[JV] buitenachterbeen in een keertwending

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[JV] buitenachterbeen in een keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:24

Mag het buitenachterbeen in een keertwending voor het binnenachterbeen geplaatst worden (waarna het binnenachterbeen dus iets verstapt) of dient het naast het binnenachterbeen te blijven?

Emeraldo

Re: [JV] buitenachterbeen in een keertwending

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:28

Volgens mij mag dat wel. Dacht eigenlijk dat ook de bedoeling was, ten minste, zoals ik het me voorstel. Nog eventjes een keertje lezen Bloos , en voor me zien. Het buitenbeen mag wel 'over' het binnenbeen stappen, maar dan kan het binnenbeen toch wel ongeveer op dezelfde plek blijven?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:31

Ik heb geleerd dat de achterbenen niet mogen scharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:33

daar gaat het dus om, mag het nu wel of niet scharen.

Het reglement omschrijft het te vaag namelijk.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:46

Iemand die ik ken, liet haar paard scharen, zij kreeg vaak 8-ten voor de keertwending...

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:07

quote reglementen:

Het buitenachterbeen stapt om het binnenachterbeen, tot de gevraagde wending is voltooid. De gehele achterhand mag zich niet naar voren, naar achteren of zijwaarts verplaatsen.

Oftewel:

- er staat dat het buitenachterbeen om het binnenachterbeen stapt en niet voorbij of over.

- er staat dat de gehele achterhand niet mag verplaatsen. Als je gaat scharen, dan verplaats je in principe de achterhand.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:15

Het buitenachterbeen stapt om het binnenachterbeen, wat betekent dat het het zelfs mag kruisen (scharen). Ik ken maar één pony die dat geniaal kan. En dat is Bartje, waar Inge Verbeek een EK mee heeft gereden, een paar jaartjes terug. Lijkt me sterk dat zij het haar pony verkeerd heeft aangeleerd. Als je die pony nu eens ziet (op het moment onder Elena Donoso) moet jer maar eens naar kijken, hoe fantastisch dat gaat.

Het belangrijkste bij een keertwending is echter niet of het buitenachterbeen voorbij het binnenachterbeen stapt, maar dat de takt, de buiging en de impuls bewaard blijven op een zo klein mogelijke wending. Om de achterhand dus.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 17:19

Zo lees ik het dus niet. Het buitenachterbeen kan ook om het binnenachterbeen stappen zonder te scharen.

Hoe verklaar je het laatste punt: achterhand mag zich niet verplaatsen. Dat gebeurt volgens mij wel zodra je schaart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:04

waarom zou de achterhand zich verplaatsen als je schaart? Het binnenbeen blijft dan nog steeds dezelfde hele kleine cirkel beschrijven.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:30

missmuts schreef:
Zo lees ik het dus niet. Het buitenachterbeen kan ook om het binnenachterbeen stappen zonder te scharen.

Leg uit Blond

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:17

Net als bij een passer. Het spilbeen blijft op de zelfde plek (maar stapt wel door) en het ander been gaat er omheen, zonder te scharen.
Ik zou graag live voor willen doen wat ik bedoel, maar ik heb geen web-cam. Clown

Als je schaart, dan kruist het buitenachterbeen het binnenachterbeen. De benen zijn dan dus gekruist. Het binnenachterbeen wordt opgetild en weer uit de gekruiste positie gehaald. Dan is de achterhand toch verplaatst?!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 01:32

Het buitenachterbeen moet juist scharen, alleen zou ik het dan eerder anders noemen.
Het binnenachterbeen moet op de plek blijven, dus deze moet ie optillen en weer op dezelfde plek neerzetten.
Het buitenachterbeen stapt als het ware over het BA heen.
Doet ie dit niet krijgt een jury volgens mij het idee dat ie niet aan de hulpen is en de neiging heeft om tegen je buitenbeen te komen.

Dit is zoals ik het geleerd heb en zo kreeg ik er in het Z ook altijd goeie punten voor.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:40

Het paard begint toch met zijn ba been te draaien, als het buitenachterbeen schaart ben je in 2 passen klaar! Dat lijkt me ook niet de bedoeling!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 09:22

Johan Hamminga heeft er bij mij ingehamerd dat de achterbenen niet mogen kruisen. Hij heeft het als volgt laten zien.

Sta met twee benen naast elkaar en begin een stapbeweging te maken (zoals Nl. in beweging Haha! ). Terwijl je dat doet kun je rustig draaien, zonder dat je 'spilbeen' van zijn plaats hoeft.
Als je in dezelfde stap-beweging een been voor je spilbeen langskruist, dan moet je je spilbeen van zijn plek halen, anders dan ben je met gekruiste benen aan het stappen Tong uitsteken . Dat mag niet, want je moet je spilbeen op dezelfde plaats laten stappen. Je rechterbeen moet dus altijd rechts naast je linkerbeen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 00:20

Niemand van de juryleden die hier een mening over heeft?

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:07

sanne_ schreef:
Het belangrijkste bij een keertwending is echter niet of het buitenachterbeen voorbij het binnenachterbeen stapt, maar dat de takt, de buiging en de impuls bewaard blijven op een zo klein mogelijke wending. Om de achterhand dus.

Ikblijf erbij. Sterker nog, ik herhaal mezelf gewoon even! Maar what's eigenlijk precies the point? Rijdt jij je keertwendingen soms zo dat je pony achter welkelijk overstapt of juist niet of...?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:46

Daar maak ik me eignelijk nooit druk om. Zolang ie t been maar niet laat staan of aan de zijkant aansluit.

Hij moet wel wat voorwaarts/zijwaarts blijven stappen en niet puur zijwaarts aansluiten, dus wel wat voor het binnenachterbeen stappen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 23:50

Suzanne F. schreef:
Daar maak ik me eignelijk nooit druk om. Zolang ie t been maar niet laat staan of aan de zijkant aansluit.

Hij moet wel wat voorwaarts/zijwaarts blijven stappen en niet puur zijwaarts aansluiten, dus wel wat voor het binnenachterbeen stappen.

Ja dat bedoelde ik nou ook.
Moeilijk uitleggen zoiets.