Dressuur rijden met grijs jasje???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freke

Dressuur rijden met grijs jasje???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:18

Weet iemand of je in de B dressuur met grijs jasje mag rijden?. Ik heb altijd gesprongen en heb dus een (midden) grijs jasje maar wil nu dressuur gaan rijden. Krijg je hier minpunten voor ofzo?

Liselot

Re: Dressuur rijden met grijs jasje???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:44

mag alleen als dat je clubtenue is... anders is alleen zwart en donkerblauw toegestaan

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:15

LiSSy schreef:
mag alleen als dat je clubtenue is... anders is alleen zwart en donkerblauw toegestaan

Klopt helemaal!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:08

Ik vind dat eigenlijk wel jammer, een grijs jasje is toch ook een traditioneel kledingsstuk, net zoals een beige.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 01:23

Een jury kan je niet uitsluiten of de start weigeren met je grijsje jasje. Geen één jury kan weten of het wel of niet is toegestaan door jouw vereniging.

In principe kan dus alleen je club je ter verantwoording roepen als zij vinden dat een grijs jasje geen club tenue is. Maar als je er ook mee gesprongen hebt bij deze vereniging heb je dus geen enkel probleem.

Succes dus met je grijze jasje!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 08:58

Ho Ho, waarom zou ik als jury niet weten wat de bepaalde clubtenue's zijn.
Denk eraan dat er genoeg juryleden zijn die van vele verenigingen wel weten en als je pech hebt (dus als de jury zich aan de regels houdt) dan mag je dus niet starten.
Bij twijfel heeft de jury altijd de mogelijkheid je een waarschuwing te geven en hier melding van te maken op het jury rapport. Het overige kan dan door de KNHS afgehandeld worden.

Kortom, jammer het is reglementair niet goegestaan, doe het dan ook gewoon niet.....

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:51

@Beppies, daar ben ik het helemaal mee eens. Als je hier in de regio kijkt, dan komt het merendeel van de juryleden uit de regio en die kennen de clubs.

Tja, die regels.... sommige snap ik niet helemaal en het fleurt wel op als er zo verschillende jasjes rondrijden Haha! . Nu wilde de voorzitter van de KNHS toch modernisering van het tenue, want het vond het zwarte jasje toch zo ouderwets? Dan zou dit wel een leuke oplossing zijn, een beetje kleur in de dressuur.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:10

Als je met dat jasje ook hebt gesprongen, waarom zou je er dan geen dressuur mee rijden? Je hoort op wedstrijd met het tenue aan te rijden die vanuit je club/vereniging is voor geschreven, daar maakt de jury verder geen onderdeel van. Ik heb altijd met een groen jasje gereden omdat mijn club dat voor schreef, maar rij inmiddels voor een andere club en nog steeds met een groen jasje....... na 2 jaar heb ik nog steeds geen commentaar gehad, dus gewoon lekker rijden zou ik zeggen!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:22

Ik zag die grijze jasjes in Almelo voor het eerst en bij navraag bleek inderdaad dat een jury je mag weigeren maar dat gebeurt in de praktijk dus niet....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:39

volgens het reglement (zie sticky bovenaan Knipoog ) mag het niet tenzij het je clubtenue is. Je kunt geluk hebben dat een jury het accepteert, maar je loopt dus het risico van uitsluiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:15

Citaat:
zie sticky bovenaan

De link van de knhs doet het daar niet meer

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 12:20

Bedankt, ik heb hem aangepast!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 13:15

Het klopt dat de kleuren bij de dressuur beperkt zijn tot zwart of blauw. Nu heb je dus wel de mogelijkheid om binnen de kleur blauw te variëren (lichtblauw, grijsblauw, donkerblauw...enz) want daar staat nergens iets over in het reglement.

Vanaf 1 april is de kleur van de jasjes vrij bij het springen.

Wanneer je binnen de toegestane kleuren in de dressuur toch een persoonlijke touch wil toevoegen, kun je altijd nog gaan werken met gekleurde boorden, zakken en sierkoordjes. Haha!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:59

Nog even dit: een jury heeft met enkele zaken geen enkele bemoeienis want dat ligt buiten de "competentie" van een jurylid.

Vertaling: ze moeten zich er niet mee bemoeien, de verantwoor-delijkheid ligt bij de ruiter. Zo ook met de kleur van het jasje. Je kan als jury aan dit soort zaken alleen maar je handen branden, want wat gaat er gebeuren als een jury een deelnemer de start weigert of uitsluit waarna blijkt dat dit wel clubtenue blijkt te zijn.

Je kan het vergelijken met een combinatie waarvan je denkt dat hij in een verkeerde klasse start. Je kan als jury vragen of de deelnemer geen vergissing maakt. Als de deelnemer wil starten is dat zijn eigen verantwoording. (bv. een ruiter die al diverse malen Z-springen is geweest en toch in het B-springen wil deelnemen). Als je als jury dit soort zaken signaleert kan je dit in het rapport van de Fedreatie-vertegenwoordiger op laten nemen. In Ermelo zoeken ze dan "letterlijk" maar uit wat er moet gebeuren.

