jury ongeintereseerd?? waar blijven de opmerkingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

jury ongeintereseerd?? waar blijven de opmerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 11:25

Wat ik me vaak afvraag na een wedstrijd: waar zijn de opmerkingen.
Vaak krijg ik coupons terug waar bijna geen opmerkingen op staan. Niet bij een 4, niet bij een 5 en niet bij een 7. Het lijkt me enorm fijn als ik eens 'huiswerk' meekreeg van de jury.
Wat is de reden van het gebrek aan opmerkingen? Je hebt toch een reden om een cijfer te geven.
De laatste wedstrijd ging ik echt dolgelukkig naar huis: een hoop opmerkingen. Daar kan ik iets mee!!

Zou ik gewoon de volgende keer aan de jury kunnen vragen of ze flink veel opmerkingen willen geven omdat ik er graag iets van wil leren?

Manon

Re: jury ongeintereseerd?? waar blijven de opmerkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:44

Je kan vragen of ze de volgende keer veel opmerkingen willen opschrijven, maar niet altijd doen ze dat.

Een jury zit daar niet om les te geven, maar gewoon om te beoordelen wat goed is en wat fout. Maar ik ben het met je eens dat als je voor je gevoel een goede proef hebt gereden en je krijgt een briefje terug met weinig commentaar dat je dan wel zou willen weten wat er dan precies niet goed was.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:45

Ik heb vaak genoeg geschreven bij de dressuur en veel jury's kijken niet eens goed voordat ze een cijfer geven.
Paard loopt volledig scheef door een wending: een 8, geen commentaar.
Paard wijkt een net stukje: een 4, geen commentaar.
Aardig meisje die erop zit, paard wijkt alsof hij de boel niet op een rijtje heeft en krijgt een 8.

Jury's..

Overigens zijn ze niet allemaal zo.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:28

Ik heb daar nooit problemen mee hoor. Ik krijg altijd zat commentaar op mijn protocol. Ook als ik eens zit te schrijven is mijn hand na afloop helemaal lam van het vele schrijven.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:05

VValar schreef:
Ik heb daar nooit problemen mee hoor. Ik krijg altijd zat commentaar op mijn protocol. Ook als ik eens zit te schrijven is mijn hand na afloop helemaal lam van het vele schrijven.

Verschilt ook heel erg per jury.
De ene schrijft een hele coupon vol en de andere geeft alleen cijfers.

Ik vind eigenlijk wel dat ze iig de lage cijfers moeten verklaren, zodat je weet wat je fout doet en daaraan kunt werken.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:14

Ligt eraan, als mijn coupon volstaat met: verkeerde galop, niet rond, tegen de hand etc zijn dat dingen die ik op dat moment ook wel weet.
Dan is het commentaar vooral kwantiteit en geen kwaliteit Haha!
Dan maar liever een vrijwel lege coupon met 1 of 2 nuttige opmerkingen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:22

cornelie schreef:
Ligt eraan, als mijn coupon volstaat met: verkeerde galop, niet rond, tegen de hand etc zijn dat dingen die ik op dat moment ook wel weet.

Er zijn ook mensen die niet doorhadden dat hun paard op zo'n moment tegen de hand was.
Zo'n jury kan vanuit zijn hokkie niet zien of jij dat wel of niet doorhebt, dus ik zou dan liever hebben dat hij alles erop zet dan niets.

Maar dit soort dingen is dus precies de reden waarom ik niet dressuur Haha! Dat gedoe met die jury's altijd, ik word er niet goed van.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:31

ik heb dus wel eens bij een jury geschreven, die een vrouw 136 punten gaf, ze had geloof ik bij 23 van de 26 onderdelen commentaar. Maar zij gaf bij mensen die gewoon een wp hadden veel minder commentaar. Bij onvoldoendes alleen, ik weet niet wat voor punten jij had maar ik denk dat als die gewoon goed waren er ook minder commentaar nodig is.. Ik denk niet trouwens dat ik voor de proef aan een jury zou vragen of ze veel commentaar op het blaadje wil zetten, dat lijkt mij een beethje vreemd haha! Je kan wel na je proef even naar de jury toelopen (met je pony) en dan commentaar vragen, daar gaan veel jury´s wel op in.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:47

Ik heb het ook weleens gehad. Proef die echt bagger ging (dat wist ik zelf ook wel) resultaat was 129 punten haha en niet eens commentaar erbij. Dat het slecht ging wist ik zelf ook wel maar zo slecht toch ook weer niet. Had graag opmerkingen gehad van die man, helaas was hij bij de uitreiking al vertrokken om het te vragen Scheve mond

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:47

Dat is ook wel goed, maar dat gebeurt gewoon vaak niet.

