaar gaan starten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:17

Ik heb met mijn in juni 4 wordende merrie net haar eerste wedstrijd gereden. Het was maar een onderlinge. Maar ik was wel eerste met 163 punten. Er zaten wel wat fouten in, had hiervoor dan ook een 4/5 maar had daar heel veel 7 en 8 tegenoverstaan. Dus veel mensen vonden het niet terecht, vooral diegene die al langere tijd in de B rijden. Ze is de dag daarna wel leeg van alle inspanningen.

Op zich maakt het niet uit of ze thuis een rondje moeten galopperen of in een ring, maar de sensatie eromheen is vaak energie vretend.
Mijn paardje is vorig jaar oktober onder het zadel gekomen.

Dit jaar gaan we wel starten op officiele wedstrijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:19

Ik ben met Romanoff begonnen in de L toen hij 4 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:36

oki was 4 toen ze haar eerste wedstrijd liep, we startte L1. Ze was toen pas een paar maanden zadelmak en we zetten geen druk.
Nu is ze 5 en rijden we M2.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:26

Ongeveer over de 3,5 jaar is toch niet zo erg?
Het stelt niet zo vreselijk veel voor (hier niet) want er zijn 2 paarden hier van 3,5 die vrolijk B wedstrijdjes rijden. En hebben er plezier in ook! Maar bij het springen denk ik wel 4 a 5 jaar. (voor de benen enz)

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:31

Het ligt eraan hoe vaak je wedstrijd wil rijden. Meestal maak ik paarden zadelmak als ze 2,5 jaar zijn (ik ben niet zo groot en als ik wacht tot ze ouder zijn heb ik meestal niet zoveel meer te vertellen). Dan rijd ik ze een maand en dan gaan ze weer een half jaar het land op en 'groeien'. Ald ze dan 3,5 zijn pak ik ze weer en in het jaar dat ze 4 worden start ik een keerjte. Pas als ze 5 zijn en er aan toe zijn (anders heeft het geen zin) ga ik vaker, om de week, op wedstrijd.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 14:35

Ik bedoel dan als over de 3,5 jaar dan ook heel af en toe een wedstrijdje, houdt de spanning erin en het is wel leuk om te doen. Lachen

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 14:55

Ok! Bedankt voor jullie reacties!

Eigenlijk mijn merrie (V.Farao MV. Droomwals) is 8jaar oud, maar pas 7maanden onder 't zadel. Ze was wel beetje ingespannen, maar "een beetje". Toen ik haar kocht was ook drachtig, dus moest ik wachten om te kunnen werken met haar.
Ze geeft veel natuurlijke balans, kan al netjes aangaloperen, voltes doen of de overgangen draf-stap-stap-galop-galop-draf - allemaal op 'n licht kontakt. De meeste tijd blijf ze ook netjes rond en ontspannen - bijna vanzelf. Ze heeft al heel wat gezien, dus ze strest niet echt vaak.

Ik zit in Frankrijk in 'n afgelegen dorp, en de dressuur ruiters zijn heel erg raar hier (Frankrijk dus). De goeie moet je heel lang zoeken..
Maar.. ik had woensdag 'n les van 'n meisje die GP Junior reed - en die zei dat mijn merrie moet meer voorwaarts gaan. Dus meer werken voorwaarts-neerwaarts om meer implus te krijgen.
Ik zeg niet dat ze fout zei.. maar toch ben ik niet mee eens op de manier waarop ik mijn paard moest "vooruit branden"
Dus veel harde been, steeds in druk te rijden "om haar rug te spannen", steeds kontakt houden, zelfs "trekken" op de teugels (?!?) - ik heb mijn merrie geleerd om op zachte aanleg van 't been te reageren. Dus op de harde been is ze niet gewend en dan reageert ze heel boos - ze staakt, ze gaat omhoog of ze geeft 'n bok.
Ik weet best wel dat de paarden moeten veel voorwaarts-neerwaarts gewerkt worden om die impuls te krijgen, maar moet dat steeds met ZO DRUK gereden worden?! Daar ben ik helemaal niet mee eens!

Dus nu weet ik niet wat moet ik doen..

Ja, werken voorwaarts-neerwaarts, maar zeker niet op ZO manier!

Vroeger had ik ook tijdje les gehad van 'n Instructrice die Rijkunstlessen met Baroque paarden gaf - de paarden worden op andere manier gewerkt. Bv 't was nooit ter sprake gekomen om je paard door de bak "vooruit te schoppen"! En toch worden ze gereden op bijna 'tzeldfe niveau als de GP-paarden. Er is bijna nooit sprake van peesblesures - want de paarden worden gewerkt op hun ritme.

Pfff.. ik ben helemaal verloren.. Verdrietig

Dus is 't slecht als ik aan 'n onderdelinge wedstrijd doe? 'n B proefje? Om te kijken hoe ze reageer met andere paarden, op 'n nieuw terrain en de binnenbak (die kennen we niet, lol)

???

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:18

Hey,
natuurlijk is het niet slecht om eens een B proefje te doen. Je krijgt dan feed back van de jury en jij en je paard kunnen oefenen in het wedstrijd rijden.
Verder is je paardje al wat ouder waardoor ze wel al uitgegroeid is waardoor ik denk dat je je over haar leeftijd en kracht niet zo heel druk hoeft te maken. Een B proefje is vrij simpel en zolang je er niet meteen heel erg veel rijdt, valt het dus best mee.

