Fjordendiscriminatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Fjordendiscriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:45

Haai,

Ik heb (officiele) wedstrijden gereden met een fjordenmerrie, en ik zal eerlijk zijn: ze liep niet echt goed in die tijd. Nouja, best als je dan lage punten krijgt, dat kan ik wel begrijpen. Maar wat mij nogal stoorde, is dat ik voor bijna elke oefening lage punten kreeg, en dan stond er 9 van de 10 keer geen commentaar bij! Boos!

Het is toch zo (ik weet het niet zeker) Verward dat als je een onvoldoende krijgt voor een oefening, erbij moet staan waarom het dan onvoldoende is? Ik werd er echt niet goed van toen, ZO slecht liep ze nou ook weer niet... Verdrietig Pling

Wie van jullie weet of dit echt waar is, en wie van jullie heeft hier ook last van gehad? Genoeg fjordenrijders om het aan te vragen dacht ik zo Bloos

peeky

Re: Fjordendiscriminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:11

De mensen die ik hier ken en starten met een Fjord hebben er geen last van. Misschien dat het een enkele keer voorkomt, maar over het algemeen vind ik het maar een makkelijke manier om je slechte punten af te doen aan een discriminatieprobleem. Misschien reed je gewoon slecht. Ik heb zelf een 'knol', een zwaar bont paard met sokken, en heb ook geen last van discriminatie tussen alle chique lichte dressuurpaardjes, dus ik weet ook wel waar ik het over heb als wedstrijdruiter met een ongebruikelijk paard.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:21

Hier dus een fjorden-wedstrijdruiter. Ik rijd gemiddeld één of twee keer een wedstrijd per maand sinds 1 oktober. Ik heb tot nu toe één keer gehad dat alle fjorden&haflingers onderaan stonden. Maar heb ook een keer een proef heel erg verpest en had toen wel een winstpunt van een fjordenliefhebber.

Omdat je zelf al zegt dat je fjord niet lekker liep, denk ik toch dat je het nu iets te makkelijk afschuift op jury's.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:58

Ik denk dat het ook echt vaak aan de combinatie ligt. Bij ons op de manege rijdt een meisje met haar fjord en die heeft er geen last van, fjord heeft harstikke leuke gangen, meisje rijdt hem echt goed. Maar soms zie ik ook mensen rijden, waarvan ik snap dat jury's het moeilijk vinden om objectief te beoordelen. Ik heb jou niet zien rijden, maar soms schuiven mensen het te snel af op de jury.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 14:45

Ik probeer mijn slechte punten niet op de jury's af te schuiven, laat dat even duidelijk zijn. Ik reed echt puur alleen voor mijn plezier, en ik wist dat ze moeite had met de dressuur dus dat geeft niet. Die punten waren dus ook gewoon terecht, maar ik vind het dan niet terecht om overal een 4 neer te zetten zonder erbij te vermelden wat er dan slecht was! Hoe kan ik het nou verbeteren als ik niet eens weet wat ik precies fout deed? Ik vind het van de jury's nogal makkelijk om maar gewoon een 4 neer te kwakken zonder verder er over na te denken waarom dan.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:02

Maar dan is dat weer een andere discussie, dat heeft volgens mij niks met fjorden/haflingers te maken Knipoog

Ik heb ook niet echt meegemaakt dat ik benadeelt werd, als ik slecht reed dan kreeg ik m'n punten niet. In sommige gevallen wel, maar dat is dan even geluk hebben Haha!
En als ik goed reed, dan kreeg ik m'n punten ook.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 15:35

Dat heeft juist wel met fjorden te maken, omdat ik 2 pony's reed, in dezelfde klasse (1 fjord, 1 bont, chique paardje) en bij het andere paardje werd gewoon wel altijd netjes bijgeschreven waarom ik dan ergens een onvoldoende voor had. Maar dat is toch verplicht, om de reden erbij te zetten? Dat is me ooit eens verteld, maar ik weet niet of dat waar is?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:29

Ik vind wel dat ze neer moeten zetten waarom je een onvoldoende heb. Want met dat commentaar kan je weer daaraan werken en de volgende keer hogere cijfers halen.

Idd wel vaag dat ze bij je fjord geen commentaar neerzette en bij die andere wel Verward

Morgan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:52

Toen een vriendin van mij werd omgeroepen voor het springen zeiden ze dit: hier is geertje molhman met tamoor EN HET IS EEN FJORD Boos! (ach dat meen je niet dat zagen we niet hoor Clown ) wat ze hier mee bedoelde wisten wij ook niet maar we vonden het wel raar Boos!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:05

Ik denk dat er van discriminatie nauwelijks sprake is. Een Fjord is nou eenmaal niet een typisch gangenpaard. Dat neemt niet weg dat een Fjord ook een nette proef kan lopen. En als dat zo is, wordt je er ook best wel voor beloond. Helaas zie ik meestal Fjorden die niet lekker door de hals lopen, weinig buiging/stelling enz. En dan is het ook terecht dat de punten lager zijn (net zoals dat het geval is als bijv. een Welshpony niet goed door de hals loopt).

