Ik vind het bij een Fries mooier gewoon nette losse manen. Ik weet niet hoe het bij een Fries is, maar normaal krijg je wel meer stijlpunten met ingevlochten manen!
Je kan gewoon met losse manen rijden, dat mag volgens het dressuurproevenboekje, als je maar 'verzorgde naar een zijde hangende manen' hebt. Je kan er natuurlijk ook een hengstenvlecht in maken.
Als je foto's kijkt van wedstrijden met Friezen, hebben ze het bijna allemaal ingevlochten. Het kan natuurlijk best lastig zijn. Je moet elke keer je teugels zoeken tussen die manen)
Met een hengstenvlecht komt de hals wat mooier uit en de manen zitten dan niet zo in de weg (bij je handen).
Maar het is niet verplicht om een Fries in te vlechten. Al zou ik er dan wel voor zorgen dat de manen mooi uitgeborsteld aan 1 kant van de hals liggen.
Een fries valt onder de rastypische paarden, die niet ingevlochten hoeven te worden. Dit zijn paarden die men het liefst met lange manen ziet, of met manen op een bepaalde manier geknipt. Hieronder vallen onder andere de fries, de fjord, de ijslander, de shetlander en de tinker. Het mag natuurlijk wel, maar het is maar net wat je zelf het mooiste en het handigste vindt.
Het is niet verplicht, maar ik zou het zeker wel doen. Maar het wordt veel meer gewaardeerd dan wanneer je het los laat hangen. De jury kan de hals ook veel beter beoordelen. Ik vind het zelf ook veel verzorgder staan.
Maar dan moet je toch al een hengstenvlecht maken, want knotjes gaat niet.
Dat ben ik niet met je eens... Ik heb ook een tijdje een Friese hengst gereden en ik vlocht hem altijd in met naald en draad, zodat ie 6 of 7 dikke knotten in z'n manen had. Stond supermooi, z'n hals kwam er zo erg mooi uit.
Iemand van onze ponyclub heeft op de wedstrijd wel eens een 5 voor verzorging gekregen. Ze rijdt een haflinger en volgens die jury MOGEN deze (en idd de friezen tinkers en het hele rijtje hierboven) niet ingevlochten worden. Sindsdien rijdt ze met de manen netjes uitgekamt en met elastiekjes naar één kant gewerkt, zo lijken ze los te hangen maar wel netjes naar één kant. Ik vind het wel mooi staan zo los vooral als ze mooi lang zijn.
Los mag, maar persoonlijk vind ik het niet mooi, maarja dat vindt iedereen natuurlijk weer anders.. Ik maak altijd knotjes (rij zelf ook op een fries wedstrijden) met naald en draad, ik vind zn hals er dan mooi uitkomen maar anderen vinden t weer heel lelijk, t is dus maar wat je zelf mooi vind
Ik vind het wel stoer als ze hele lange manen hebben, en die er ook verzorgd uitzien. Maar als ze wat korter zijn, zou ik gewoon een hengstenvlecht maken, dat ziet er ook leuk uit
Het is niet verplicht om ze in te vlechte e.d. maar ik zou het wel doen, wij hebben bert altijd met vlechten op stal staan gewoon omdat het irritant is om met losse manen te rijden en zn manen gaan daardoor naar de knoppe, als ze los hangen met rijden en op stal ( schuren, langs de teugels ) Het is maar wat je fijner en/of mooier vind los vind ik idd wel mooier maar het is gewoon niet fijn.
Het is niet verplicht maar als je b.v. een mooie hengstenvlecht maakt krijg je waarschijnlijk een hoger punt voor verzorging. Maar doe maar wat je zelf mooi vind : hengsten vlecht of los ( kzou geen knotjes doen! )
In 2004 heb ik zelf met een fries (ruin) M1 gereden. Het is niet verplicht om de manen in te vlechten. De Keuze is aan de berijder. Als je kijkt op wedstrijden dan hebben de Friese rijders ze meestal ingevlochten. De reden hiervan is grotendeels dat je de hals kan zien en dat vind de jury belangrijk. Als je wel eens geweest bent ik Hoofddorp op de Friesepaardendag dan zie je van alles terwijl en 250 friesen bij elkaar lopen. Alleen in de parade dan doen ze vaak alle flechten uit want dat is show en dan horen ze echt los.