niet eerlijk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hisseklis

niet eerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 00:26

Vandaag wedstrijd op mijn super-verzorg-haflinger Amigo, ofwel Amco van de Overbetuwe.
Het was maar een FNRS proef, een manegewedstrijd, maar toch moesten we tegen een paard van de eigenaar die ZZ loopt, nog een ander paard van de eigenaar die ZZ is geweest en internationaal heeft gelopen (dressuur en springen) en nog een ander paard, een KWPN'er van een vriendin van mij (L2) die werd gereden door haar verzorgster.

De proef ging echt SUPERGOED! Goed voor het been, luisterde goed naar het bit, liep lekker door zijn lijf. Ik was de laatste in mijn rubriek en ben na het proefje lekker buiten uit gaan stappen. (ik vind het belangrijker om eerst mijn paard goed verzorgd op stal te zetten en daarna pas de rest, dat protocol loopt niet weg, toch?)
Dus toen kwamen we terug, hoorde ik dat ik 2e was geworden! Ik echt vet blij, had ik alleen een roze lintje en... géén beker... Boos! Boos! Boos!
Wat was nou het geval?
De eerste plaats was voor het paard van de eigenaar. Het meisje wat op hem reed had 216 punten. Ik en nog twee anderen (je raad het al, het andere paard van de eigenaar en het paard van mijn vriendin) hadden 215 punten. Een gedeelde 2e plaats dus. Die andere twee hadden wel een beker, de jury mocht kiezen wie er uiteindelijk dus de beste was van ons drieën, die kreeg de 2e beker, wie er daarna kwam, die dreeg de 3e beker en wie er als laatste kwam, een roze lintje.
Het paard van de eigenaar was 1e keus jury. Merrie met zwevende gangen (niet zo gek he, internationaal dressuur en springen) en een goed beengebruik. Het paard van mijn vriendin, 2e keus jury, ook goede ruime gangen en een plaatje om te zien. Daarachter kwam mijn haflinger, lompe bok die wel 215 punten heeft verdiend, maar toch achter aan komt... Omdat het een haflinger is???
NIET EERRLIJK, rassendiscriminatie! HOERA voor de haflinger, (in het bijzonder Amigo, die onwijs zijn best heeft gedaan!) een veelzijdige pony met KARAKTER!!! Haha!

VValar

Re: niet eerlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 00:46

Bij een ex equo (sp?) wordt er gekeken naar verschillende punten op het protocol. Op de laatste punten wordt gekeken wie er een hoger cijfer heeft voor de gangen/gereden zijn in het algemeen ed. Er is een volgorde die aangehouden wordt alleen weet ik niet uit mijn hoofd welke volgorde ze aflopen.

Waarschijnlijk hadden de paarden die boven jouw vriendin waren geëindigt hoger gescoord op die punten dan de haflinger. De jury maakt geen onderscheid voor de prijsuitreiking hoor.

hisseklis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 01:11

Er is verder niet gekeken naar punten op het protocol. De jury heeft de prijsuitreiking gedaan en op dat moment gezegt wat ik geschreven had zonder dat het secretariaat hier vanaf wist. Normaal wordt dat wel gedaan en werken ze met +-jes. 215++, 215+ en 215 punten. Als ze het dan zo gedaan dat alle drie een rode rozet kregen en niemand een beker, dan hadden degene die onder de 215 punten hebben gereden ook nog een rozet en beker. Beetje jammer.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 09:43

Waarom ben je niet gewoon blij met je gedeelde tweede plaats?!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:37

Ach ja, zo erg is het toch niet? Zo stonden een ander meisje en ik met hetzelfde puntenaantal op de 1e plaats bij een clubkampioenschap. De juri was een bekende van het andere meisje. Dat meisje reed B, ik reed M1. Toen had de juri bedacht dat ze alle punten onderaan het protocol op zouden tellen, en degene met de meeste punten zou winnen. In de B zit er een punt bij van de verzorging, die zit er in de M1 niet meer bij. Alles opgeteld, meisje in de B had 1 puntje meer bij de laatste onderdelen. Zij werd kampioen.

Die bekers zijn vaak erg lelijk Haha! Het gaat om de punten, en om de lol natuurlijk. Punten zijn netjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:45

Sorry als ik je zelfmedelijden verstoor, maar de FNRS heeft duidelijke regels voor de dressuurproeven.
Zo heeft het paard weinig te maken met de score. Misschien gewoon accepteren dat degene die boven je geeindigd is gewoon net ietsjes netter gereden heeft? Kan kwestie van 1 hoek netter doorrijden zijn geweest... Die prachtige 'zweefgang' (wat dressuurtechnisch overigens hoogst ongewenst is...) heeft als er netjes volgens FNRS-richtlijnen gejureerd is, geen invloed gehad op de punten.

Bij ex equo wordt gekeken naar het totaal aantal punten van de onderste tien beoordelingscriteria van je protocol. En als daar nog een gelijke score uitkomt, dan kijken ze naar de houding- en zit-punten.

Wees gewoon lekker tevreden met je (overigens keurige!!!) resultaat!

hisseklis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 13:57

Ik ben er ook heel blij mee hoor, eindelijk resultaat van 9 maanden hard trainen! Haha!