Bovendien heb ik ook vaak het idee dat er regelmatig jury's zitten die zo oud zijn dat ze de helft in de eerste plaats al niet eens kunnen zien door problemen met het zicht en in de tweede plaats vergeten zijn wat ze gezien hebben voordat ze een cijfertje gezegd hebben en daarom dus 'zomaar wat zeggen'.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:48

@ Marrie : En als je het dan achteraf nog wel even kunt vragen dan word dat vaak afgedaan met 'Ja dat weet ik niet meer uit mijn hoofd, ik heb er zoveel zien rondgaan vandaag'..

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:00

Als jurylid moet je je punten voorzien van argumenten. Zeker bij de lagere cijfers, maar waarom ook niet bij een 7? Helaas zijn er toch veel juryleden die volgens mij ooit hun bevoegdheid hebben gehaald maar van rijden echt geen verstand hebben.
Ik probeer zelf in ieder geval altijd aan te geven wat er niet goed was in mijn ogen. Met het protocol in de hand heeft een ruiter dan tenminste mijn visie op punten waar in de training nog aan gewerkt moet worden... Ook wanneer iets mooi gaat mag dat vermeld worden.
Binnenkort zijn de bijscholingen weer. Als je soms hoort wat daar voor onzin wordt verteld door de dames en heren juryleden... balen als je daar je proefje voor moet rijden.

RodaniaJaman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:17

Jah dat vraag ik me ook vaak af!!! Boos! Boos!
Ik had pas een keer 140 pnt terwijl volgens alle andere t een dikke winstpunt waard was en GEEN ÉÉN regel commentaar.... 4 voor aandraven staat niks bij... wat doe k dan fout..??????

Jureren bij dressuur is een echte sport... Bloos
Achteraf hoorde ik dat de jury die ik had... zich gewoon afreageerde op de rijdende combinaties.. Boos! Boos! .Omdat ze zelf nooit een winstpunt reed!! nou vind ik dat niet erg maar voor een kind van 6 is het toch wel wat anders!! Ach gut Ach gut of niet dan...?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:21

RodaniaJaman schreef:
Jah dat vraag ik me ook vaak af!!! Boos! Boos!
Ik had pas een keer 140 pnt terwijl volgens alle andere t een dikke winstpunt waard was en GEEN ÉÉN regel commentaar.... 4 voor aandraven staat niks bij... wat doe k dan fout..??????

Jureren bij dressuur is een echte sport... Bloos
Achteraf hoorde ik dat de jury die ik had... zich gewoon afreageerde op de rijdende combinaties.. Boos! Boos! .Omdat ze zelf nooit een winstpunt reed!! nou vind ik dat niet erg maar voor een kind van 6 is het toch wel wat anders!! Ach gut Ach gut of niet dan...?

Vind jij dat niet erg Verward Ik zou het gruwelijk erg vinden en ook zeker persoonlijk aan de jury een verklaring voor de punten gaan vragen Haha!
Misschien maar beter dat ik gestopt ben met het rijden van dressuurwedstrijden Schijnheilig

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:33

Moet je als schrijfster eens 4 uur bij een jury zitten die bij alle onderdelen commentaar geeft!!! Boos! Boos! Hoelang denk je dat een schrijfster dan wil blijven zitten? Ziek
Natuurlijk wil iedereen leren van een proefje maar als je in de verkeerde galop aanspringt en er staat een 4, weet je toch wel waarom die 4 er staat?
Een jury zit er niet als instructeur maar KAN gewoon niet bij ieder onderdeel iets schrijven.
Er zijn er ook die inderdaad nooit iets opschrijven en dat klopt ook niet.
Als je er iets van wil leren moet je echt eens gaan schrijven. Dat blijft de beste manier om er iets van op te steken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 15:39

grove fouten al tegen de hand en in de verkeerde galop kan ik zelf wel begrijpen ja. (mag ik hopen tenminste)
Ik vraag ook niet om een lesje van de jury. Zou alleen graar zien wat er verkeerd is. kan ook zo kort als: scheef, meer LB of wat dan ook

Als ik een proef rij ben ik nou eenmaal meer een kip zonder kop dan anders. Heb ook niemand langs de kant staan die zinnig komentaar kan geven dus is het wel fijn als de jury eens iets opschrijft.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:13

