Je hebt regels en regels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laborah

Je hebt regels en regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 17:12

Hubertus Schmidt bederft wereldbekerkansen 19-02-2005

Hubertus Schmidt is in Neumunster nadat hij de GP al had gewonnen alsnog gediskwalificeerd.

De Duitse ruiter kwam al getooid met de winnaars-deken voor de prijsuitreiking naar binnen stappen, toen hij werd gesommeerd de ring te verlaten en de winnaars-lauweren aan nummer twee te overhandigen. Hubertus Schmidt werd gediskwalificeerd omdat hij het hoofdstadion met zweep was binnengereden. En in de nieuwe reglementen die vanaf 1 januari geldig zijn staat dat de zweep te allen tijde op het voorterrein dient te blijven en niet meer meegenomen mag worden, ook niet voor een rondje rond de ring...
Erg zuur voor Hubertus Schmidt, die zijn 14e plaats in de stand voor de wereldbeker met een dikke winst graag had willen opwaarderen om naar de finale in Las Vegas te kunnen. En buitengewoon onprofessioneel van juryleden en organisatie, om in zo'n laat stadium, om 1 minuut voor 12 voor de prijsuitreiking, pas van diskwalificatie te spreken.
De voorzitter van de jury, de Zwitserse Beatrice Burchler-Keller, maar ook het dressuurhoofd van de FEI Mariette Withages die bij B plaats had genomen hebben hier geen sterke beurt mee gemaakt...

Afkomstig van de KWPN site

Dit is weer een mooi voorbeeld van een regel die de sport kapot maakt. De regel is hier belangrijker dan de sport. De official (=jury) belangrijker dan de sporter.

Met de nieuwe regels mag je wel 5 pirouettes draaien (krijg je een nul) maar met een zweepje binnerijden in de rijhal? Dan wordt je gediskwalificeerd. Doodfluiten noemen ze dat in de voetbalsport.

Kylan

Re: Je hebt regels en regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:19

Dat is ook echt onzin, wat maakt het nou uit om je zweepje mee te nemen om de ring heen?? Daar wordt je proef toch niet beter van?

Maar de jury mag toch alleen uitsluiten om zoiets voor het derde onderdeel van de proef? Dat is in de basissport wel zo. Belachelijk is dit!!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:20

Wat een blunder van de jury's, maar ook Hubertus had dit eigenlijk moeten weten en er rekening mee moeten houden... Vind het sowieso een stomme regel, er zijn zoveel ruiters die de zweep pas vlak voor de start van de proef wegleggen. Het gaat er toch om dat je je proef zonder zweep rijdt Verward
Wel zonde dat ie door zo'n stom foutje gediskwalificeerd is.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:33

Ik vind het heel apart dat hij pas voor de prijsuitreiking gediskwalificeerd wordt.
Op het moment dat hij langs de ring reed hadden ze hem ook al weg kunnen sturen, dan had hij ook geen moeite hoeven doen om zijn proef te rijden. Dit alles buiten het feit natuurlijk dat het sowieso een beetje kinderachtig is, ze hadden hem ook voor de 1e keer een waarschuwing kunnen geven.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:47

Idd ze hadden hem een waarschuwing moeten geven!

WAT EEN BULLSHIT zeg... dit verpest het idd!!

xx Boos!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:36

Tja...

De regel is ingevoerd en moet dan ook eerlijk worden uitgevoert.
Het zou helemaal oneerlijk zijn wanneer de jury vindt dat het voor deze keer wel mag, de jury heeft juist gehandeld.

Dus stoppen met zeuren en deze fout voorkomen. Knipoog

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:51

Jezus dat meen je niet Boos! Zoiets mag niet! Ze moesten hem meteen gediskwalificeerd hebben en niet dan pas!! Stelletje eikels!!

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:38

Ik wed dat wanneer hij meteen gediskwalificeerd werd dat er nu een hoop zouden zeuren dat hij tenminste zijn proef nog mocht uitrijden.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 13:12

RanouK schreef:
Tja...

De regel is ingevoerd en moet dan ook eerlijk worden uitgevoert.
Het zou helemaal oneerlijk zijn wanneer de jury vindt dat het voor deze keer wel mag, de jury heeft juist gehandeld.

Dus stoppen met zeuren en deze fout voorkomen. Knipoog

Het reglement begint dat regels moeten worden uitgevoerd in de geest van het reglement. Hoewel deze overtreding overduidelijk was denk ik dat er pas op gereageerd is na een klacht van een "concurrent".

Iets anders kan ik het me niet voorstellen dat de jury alsnog pas zo laat achteraf heeft gereageerd. Als je geen klacht krijgt ga je
jezelf als jury niet zo'n brevet van onvermogen geven. Ben dus benieuwd wie eventueel zo'n klacht heeft ingediend.

Overigens probeer ik alleen maar te stellen dat zo'n klein vergrijp zulke grote gevolgen heeft maar dat andere zwaardere overtredingen die direct met het welzijn van het paard te maken hebben, onbestraft blijven of een veel mindere impact hebben.

Misschien komt mijn reactie ook wel uit frustratie dat juryleden in het algemeen wel de kleine lettetjes van het reglement toepassen maar als ze echt een keer op moeten treden als een ruiter zijn paard stelselmatig aan het treiteren is, lopen en/of kijken ze net de andere kant op. Als je dan vraagt waarom ze niet ingrijpen: "het is zo moeilijk te bewijzen ". Of:"Ik heb niet zo'n zin in die rompslomp". En iedereen aan de kant en ook de overige ruiters zich maar doodergeren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:26

Ik had dit inderdaad gisteren al gelezen op fokt. Dit is te schandalig voor woorden. Dit soort dingen geven de dressuursport niet alleen een slechte naam maar is ook nog eens zeer onsportief en onprofessioneel. Buiten het feit of de ruiter wel of niet op de hoogte was van deze regel is het natuurlijk te zot voor woorden dat hij een minuut voor de prijsuitreiking te horen krijgt dat hij gediskwalificeerd is. Deze man is gewoon de terechte winnaar van deze kwalificatieronde en ik vind het daarom ook geen stijl om de prijs voor zijn neus weg te kapen omdat hij 'per ongeluk' met zijn zweep om de wedstrijdring heen is gereden. Belachelijk is dit! Werkelijk schandalig. Je hebt inderdaad regels en je hebt regels. Wat verschrikkelijk onsportief is dit zeg. Bah Boos!