stiften draaien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardenspul

stiften draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:44

Hoe werkt dat precies? Wie kan mij uitleggen hoe ik die dingen erin moet draaien? Alvast bedankt!

Schoentje

Re: stiften draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:14

Je moet de gaten schoonmaken met een pinnetje (er zijn speciale te koop, maar je kunt ook een spijker gebruiken)
Dan kun je proberen ze er zo in te draaien, lukt dat niet dan moet je een tap gebruiken. Dat is een soort van handboor, waarmee je de schroefdraad weer recht maakt.
Als je ze met de hand hebt aangedraait, dam moet je ze nog even met een sleutel vast draaien.

Je moet hier echt handigheid in krijgen, en ik zou eerst thuis een aantal keer oefenen, om stress op concours te voorkomen.
Als je dat gedaan hebt en klaar bent om ze op concours in te draaien, dan kun je het beste de gaten thuis al een keer schoonmaken en er een watje met wat hoefvet in doen. Scheelt weer een hoop onhandig werk op concours....

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:16

De gaten in je ijzers schoon maken en die dingen erin draaien. Zo moeilijk is het niet!
Als je je propgaten al thuis schoon maakt kan je er speciale rubberen dopjes indoen zodat ze schoon blijven

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:18

Gaatjes schoonmaken met een puntig iets Haha! en evt ook nog met zo'n tapje met schroefdraad. Dan stiften er in draaien, ik doe het meestal met een steeksleuteltje. Je kan dan meer kracht zetten en met de speciale tapjes kan er wel eens iets misgaan. Ik heb wel eens het schroedraad van het tapje in mijn hand gehad omdat een paard liep te klieren.

Je kan je stiften er maar op 1 manier indraaien, verkeerde kant om pakt het niet.

Ik zou anders gewoon eerst een keer rustig thuis oefenen. Dan zal je zien dat het niks voorstelt.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:58

Wel voorzichtig zijn met die spijker waarmee je de gaten 'uitkrabt'.... Ik doe dat altijd met een hoefnagel en afgelopen zomer schoot ik uit met de hoefnagel met het gevolg dat ie in mn arm terecht kwam... Bloed spoot eruit! Paar dagen zere arm gehad en ben gelukkig niet doodgebloed Knipoog maar was wel even schrikken!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:34

Ik gebruik er een schroevendraaier voor. WE zijn altijd met 5 paarden op wedstrijd, dus zodra we daar komengaan alle schroeven erin, en dan de paarden weer terug. Dus niet vlak voor het opzadelen. Kost zoveel stress.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 02:15

In uiterste stresssituaties zetten we ze er op stal al in , vooral al moeten er veel paarden gereden worden , dan haal je ze zo van de vrachtwagen af !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 02:43

Ik vind met stiften op de wagen vervoeren helemaal niets, kans op verwondingen is me dan te groot...

Niets moeilijks aan hoor, ze zitten er zo in Ja Met uitdraaien heb ik altijd meer problemen Bloos! Dan moet ik nog weleens op zoek naar een sterke man Clown
Met uitdraaien ook even opletten dat je je hand niet openhaalt aan het ijzer, dat doet zeer...

Thuis even oefenen zoals Bianca zegt is wel slim, dan sta je op concours niet meer zo te stuntelen.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 02:46

gomir schreef:
Ik vind met stiften op de wagen vervoeren helemaal niets, kans op verwondingen is me dan te groot...

Niets moeilijks aan hoor, ze zitten er zo in Ja Met uitdraaien heb ik altijd meer problemen Bloos! Dan moet ik nog weleens op zoek naar een sterke man Clown
Met uitdraaien ook even opletten dat je je hand niet openhaalt aan het ijzer, dat doet zeer...

Thuis even oefenen zoals Bianca zegt is wel slim, dan sta je op concours niet meer zo te stuntelen.

