Leuke lijnen voor PSG kur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

Leuke lijnen voor PSG kur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 15:11

Zoals sommige van jullie al weten heb ik de kur op muziek gewonnen tijdens de veiling voor Azie.
Oot123 gaat een super mooie kur maken!

Hebben jullie misschien nog leuke lijnen voor in de kur?
Ik heb zelf wel een kur op papier en ben benieuwd of er nog andere leuke ideeen zijn..

onderdelen die erin moeten:
Stap:
Verzamelde en uitgestrekte stap min 20m

Draf:
schouderbinnenwaarts links en rechts
appuyeren links en rechts
uitgestrekte draf

Galop:
verzamelde galop
uigestrekte galop
5 x om de 3
5 x om de 4
pirouette links en rechts

Leef je uit!

Fleurtje100

Re: Leuke lijnen voor PSG kur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:06

Niet echt origineel zijn ze maargoed:

- Na een uitgestrekte galop over de diagonaal een piroutte, ligt denk ik net aan je paard of dat moeilijker of makkelijker is.
- Er hoeft geen contra-galop in maar vanuit contra de diagonaal op en dan verruimen in galop vind ik zelf altijd ietsje makkelijker.
- Appuymenten is een zig-zag natuurlijk leuk als dat kan in galop. Ik weet niet hoe scherp moeten zijn. Maar bijvoorbeeld vanuit F naar B, een changement en appuyeren naar M.
- Datzelfde geld ook eigenlijk voor de draf, maar misschien kun je daar meer in zig-zaggen. Bv A afwenden, bij D naar P appuyeren van P naar S appuyeren en dan weer terug appuyeren naar G.
- Verzamelde stap en uitgestrekte stap, bv bij A vanuit galop in stap. Van K naar B verzamelde stap en dan van B naar H uitgestrekte stap, en dan bij H ook meteen weer galop.
- Changementenseries zijn meestal op de diagonaal, op de volte is natuurlijk een verhoogde moeilijkheidsgraad. En als ze mooi recht gesprongen zijn kan het ook goed op de A-C lijn om het recht zijn nog even te verduidelijken.
- Schouderbinnenwaarts misschien met in het midden door een s van hand veranderen en dat op de andere hand weer schouderbinnenwaarts. Of vanuit een schouderbinnenwaarts een appuyment inzetten.

Lijkt me erg leuk een kur (laten) maken, Succes!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:14

Nistria schreef:
Zoals sommige van jullie al weten heb ik de kur op muziek gewonnen tijdens de veiling voor Azie.

Ik heb zelf wel een kur op papier en ben benieuwd of er nog andere leuke ideeen zijn..

Stap:

Draf:
uitgestrekte draf

Galop:
verzamelde galop
uigestrekte galop
5 x om de 3
5 x om de 4

Leef je uit!

Welke gang is het fijnste van je paard? Daar moet je iig mee beginnen. Stap kan je op een slangenvolte doen, bij voorbeeld de midddelste boog uitgestrekte stap. Je kan ook een slangenvolte over de ene helft van de bak (tot de middenlijn).
De draf heb ik geen echte goede ideeen voor. Je kan natuurlijk zig-zag appuyementen doen ofzo. Mss is Schouderbinnen wel leuk voor op de A-C lijn, tot X links, na X rechts. Zoiets geeft een hogere moeilijkheidsgraad. uigestrekte draf of galop kan je doen op een AC lijn, dat maakt indruk op de jury.
Mss kan je je wisselseries wel doen op een lijn van A tot richting een hoek. vanuit je galopappuyementen kan je mss een pirouette doen, is vaak makkelijker.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:59

Bibi jouw beest kan vreselijk goed draven, dus op de middelijn uitgestrekte draf is gewoon zonde! Tong uitsteken doe die maar lekker op de diagonaal...

denk verder aan lijn buiten de hoefslag, dus bijvoorbeeld bij een appuyement afwenden 5m voorbij A zodat je niet steeds tegen de wand ed aangeplakt zit. Wat dacht je van wisselserie op een gebroken lijn (of is dat niet toegestaan?) en een slangevolte met pirouettes op de AC-lijn (wisseltje tussendoor).

Dit zijn natuurlijk de verplichte oefeningen, maar mag je ook nog andere dingen doen? ik denk bijvoorbeeld aan renvers/travers, daar kan je ook leuke dingen mee doen...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:04

Kylan schreef:
Nistria schreef:

Stap:

Draf:
uitgestrekte draf

Galop:
verzamelde galop
uigestrekte galop
5 x om de 3
5 x om de 4

Leef je uit!

Welke gang is het fijnste van je paard? Daar moet je iig mee beginnen. Stap kan je op een slangenvolte doen, bij voorbeeld de midddelste boog uitgestrekte stap. Je kan ook een slangenvolte over de ene helft van de bak (tot de middenlijn).
De draf heb ik geen echte goede ideeen voor. Je kan natuurlijk zig-zag appuyementen doen ofzo. Mss is Schouderbinnen wel leuk voor op de A-C lijn, tot X links, na X rechts. Zoiets geeft een hogere moeilijkheidsgraad. uigestrekte draf of galop kan je doen op een AC lijn, dat maakt indruk op de jury.
Mss kan je je wisselseries wel doen op een lijn van A tot richting een hoek. vanuit je galopappuyementen kan je mss een pirouette doen, is vaak makkelijker.

NEE je moet juist eindigen met de gemakkelijkste gang! Het laatste stukje van de proef blijft hangen bij de jury, als je de makkelijkste gang en de oefeningen die je het beste beheerst bewaart tot het einde laat je een positieve indruk achter bij de jury. Verder de staponderdelen bij elkaar houden, evenals het drafgedeelte en het galopgedeelte. Hierdoor wordt het ook makkelijker om je kur van muziek te voorzien. Muziek moet uiteraard passen bij het paard, en bij de ruiter!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:40

Ragne schreef:
Bibi jouw beest kan vreselijk goed draven, dus op de middelijn uitgestrekte draf is gewoon zonde! Tong uitsteken doe die maar lekker op de diagonaal...

Wat dacht je van wisselserie op een gebroken lijn (of is dat niet toegestaan?) en een slangevolte met pirouettes op de AC-lijn (wisseltje tussendoor).

Haar draf is idd wel gaaf, moet het alleen nog wat beter leren uitzitten Bloos

Ik zat te denken:
B grote volte, serie om de 4
B-K wenden, voor K pirouette links
terug richting B (want het mag maar een halve zijn) en serie om de 3
B-H wenden en doorgaan in de serie, voor H Pirouette rechts

serie om de 3 gaat haar prima af vandaar dat het wel tussen de pirouettes kan, dan is ze ook goed verzameld voor de pirouette.
Schnappie??

oot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 21:17

Nistria schreef:

Ik heb zelf wel een kur op papier en ben benieuwd of er nog andere leuke ideeen zijn.

Wat een leuke slimme zet weer van je!
Ik hoop dat er mensen komen met leuke ideeen!