Verliespunt bij vrijwillig afgroeten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Verliespunt bij vrijwillig afgroeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:08

Ik heb een vraagje: Stel nu dat het in een dressuurproef zo ontzettend slecht gaat (bijvoorbeeld omdat je paard doodsbang is in een bepaalde hoek en hij daar niet eens in de buurt te krijgen is) dat je besluit af te groeten en vrijwillig de proef te beëindigen, krijg je dan een verliespunt/verliespunten?

(Over of het verstandig is het paard op zo'n moment uit de ring te halen kun je natuurlijk over discussiëren, maar dat is de vraag nu even niet Knipoog )

amagun

Re: Verliespunt bij vrijwillig afgroeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:36

2 verliespunten zelf, daarom altijd door blijven rijden hoe beroerd het ook gaat, want kwa puntenaantal zal je dan nooit aan die twee punten komen...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:39

ik zou ook nooit de ring vrijwillig verlaten... mede om die verliespunten maar ook gewon om mijn eigen trots Haha! ik ben wel een keer al rodeo-end door de ring gegaan, maar heb hem toen wel uitgereden Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:41

Je kunt nog wel eens geluk hebben met een jurylid dat je coupon wil verscheuren, maar in principe heb je inderdaad 2 verliespunten.

Citaat:
Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten of deze vrijwillig verlaat, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering van in geval van kreupelheid van het paard of (vrijwillige) verlating ten gevolge van breuk in onderdelen van het harnachement en overtredingen van de bepalingen m.b.t. het harnachement en hulpmiddelen.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:47

Margreet schreef:
Je kunt nog wel eens geluk hebben met een jurylid dat je coupon wil verscheuren, maar in principe heb je inderdaad 2 verliespunten.

Als je ZELF afgroet?
Dan moet je wel een héél aardige jury hebben.

Als een paard helemaal aan de flip gaat, en de ruiter probeert de proef nog uit te rijden, en de jury beëindigd de proef, dan willen ze hem nog wel eens verscheuren.
Niet als de ruiter zelf afgroet, en dat lijkt me ook niet meer dan logisch..

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:48

Ik zou maar eens een brief schrijven naar de KNHS om die regel te veranderen.
Bij het springen levert het ook geen verliespunten meer op.
Waarom bij dressuur nog wel eigenlijk?

Die regel is eigenlijk compleet onzinnig en zeer paard-onvriendelijk........

Geef mensen met een extreem bang paard gewoon het recht om af te groeten, en om gedurende de rest van de resterende tijd die anders voor de proef nodig was de baan op een "rustige manier" verder te verkennen ipv het paard door alle oefeningen te dwingen met veel geweld........

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:49

Ik ging hier even uit van een paard dat volledig over de flos gaat en overleg met de jury.
Niet van een beetje kijkerigheid.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:49

Okay, dankjewel!

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:01

CGJ12 schreef:
Ik zou maar eens een brief schrijven naar de KNHS om die regel te veranderen.
Bij het springen levert het ook geen verliespunten meer op.
Waarom bij dressuur nog wel eigenlijk?

Die regel is eigenlijk compleet onzinnig en zeer paard-onvriendelijk........

Geef mensen met een extreem bang paard gewoon het recht om af te groeten, en om gedurende de rest van de resterende tijd die anders voor de proef nodig was de baan op een "rustige manier" verder te verkennen ipv het paard door alle oefeningen te dwingen met veel geweld........

Hier ben ik het helemaal mee eens!!!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:04

Ik heb één keer meegemaakt dat ik mijn paard never nooit meer voorbij de X kreeg omdat de tribune eng zou was. echt recht overeind blijven komen en omdraaien (had geen zweepje) en ik heb mijn proef op 20 X 20 gereden Haha! was echt een drama. Boos! De jury was zo aardig mij in de bak verder aan te laten rommelen totdat ze er wel normaal langsging. Ik zag het maar als oefening.

Dat leverde mij 126 punten op. dus geen verliespunt. gewoon doorrijden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:05

Margreet schreef:
Ik ging hier even uit van een paard dat volledig over de flos gaat en overleg met de jury.
Niet van een beetje kijkerigheid.