Overigens: Brabantse juryleden staan bekend dat ze nog steeds een "eigen" reglement" heben en hier naar handelen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:08

Wanneer er bij mij een dressuurruiter/-amazone in de ring verschijnt met een mooie grijze jas, vraag ik altijd of dat het verenigingstenue is... tot op heden heb ik daar ontkennende antwoorden op gekregen. Hierna meld ik ze dat ze een volgende keer alleen met een reglementair toegestaan tenue mogen starten.

Kijk, ik maak er geen probleem van: maar als iemand met een grijs jasje de eerste plaats en de € 100,00 als prijs in ontvangst neemt, heb je kans dat de als 2e geplaatste protest aantekend tegen de plaatsing.
Dan heeft iedereen dus een probleem: de ruiters, de jury, de organisatie.

Daarom zijn er dus regels: gewoon aan houden en creatief mee omgaan zou ik zeggen Lijst

Freke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 18:59

Thx voor al jullie berichtjes. Ik denk dat ik het maar gewoon brobeer om met grijs jasje te rijden aangezien ik nog niet gehoord heb dat iemand erdoor werd gediskwalifiseerd werd of minpunten kreeg. Stom idd dat dat eigenlijk niet mag. Is net zo mooi Knipoog

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:01

laborah schreef:
Nog even dit: een jury heeft met enkele zaken geen enkele bemoeienis want dat ligt buiten de "competentie" van een jurylid.

Vertaling: ze moeten zich er niet mee bemoeien, de verantwoor-delijkheid ligt bij de ruiter. Zo ook met de kleur van het jasje. Je kan als jury aan dit soort zaken alleen maar je handen branden, want wat gaat er gebeuren als een jury een deelnemer de start weigert of uitsluit waarna blijkt dat dit wel clubtenue blijkt te zijn.

Je kan het vergelijken met een combinatie waarvan je denkt dat hij in een verkeerde klasse start. Je kan als jury vragen of de deelnemer geen vergissing maakt. Als de deelnemer wil starten is dat zijn eigen verantwoording. (bv. een ruiter die al diverse malen Z-springen is geweest en toch in het B-springen wil deelnemen). Als je als jury dit soort zaken signaleert kan je dit in het rapport van de Fedreatie-vertegenwoordiger op laten nemen. In Ermelo zoeken ze dan "letterlijk" maar uit wat er moet gebeuren.

Overigens: Brabantse juryleden staan bekend dat ze nog steeds een "eigen" reglement" heben en hier naar handelen.

Dat zou betekenen dat je, volgens jou redenering, als jury je handen niet moet branden met verkeerde bitten, verkeerde sporen, dekjes met een te grote print etc. etc.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 21:54

@Unity, nu voel ik me wel aangesproken. Ik ben dus jury en Brabants, maar ik heb geen "eigen"reglement. Waarschijnlijk heb je het over de "oude"garde?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:58

Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat grijs en beige niet mogen. Je mag immers ook met pimpelpaarse handschoenen starten. Vroeger (als klein kindje) had ik ook zo'n "engels" bruin/beige tweedjasje, er stond ook ponyclub o.i.d in het label. Met bruin tuig en bruine rijlaarzen zou ik iets dergelijks zo weer aantrekken, is echt heel mooi en schattig als ik de foto's terugkijk. Maarja daar hoort dan natuurlijk wel een dopjescap bij een geen veiligheidshelm.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:47

confetti schreef:
@Unity, nu voel ik me wel aangesproken. Ik ben dus jury en Brabants, maar ik heb geen "eigen"reglement. Waarschijnlijk heb je het over de "oude"garde?

Nope, ik heb het niet over mij zelf, maar ik heb het over de gene die ik in mijn vorige berichtje gequote heb.

Jammer dat gekleurde jasjes niet mogen, ik zou nl graag voor een bruin/beige outfit gaan.
Maargoed, regels zijn regels, ze zijn er niet voor niks en dienen dus na geleeft te worden.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:50

[quote="UnityJammer dat gekleurde jasjes niet mogen, ik zou nl graag voor een bruin/beige outfit gaan.
[/quote]

Zoals dus door fleurtje100 hierboven beschreven Haha! Haha!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:28

Fleurtje100 schreef:
Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat grijs en beige niet mogen. Je mag immers ook met pimpelpaarse handschoenen starten. Vroeger (als klein kindje) had ik ook zo'n "engels" bruin/beige tweedjasje, er stond ook ponyclub o.i.d in het label. Met bruin tuig en bruine rijlaarzen zou ik iets dergelijks zo weer aantrekken, is echt heel mooi en schattig als ik de foto's terugkijk. Maarja daar hoort dan natuurlijk wel een dopjescap bij een geen veiligheidshelm.

Nee je mag niet met pimpelpaarse handschoentjes starten...

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 00:21

Mies7 schreef:
Fleurtje100 schreef:

Nee je mag niet met pimpelpaarse handschoentjes starten...

Er is een club die met paars reed toch?

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:53

Mies7 schreef:

Nee je mag
niet
met pimpelpaarse handschoentjes starten...

Er staat niets over de kleur van de handschoenen in het regelement. Je dient handschoenen te dragen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:42

Als pimpelpaars de clubkleur is dan mag het inderdaad wel.