En over je rijden. Ik moet van mijn instructeur ook voorwaarts neerwaarts rijden en als hij niet snel genoeg reageert even met wat meer druk rijden. MAAR daarna meteen weer ontspannen, zodat je paard leert dat jij hem laat ontspannen als hij op de manier loopt die jij wilt. Bij mij werkt dit heel goed.

En nog over die leeftijd: Ik vind het pas slecht voor het paard worden als je hem blijft pushen. Ik kwam een keer op wedstrijd en daar was een vrouw aan het zeuren dat ze al 25 winstpunten had in de B maar ze mocht niet door naar de L omdat het paard te jong was. Dan heb ik echt zoiets van waar ben je mee bezig.
Laat dat paard eerst eens rustig in de wei lopen ofzo.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:31

Die van mij was bijna 3 toen hij zadelmak is gemaakt.
ik heb toen bijna een jaar getraind en een paar maand voor hij 4 werd heb ik m'n eerste B-proef gereden
Ik vind 5 jaar en dan al Z wel erg vroeg ja >;)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:50

mijn merrie was 3.5 toen ik haar voor het eerst startte,dat was mei 2004 in de B, en nu is ze 4,5 en zijn we M1 gestart, dus we zijn in 8 maanden tijd van de B naar de M1 gegaan, zonder overdreven veel wedstrijden te rijden, en hele maand december heb ik niet gestart Lachen ik schat haar dan ook wel met haar 5 in het Z te hebben...

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:54

Zo snel is het dus niet als je paard op de 5e al Z kan?
(Door de groei en spieren)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:46

Sommige mensen mogen ook al hoger starten. En als jij zomers 2 proeven rijd en dan per proef ook nog eens 2 wp's. ja dan gaat het snel!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:11

3 jaar............... nu is hij 5 en zijn we L1.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:04

Ik start ze in het jaar dat ze vijf worden direct in het Z en dan gaan ze 2 of drie keer mee en daarna thuis weer doortrainen voor het echte werk.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:17

Die van mij werd zadelmak gemaakt toen ze 3,5 was en heb ik voor het eerst meegenomen op wedstrijd toen ze net 4 was. Ik reed haar 3x per week en ze liep netjes nageeflijk, dus ik ben toen L1 gestart. Eerste proef gelijk 163. Na 2 wedstrijden merkte ik dat ze behoorlijk aan het groeien was en toen heb ik even een pauze genomen wat wedstrijden betreft. Eind vorig jaar ben ik weer rustig begonnen. Nu rijd ik haar maximaal 4x per week, ze pakt alles prima op, dus meer vind ik niet nodig. Jouw paard is al volgroeid en je zou alleen voor de spieropbouw rustig aan hoeven doen. Wat ik het voordeel vond van vroeg op wedstrijd mee nemen is dat ze al wat gewend was en het nog wat meer over zich heen liet komen. Maar goed, dat hoeft voor jouw paard niet zo te zijn, die is tenslotte al ouder. Persoonlijk denk ik dat je makkelijk een wedstrijdje kunt starten.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:32

hmmm schreef:
Ik kwam een keer op wedstrijd en daar was een vrouw aan het zeuren dat ze al 25 winstpunten had in de B maar ze mocht niet door naar de L omdat het paard te jong was..

Vink toch knap als het maximum op 20 B winstpunten ligt..

yentle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:55

Ik denk dat het grotendeels te maken heeft met de ontwikkeling van het paard.
Zo heb ik een paard die als 5jarige Z liep (inmiddels 9 en Lichte Tour), en ik heb een paard die dit jaar 4 wordt, maar die is qua ontwikkeling nog lang niet zo ver om uberhaupt een proefje te lopen.
Ik vind het dan ook erg belangrijk om goed op te letten met wat je paard aan kan op jonge leeftijd.
Het gaat makkelijker achteruit dan vooruit.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:33

die van mij was 4 toen ik begon hij is nu 5 en we zijn bijna l1, we doen lekker rustig aan, al gaan we nu wel ff flink ertegen aan, en zn bijrijder (die altijd met hem mee mag hobbelen, heb ik de laatste tijd zo t idee)
gaat binnenkort ook b met hm starten, we hebben zo afgesproken dat zij steeds 1 klasse lager rijdt, omdat we niet tegen elkaar willen rijden, en het voor hem anders wel erg saai word, b zit voor hem sowieso al zat ruimte tussen de oefeningen moet ie ook nog 2x dezelfde lopen...

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:15

mijn hengstje edgar was 6 toen we ZZ-spr gingen starten . en ik begon hem met rijden toen hij 4 jaar was .. en we zijn binnen anderhalfjaar ZZ-spr geworden , en eind 2003 zijn we gaan crossen en nu zijn we Z-sgw en zitten we in het kader Haha!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:39

Mijn paard is nu 9 maanden onder het zadel. Hij word 26 mei 4 jaar. Ik heb hem eerst vooral gelongeerd met zadel ong. 3 x in de week. Nu rijd ik hem om de dag iets van 20 min./ n half uurtje

In november had ik al eens een onderlinge gehad. 2 april heb ik mijn 1e officiele wedstrijd! Ik ga dan proberen om elke maand 1 wedstrijd te rijden. Na de zomervakantie wil ik wel wat meer gaan rijden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 20:23

Ik ben mijn paardje nu echt aan het inrijden, ik kan nu ook nog echt geen proefje rijden.
Ze wordt 14 mei 4 jaar oud en ik hoop dat ze volgend jaar echt klaar is.
Kan ik nu nog doorrijden op mijn pony.