Je bent dan volledig overgeleverd aan de "willekeur"van de jury.
Daar ben ik nooit blij mee.
Dat je iets moet vragen op je blote knieeën.
Het zou automatisch geregeld moeten worden dat je geen verliespunten krijgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:42

Ach als ik het heel sneu vind, schrijf ik er "wegens kreupelheid ring verlaten" op... Knipoog

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:03

Bettine schreef:
Margreet schreef:

Als je ZELF afgroet?

Als een paard helemaal aan de flip gaat, en de ruiter probeert de proef nog uit te rijden, en de jury beëindigd de proef, dan willen ze hem nog wel eens verscheuren.
Niet als de ruiter zelf afgroet, en dat lijkt me ook niet meer dan logisch..

Ik heb al twee keer "vrijwillig" de rijbaan verlaten, bij allebei hebben ze mijn coupon doorgescheurd!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:19

Het antwoord is gegeven, maar i zou er altijd voor kiezen om doro te rijden, aan die 2 punten kom je meestal niet en zo wel??? Bij vv heb je ze zowiezo al. Je kunt er beter in blijven, de proef afmaken en dan toch nog wat er varing op hebben gedaan..........

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:34

Bettine schreef:
Als je ZELF afgroet?

Ik heb ook onlangs de baan vrijwillig verlaten halverwege m'n proef, ik wist dat dit 2 verliespunten op zou leveren.
Maar ook ik had de mazzel van een jurylid dat de coupon achterhield, heb hem zelfs weer teruggekregen, 12 onderdelen ingevuld.. Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:40

Margreet schreef:

Citaat:
Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten of deze vrijwillig verlaat, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering van in geval van kreupelheid van het paard of (vrijwillige) verlating ten gevolge van breuk in onderdelen van het harnachement en overtredingen van de bepalingen m.b.t. het harnachement en hulpmiddelen.

Of gewoon als je de proef wil verlaten snel iets kapot maken Tong uitsteken

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:16

Suzanne F. schreef:
Ach als ik het heel sneu vind, schrijf ik er "wegens kreupelheid ring verlaten" op... ;)

Vast niet op je cursus geleerd! Zou dit als jurylid dan ook niet zo snel doen en als je het doet dit dan niet aan de grote klok hangen en zeker niet op dit Forum zetten. Zulke acties scheppen precedenten en maakt je mogelijk chantabel. Niet goed voor uw verdere carrière als jurylid miss F.!

Juryleden die volgens eigen regels en inzicht jureren hebben we al genoeg en vullen heel veel topics op Bokt! Recht toe, recht aan. Kom je nooit in de problemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:24

laborah schreef:
Suzanne F. schreef:
Ach als ik het heel sneu vind, schrijf ik er "wegens kreupelheid ring verlaten" op... ;)

Vast niet op je cursus geleerd! Zou dit als jurylid dan ook niet zo snel doen en als je het doet dit dan niet aan de grote klok hangen en zeker niet op dit Forum zetten. Zulkie acties schept precedenten en maakt je mogelijk chantabel. Niet goed voor uw verdere carrière als jurylid
miss F.!

Ach als een ruitertje zn best doet maar de pony neemt zelf het stuur en het wordt wel erg sneu allemaal, dan vind ik het geen probleem..............

Die cursus........... tjah wat zal ik erover zeggen???

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 22:46

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt..
Maar lijkt me dat je het beste gewoon door rijd mits de jury je proef beeindigd

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:10

Suzanne F. schreef:
Ach als ik het heel sneu vind, schrijf ik er "wegens kreupelheid ring verlaten" op... Knipoog

Het is me nog nooit overkomen geloof ik, maar misschien zet ik er (in overleg) gewoon stiekem "hors concours" op, maar officieel niet natuurlijk. Mocht een coupon "zoek" raken op het secretariaat, dan maak ik daar natuurlijk nooit een punt van.

Dan leg ik de verantwoording bij het secretariaat neer..... da's laf, maar veilig (zeker als er veel "vijandge" getuigen bij waren) Knipoog

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:52

Ik vind dat als je een paard hebt wat helemaal over de rooie gaat en niet meer te rijden is, je het recht moet hebben voor je eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van je paard, de proef zelf te beëindigen.

Het is van de zotte dat je dat dan 2 verliespunten oplevert....

Gelukkig zelf nooit in die situatie gezeten hoor, ik heb een voorliefde voor koele kikkers!