Kan zijn dat de schrijvers het niet bij kunnen houden.
Bij onze club schrijven vaak jongere meisjes, ook in het Z, die kunnen het amper bijhouden Frusty

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:35

cornelie schreef:
Als jury geef je geen les, maar motiveerd het cijfer. En dat is op basis van constateringen en dat schrijf je op als commentaar.
Alleen bij de cijfers onderaan is er wat ruimte (en tijd) ter vermelding van wat beter moet / kan. Tussendoor is daar ook geen tijd voor.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:54

momo schreef:
Moet je als schrijfster eens 4 uur bij een jury zitten die bij alle onderdelen commentaar geeft!!! Boos! Boos! Hoelang denk je dat een schrijfster dan wil blijven zitten? Ziek
Natuurlijk wil iedereen leren van een proefje maar als je in de verkeerde galop aanspringt en er staat een 4, weet je toch wel waarom die 4 er staat?
Een jury zit er niet als instructeur maar KAN gewoon niet bij ieder onderdeel iets schrijven.
Er zijn er ook die inderdaad nooit iets opschrijven en dat klopt ook niet.
Als je er iets van wil leren moet je echt eens gaan schrijven. Dat blijft de beste manier om er iets van op te steken.

Als je je niet wilt gaan zitten ergeren aan juryleden waarvan het net lijkt alsof ze geen idee hebben waar ze over praten, moet je vooral niet gaan schrijven.
Als ze iemand anders kunnen vinden schrijf ik niet meer, de meeste juryleden van tegenwoordig word je echt niet vrolijk van.

En over dat een schrijfster niet wil blijven zitten als ze zoveel moet schrijven, ze moet zich niet aanstellen! Als ze zelf een proef rijdt wil ze ook graag commentaar op haar coupon welke dingen er fout gingen en waarom.
Anders moet ze maar gewoon niet gaan schrijven.
En dan heb ik het niet over iets als in de verkeerde galop aanspringen want natuurlijk heb je dat zelf ook wel door.

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:14

Goed zo artuma. Alleen als er tijd is zet je er wat bij. Als er bij ieder punt iets gezet moet worden loopt het weer gigantisch uit, moet je de ruiters dan eens horen.
En als er iemand is die de jury's van tekenwoordig niet vrolijk meer vindt, moet je eens een poosje tijdens proeven kijken hoe er gereden wordt, DAAR WORDT JE OOK NIET VROLIJK VAN TEGENWOORDIG.

In de B nog zeer regelmatig op verkeerde been, stelling en buiging niet te vinden, op buiten teugel hoeken en volte's door, niet nageeflijk gereden maar getrokken, krom zitten en totaal niet met de bewegingen mee.
In de L zie je maar weinig goed wijken voor de kuit en goede nageeflijkheid.
In de L2 moet er heel de proef doorgezeten worden en zie je regelmatig een hoop gestuiter in het zadel, tegen de hand achterwaarts en wijken............ nog steeds vaak droevig.
Met ook nog steeds de afgedwongen "krul"in de hals.
Dan de M, dan moet de zweep wel en bij heel wat combinaties is op het moment dat de zweep weggegeven wordt de impuls meegegaan.
Schouder binnenwaarts in vaak verbogen in de hals of op 4 sporen.
in de M2 is de traver zeer regelmatig met verkeerde stelling, en komt de tactfout steeds meer voor.

Ik wil nog wel even doorgaan maar dan wordt dit wel een heel lang stukje.
Er zijn natuurlijk ook goede combinaties te vinden.

Als je geen goed commentaar van de kant kan verwachten èn je hebt protocollen die niet naar je zin zijn, moet je eens aan je instructeur vragen hoe alles zit. Misschien tijd voor iemand anders als instructeur of eens wat kritischer naar jezelf kijken i.p.v. altijd de jury de schuld geven. Gestoord

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:20

momo schreef:
Goed zo artuma. Alleen als er tijd is zet je er wat bij. Als er bij ieder punt iets gezet moet worden loopt het weer gigantisch uit, moet je de ruiters dan eens horen.
En als er iemand is die de jury's van tekenwoordig niet vrolijk meer vindt, moet je eens een poosje tijdens proeven kijken hoe er gereden wordt, DAAR WORDT JE OOK NIET VROLIJK VAN TEGENWOORDIG.