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:17

Dat is toch netjes. Als wij FRNS proeven organiseren, en er zijn er bijv. 2 op de 1e plaats met hetzelfde aantal punten, dan krijgen ze allebei een beker en een oranje strik, iedereen doet tenslotte zijn best. In welke klasse was je gestart?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:41

Het is toch harstikke goed dat je tweede bent geworden. Haha! Bij gewone wedstrijden is het vaak genoeg dat je geen beker krijgt. Ik heb ook al vaak iets gewonnen met mijn haflinger en dan is het ook vaak geen beker. Het gaat toch om het idee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 16:05

Zeik nou eens een keer niet zo, als je zo graag wil winnen met dressuurwedstrijden had je geen haflinger moeten kopen of je moet beter gaan rijden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:08

Hallo, je hebt je punten, je hebt een goede plaatsing.......... dus wat te zeuren???

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 17:32

Zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk. Knipoog

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:26

hoop dat het de volgende keer beter bij je gaat en dan wel de eerste plaats pakt.

je moet kijken hoe jij vooruit gaat en niet naar de andere vindt ik

succes met wedstrijden

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:09

charos zei: Zeik nou eens een keer niet zo, als je zo graag wil winnen met dressuurwedstrijden had je geen haflinger moeten kopen of je moet beter gaan rijden.

Wat nou geen Haflinger kopen Stoom uit je oren Haflingers kunnen ook makkelijk
hoog komen Ja Ik ga volgend jaar ook starten met een Haflinger waarvan ik/we nooit hadden gedacht dat het wat kon worden
maar met de juiste les en het goede gevoel kan OOK een Haflinger heel erg hoog komen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:22

linny2 schreef:
charos zei: Zeik nou eens een keer niet zo, als je zo graag wil winnen met dressuurwedstrijden had je geen haflinger moeten kopen of je moet beter gaan rijden.

hoog komen Ja Ik ga volgend jaar ook starten met een Haflinger waarvan ik/we nooit hadden gedacht dat het wat kon worden
maar met de juiste les en het goede gevoel kan OOK een Haflinger heel erg hoog komen

HO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laten we het hier een beetje gezellig houden aub........... ieder zn mening over Fjorden, Haflingers etc etc etc.............. Er zijn nou eenmaal mensen die in dat soort rassen geen toekomstig sportpaard zien. Nou, laat die mensen dan gewoon, een ander ziet het wel en lukt het mss ook wel.......... Maar ga elkaar dan niet lopen afzeiken op ieder zn mening, iedereen is anders, iedereen denkt anders!!! Als we elkaars mening respecteren en elkaar in hun waarden laten, dan kunnen we normaal met elkaar omgaan en normaal naar elkaar luisteren en argumenten aanvoeren WAAROM jij dit of dat vind. Waarom vindt dat persoon dat Haflingers minder geschikt zijn voor het een of ander, of waarom vindt zij dit of dat. Das mss de eerste stap....... Je kunt normaal in discussie gaan met elkaar, zo niet, doe het dan per PB................

Bedankt voor het lezen, nog een prettige voortzetting op Bokt.......... Lachen

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 22:28

het was niet zo erg banketstaaf bedoeld Bloos misschien kwam het zo aan maar het was niet de bedoeling Sorry Ach gut

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 00:29

haha niet zo snel op je teentjes getrapt

ik start zelf ook met een Haflinger Haha!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 14:47

MissSisa schreef:
Hallo, je hebt je punten, je hebt een goede plaatsing.......... dus wat te zeuren???

Nee je hebt helemaal gelijk, er kan veel positiever gereageerd worden.
Maar!!!
Wat u niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet!!!!!

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 20:23

Bloos Soms haha

Succes met je Haflinger!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 21:29

Jullie hebben nog geluk gehad, normaal is er maar 1 prijs op vier deelnemers. En het is wel erg makkelijk om je verlies te gooien op het feit dat je een haflinger rijdt...

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 14:51

linny2 schreef:

Je weet toch dat Haflingers altijd al gebruikt zijn als werkpaarden en geen echte sportpaarden?
Dat sommige mensen er nou goede sportpaarden van maken, das dan toch super en ook best knap!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 14:18

Bij ons krijg je bij FNRS proefjes niet eens een plaatsing en een beker. Bij ons op de vereniging hebben ze besloten dat niet te doen, omdat dat verkeerde mentaliteiten opwekt. Bij ons doen namelijk ook mensen mee met een eigen pony of paard die óók al KNHS starten. Zou je er dan een wedstrijd van maken dan valt de individuele prestatie die voor een manegeruiter al heel wat is, in het niet als er weer zo'n pensionklant de eerste plaats weghaalt. M.a.w. staan de pensionklanten wéér in de spotlights en wordt de manegeruiter die ook goed gepresteerd heeft maar simpelweg de middelen niet heeft om op het niveau van de gemiddelde pensionklant te presteren een beetje vergeten. Iets wat niet de bedoeling van FNRS proeven is.

Zo aan jouw verhaal te horen is dit toch een beste beslissing geweest van onze vereniging. Ik vind dat je namelijk een beetje de verkeerde mentaliteit hebt...

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 15:57

Er wordt vaak gewoon naar de combinatie enz. gekeken, ook al loopt je paard grand prix en jij rijdt voor geen meter rijd je heus geen punten hoor...
Maar die anderen reden misschien net iets beter..
Zo gaat het nou eenmaal in de dressuur dan moet je maar gaan springen Haha!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:04

miesie schreef:
Er wordt vaak gewoon naar de combinatie enz. gekeken, ook al loopt je paard grand prix en jij rijdt voor geen meter rijd je heus geen punten hoor...

Wou je wedden Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:22

frunnik schreef:
miesie schreef:

Wou je wedden Haha!

Ja hoor... Een slechte combinatie waarbij iemand bijna meeloopt, haalt vaak niet de punten ook al loopt het beest nog zo goed...

En dat is hetzelfde met iemand die hobbelt en verkeerde hulpen geeft en gewoon voor geen meter rijdt, ook al heeft die een Z paard..