Ik heb zelf een Engelse volbloed. Ook niet het typische dressuurpaard dus. Maar ik vind dat ik tot nu toe altijd eerlijk beloont ben. Ben er vaak genoeg ook laatste mee geworden, maar dan ging het ook gewoon niet lekker. Alle keren dat ze lekker liep zat ze ook gewoon in de prijzen of hadden we een dik winstpunt. Gisteren had ik 157 punten, en bijna allemaal zessen, maar ik reed dan ook echt alles zowat voor een 6.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 21:55

Ik heb een mérens, heel ouderwetstype. Je moet er echt van houden...

Ik heb 1 wedstrijd gereden en 1 oefenwedstrijd met haar.
Wedstrijd 1: 159 punten, ondanks 5 punten aftrek voor de verkeerde kant op gaan. Was dr eerste wedstrijd: heel kijkerig, durfde zich niet echt te laten zien (gevolg: misschien 1 pasje een milimeter verruimd bij de middendraf en toch een 7 Verward?). Ik had in elk geval maar 1 5-je. Ik was in mijn categorie 1ste Verward

Wedstrijd 2: 148 punten, zonder commentaar waar dan ook. Ze was niet super aan mn been, maar bijvoorbeeld dr middendraf kwam dr super uit (een 6... had eerder een 8 moeten zijn). Verder overal commentaarloze onvoldoendes.. (Is het commentaar niet juist de bedoeling van een oefenwedstrijd?)

Ja sorry hoor, maar dit is gewoon een beetje vreemd. Ik ben dan zelf geen jury, maar had het eerder andersom gepunt. Clown
Dressuur is niet goed voor mn bloeddruk, ben t zelden eens met de jury. Ik houd t maar bij springen, is veel duidelijker Clown!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 08:16

Hier nog een wedstrijdruiter op een streep.
Mijn ervaring er zijn enkele juryleden (godzijdank maar enkele) die er moeite mee hebben dat ze een knotloze poonie moeten beoordelen. En vaak valt dat gewoon erg op als je de uitslagen ziet.
Maar ach dat zijn er maar een paar, ik vind het dan juist de kunst om ooit bij die jury een wp te rijden.
Over het algemeen vind ik het wel meevallen, vooroordelen blijven er toch altijd niet alleen bij de jury's maar ook bij je mede-losrij ruiters. Ze blijven de fjord helaas toch nog steeds zien als karreknol Huilen

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:29

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 08:11

hmmm schreef:
Kijk op http://home.zonnet.nl/fjordenshowteam/j ... guusje.htm

Deze fjord kan grand prix!!!!

is al bekend hoor, t gaat hier meer om de gemiddelde fjord/ruiter en niet om de uitzonderingen.
Overigens lopen er meerdere fjorden Z2 dressuur met wp en is een behoorlijke club zijn fjord al klaar aan het stomen voor de M.
Jaja we komen er wel zo met zn allen Haha! ze moeten gewoon even aan ons wennen.

Joppie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 10:19

Haha! hey hallo!!!
Ik heb wel eens meegemaakt dat er friezen werden "gediscrimineerd",
maaar misschien zijn die minder lenig in de dressuur! Pling
x joppie

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 11:52

Vippie schreef:
Ze blijven de fjord helaas toch nog steeds zien als karreknol Huilen

Ja, maar sommige lopen dressuurmatig gewoon niet correct, dat is ook moeilijk te beoordelen. Wij hebben op stal een echte dressuurfjord staan, die is inmiddeld M1 startgerechtigd, en dat ziet er gewoon super uit. Daarentegen heeft haar nichtje een fjord die altijd voor de kar gelopen heeft, en een slechte achterhand heef, te korte nek etc. Daar valt dressuurmatig wel wat mee te doen, maar veel minder. Toen bij ons op de manege een fjordendag werd gehouden, vond ik er maar 2 van de 20 dressuurmatig goed lopen, de rest kon niet eens normaal aangaloperen, al ligt dit voor een groot gedeelte ook aan de ruiters.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 12:30

Ik denk idd dat het vooral aan de ruiters ligt, want opzich kun je op elk ras een goed B-proefje rijden, het duurt misschien wat langer.. en het is misschien wel moeilijker doordat ze zo kort zijn, maar als je goed oefent en veel hulp krijgt moet het ook met een 'karrenpaard' lukken!

Dat er geen commentaar op geschreven wordt is heel jammer, zo leer je er nooit wat van natuurlijk Scheve mond

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 17:17

Ben overigens vandaag gepromoveerd naar de L2, ben weer eens met 2wp en een beker+roset huiswaarts gekeerd. Tijd voor een nieuwe uitdaging dus Haha!

Btw: Tulandro, die fjordendag was ook geen officiele KNHS fjordenwedstrijd maar dat zijn onderlinge proefjes waar ook de niet fanatiekelingen verschijnen. Deze mensen reden daar proefjes (fjordsport proeven) om hun paardje wat hoger in het stamboek te krijgen en daar liggen de eisen veel lager.
Fjorden die dresuurmatig wel correct gereden worden zie je bij de KNHS rondrijden en die komen vanzelf steeds een stapje hoger. Knipoog