Het lijkt mij opzich ook niet echt lekker..sta je al te wiebelen op vervoer , sta je ook nog eens gekanteld Tong uitsteken ..Soraya krijgt ze pas op wedstrijd in *LOL*

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 02:49

Ze op concours met stiften op de wagen zetten vind ik wel kunnen, maar onderweg heb ik een bloedhekel aan.
Als het tegen zit slopen ze je bodem en hun benen Bloos! Mij te link en het lijkt me idd ook niet echt prettig staan

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 03:53

Ik vindt het geen probleem om de paarden met stiften cq kalkoenen op de wagen te zetten, mits de paarden zich op de wagen wel gedragen. Als ze er thuis onder gedraaid worden geeft dat veel minder stress op de wedstrijd zelf. Als je de benen daarna goed inbandageerd van knie tot over de kroonrand kan er weinig gebeuren. Er kunnen veel meer ongelukken gebeuren als je vol stress op een wedstrijd loopt te hannessen met die dingen, waarbij je paard van de ene naar de andere kant wiebelt en als het ff kan ook nog eens zo'n fijn voetje MET stift op jouw poezelige teentjes deponeerd!!! AUWW.... Ik draai ze altijd thuis in, maar haal ze er wel direct na het rijden op de wedstrijd er weer uit. Het indraaien van die dingen is een eitje... je moet het gewoon even doen en dan word je er wel steeds handiger in...

Slapen Slapen

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:30

gomir schreef:

wij zetten der maar 1 thuis al met proppen in, die breekt nl op concours de hele boel af als je t probeert, dus daar beginnen we gewoon maar niet meer aan, die van mezelf maak ik ze altijd 's ogtends en de avond van tevoren ff schoon, en dan draai ze der zo in!
Heb idd Gomir, meer problemen met uitdraaien, kwam elke week terug met mijn handen/ pink open, haalde m door de steeksleutel altijd open aan t ijzer

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:37

Als je thuis de stiftgaatjes al schoongemaakt hebt kun je er van die oordopjes instoppen.
Je kunt ze gewoon bij de drogist kopen.
Het voordeel van oordopjes boven watjes is dat je ze er in één keer uit kunt halen, en dat het inbrengen ook een stuk makkelijker gaat.
Je hoeft ze alleen maar even fijn te knijpen er in het gaatje te stoppen, ze worden dan vanzelf zo groot dat ze zichzelf als het ware vastzetten.
Ze blijven hierdoor ook erg goed op hun plaats zitten, watjes kun je onderweg gauw verliezen.

despringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:20

wij spuiten de gaten altijd uit met water
pakken dan een plat en rond watje (kan je overal kopen) en knipen die in 4 stukjes en maken die nat met olie

zo blijven ze altijd zitten omdat het goed vettig is
en je haalt ze er zo uit omdat het niet blijft kleven Pling

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:20

Hmm ik denk dat ik ook maar thuis ga oefenen zodra ie ijzers heeft... mocht het niet lukken vraag ik hulp van een ervaren stiftendraaier Tong uitsteken
(hehe chantal voel je je geroepen?)

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:21

Ferroowtje schreef:
Hmm ik denk dat ik ook maar thuis ga oefenen zodra ie ijzers heeft... mocht het niet lukken vraag ik hulp van een ervaren stiftendraaier Tong uitsteken
(hehe chantal voel je je geroepen?)

ghehe, bedoel je mij....... }>

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:11

Ik zorg altijd al dat ik thuis de gaten al leeg heb [het overkwam me een keer dat er een steentje in zat toen ik het nog op concours moest doen Nagelbijten / Gniffelen stressen joh! ]! En dan kan ik op de wedstrijd ze er direct indraaien.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 17:42

haha jaaa ik bedoel jou Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:39

Er zijn bij de meeste ruitersportzaken speciale dopjes te verkrijgen die je in de schoongemaakte stiftgaten kunt stoppen.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:07

Mies7 schreef:
Er zijn bij de meeste ruitersportzaken speciale dopjes te verkrijgen die je in de schoongemaakte stiftgaten kunt stoppen.

Ja dat zijn dus echt ondingen... die raken zo snel weer kwijt of je krjigt ze er niet uit!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:18

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:05

Hmm tja dat weet ik niet, ik gebruik die dopjes nooit. Zelf doe ik gewoon natte watjes in de propgaten en die pluk ik er ook zo weer uit. Heb er nooit echt problemen mee om de gaten schoon te houden als ze eenmaal schoon zijn.