In de B nog zeer regelmatig op verkeerde been, stelling en buiging niet te vinden, op buiten teugel hoeken en volte's door, niet nageeflijk gereden maar getrokken, krom zitten en totaal niet met de bewegingen mee.
In de L zie je maar weinig goed wijken voor de kuit en goede nageeflijkheid.
In de L2 moet er heel de proef doorgezeten worden en zie je regelmatig een hoop gestuiter in het zadel, tegen de hand achterwaarts en wijken............ nog steeds vaak droevig.
Met ook nog steeds de afgedwongen "krul"in de hals.
Dan de M, dan moet de zweep wel en bij heel wat combinaties is op het moment dat de zweep weggegeven wordt de impuls meegegaan.
Schouder binnenwaarts in vaak verbogen in de hals of op 4 sporen.
in de M2 is de traver zeer regelmatig met verkeerde stelling, en komt de tactfout steeds meer voor.

Ik wil nog wel even doorgaan maar dan wordt dit wel een heel lang stukje.
Er zijn natuurlijk ook goede combinaties te vinden.

Als je geen goed commentaar van de kant kan verwachten èn je hebt protocollen die niet naar je zin zijn, moet je eens aan je instructeur vragen hoe alles zit. Misschien tijd voor iemand anders als instructeur of eens wat kritischer naar jezelf kijken i.p.v. altijd de jury de schuld geven. Gestoord

Er wordt misschien slecht gereden maar er wordt evengoed slecht gejureerd!
Zoals we niet alle jury's over 1 kam mogen scheren mogen we ook niet alle ruiters over 1 kam scheren.

En er alleen iets bijzetten als er tijd voor is? Kom op zeg! Als jij iemand een 4 geeft omdat de ruiter een technische fout maakt is het misschien wel makkelijk om te weten wat je dan fout doet, zodat je er wat aan kan doen, anders verbetert het nooit.
En zoveel extra tijd dat dat uitloopt hoeft het niet te kosten hoor. Alleen de jury's moeten niet tijdens proeven verhalen over thuis en eigen paarden gaan vertellen aan schrijfsters, de jury moet doen waar hij voor zit en de schrijfster ook!!
Daar heeft het uitlopen mee te maken en niet hoeveel commentaar er op de coupon wordt gezet, want er zit tijd zat tussen het geven van het ene en het geven van het andere cijfer om een lading commentaar van heb ik jou daar op te schrijven!

Ik weet niet wie er gezegd moet hebben dat jury's niet vrolijk zijn tegenwoordig?
Wat doet dat er nou toe, als ze maar goed doen waar ze voor zitten, maar daar gaat vaak wat mis.

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:30

Weet je wat je doet? Ga als je oud genoeg bent, en als je ervoor gevraagd wordt snel de jurycursus volgen. Dan hebben we er kennelijk een goed jurylid bij.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:50

momo schreef:
Weet je wat je doet? Ga als je oud genoeg bent, en als je ervoor gevraagd wordt snel de jurycursus volgen. Dan hebben we er kennelijk een goed jurylid bij.

Waarom? Omdat ik kritiek ergens op lever? Zoals ik al eerder in dit topic zei ben ik gestopt met de dressuursport, dus ik zie het nut er dan ook niet van in om dan jury te worden bij de dressuur.
Er gaan zoveel dingen niet goed in de wereld, moet ik dat dan allemaal maar zelf gaan oplossen?

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:06

Nee, je hoeft het niet allemaal zelf op te lossen want zo goed ben je vast niet. Maar zoveel kritiek ergens op hebben is heel makkelijk en ik zou wel eens willen zien hoe jij zou jureren. Die uitdaging ligt er dus ga maar eens een onderlinge wedstrijd jureren en dan kan je eens zien dat sommige dingen helemaal niet meevallen.

En aangezien je blijkbaar helemaal geen dressuur meer rijdt ............

Het ging in deze topic over omgeinteresseerde jury's. En over commentaar op protocollen. Slapen

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:37

Dames (en heren),

Hebben jullie je wel eens afgevraagd hoe het gaat bij het toekennen van stijlpunten in de klasse B van het springen?

Ik schrijf daar regelmatig en hoor soms:

-Wat denk jij, voldoende of niet?
-Houd jij de stijlpunten even bij? Geef ze allemaal maar voldoende en de besten net even iets meer....

Dat is toch ook werk van de jury? Men wordt dan toch ook niet eerlijk behandeld? De waarde van deze stijlpunten is echt nul komma nul...

Zo zie je, het komt helaas in alle takken van de sport voor.