Vraag over jurering van halsstrekken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miko

Vraag over jurering van halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 23:28

Ik ben hard aan het 'trainen' voor onze eerste wedstrijd en nu vroeg ik me opeens iets af over het halsstrekken Lachen .

Ik heb namelijk twee opties: een beetje teugel geven, waardoor ik mooi contact hou maar waardoor het hoofd niet erg zakt
of
veel teugel geven, met daarbij het risico dat mijn paard wat tegen de hand komt bij het op maat maken van de teugels (ze zakt op zich wel mooi bij het teugel geven).

Wat wordt slechter beoordeeld denken jullie?

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:33

het 2e wordt denk ik slechter beoordeeld...
met halsstrekken moet je héél geleidelijk aan teugel geven, het is niet de bedoeling dat je teugels in een boogje komen te hangen.
contact houden dus Knipoog

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:34

Het paard moet de hand naar beneden toe volgen. Het contact moet tijdens het halsstrekken dus altijd bewaart blijven.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 23:37

Hmm... ik ben misschien nog niet helemaal duidelijk genoeg... Haha!
Als ik veel teugel geef, volgt mijn paard ook wel (soms komt ze wel een klein beetje omhoog, maar als ik dan weer een beetje oppak zakt ze weer mooi), alleen, als ik dan de teugels op maat maak kan ze wat tegen de hand komen.

Ik ben trouwens uiteraard hard aan het oefenen om dat helemaal vlekkeloos te laten gaan natuurlijk Haha! .

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:39

Ik denk het 1e.
Mijn paard zijn hoofd zakt ook niet alleen zijn hals, maar zijn neus gaat niet naar voren.
Dit word dan beschreven als "opkrullen" en daar heb je toch al gauw een 4 of 5 voor.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:31

Ik heb het mn pony zo geleerd:
Pony heel erg laag aan de teugel rijden en steeds iets verder naar beneden vragen moet je wel veel geduld voor hebben!!! Maar mijn resultaat is prachtig

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:20

Door je paard goed nageeflijk te rijden voordat je de hals laat strekken en dit tijdens het hals laten strekken blijft doen (dus steeds een beetje been, hand begrenzen, nageven en dan weer laten zakken), gaat het paard de hals strekken. Op deze manier hou je nageeflijkheid en kun je de teugels ook weer op maat houden.

Als ik moet kiezen tussen jouw twee omschrijvingen, dan denk ik dat je betere punten krijgt voor lager zakken met een beetje verzet als je weer oppakt. Een klein beetje zakken is sowieso niet goed genoeg.

Veel oefenen, dan lukt het vast wel! Succes.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:54

Ligt eraan, zit het halsstrekken aan het einde van zo een vakje of aan het begin?
Als het namelijk het laatste stukje is voor een cijfer geeft de jury meestal al een cijfer als jij ongeveer op de helft bent en nog net niet klaar bent.
En als het begin heel goed is heb je een 8, het einde wat minder is een 7. Is het totaal wat weinig heb je een 5 of een 6.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:12

Sjonniej schreef:
Ligt eraan, zit het halsstrekken aan het einde van zo een vakje of aan het begin?
Als het namelijk het laatste stukje is voor een cijfer geeft de jury meestal al een cijfer als jij ongeveer op de helft bent en nog net niet klaar bent.
En als het begin heel goed is heb je een 8, het einde wat minder is een 7. Is het totaal wat weinig heb je een 5 of een 6.

Hmm, dat zou mijn redding kunnen zijn! Ze zakt namelijk heel mooi (vloeiend, gelijk naar beneden, neus zou er nog iets meer uit kunnen maar toch), en ze blijft ook vrij laag, en anders (als er niks engs langs de bak gebeurt tenminste Haha! ) kan ik haar met de methode die Marita beschrijft we weer laten zakken. Het gaat echt om het volledig oppakken, het laatste stukje komt ze vaak iets tegen de hand (ik hoop gewoon dat ik m'n teugels vlakbij C op maat moet maken Haha! )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:18

Ik had een keer 'te diep' op mn coupon staan.
Wist alleen niet goed wat ik daar mee moest. Ze krulde helemaal niet ofzo, maar volgde mijn hand juist perfect. (Ik scoorde er juist altijd op)

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:00

Als jury vind ik het altijd mooi om het hoofd van het paard/de pony geleidelijk aan te zien zakken tot op kniehoogte, in hetzelfde tempo en de gehele de diagonaal daar te blijven. Dan scoor je bij mij een 8 of meer! In de B is het teugels op maat maken een apart punt en zou ik zeker het hals laten strekken het belangrijkste vinden. Het paard/de pony moet netjes de hand naar beneden volgen, dan gaat ie lekker door de rug en dat is precies de bedoeling! Het teugels op maat maken moet je gewoon lekker blijven oefenen totdat het wel goed gaat. Je hebt een hele hoek om het paard weer netjes aan elkaar te rijden. Als hij dan even tegen de hand komt is dat niet zo'n groot probleem, wel als het na A of C nog niet in orde is. In de klasse L1 en L2 zit het teugels op maat maken bij het halsstrekken in en is het wel van belang dat dit netjes gebeurt. Veel oefenen baart de beste kunst zou ik zeggen. En als het er nooit in komt..... in de M is het halsstrekken lekker voorbij....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 01:50

Als je toch moet kiezen, zou ik persoonlijk voor het contact gaan. Dan maar wat minder naar beneden, maar het is in ieder geval wel gereden en niet op goed geluk.

Wat Mylano zegt: vaker oefenen thuis! Het is ook een stukje controle die je moet krijgen over je paard. Straks als je wat hoger gaat rijden is deze controle weer belangrijk in een uitgestrekte stap.

Succes!

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 12:50

Bedankt voor alle tips OK dan! ! Ik heb nog even om te oefenen (tot 6 feb), en ik moet zeggen, sinds het openen van dit topic gaat het al een stuk beter Lachen . Ik pak eerst mijn buitenteugel op en dat werkt wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:43

Verplaatst van VMR naar WD.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:05

ik moet met lessen altijd zorgen dat hij nageeflijk en knabbelend naar benenden gaat, en dat ik hem dan ook weer voorzichtig terug pak, zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit of verzet toont. Ik moet zeggen dat dit aardig lukt Lachen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:06

Ik zou gaan voor het tweede, ik schrijf weleens en inderdaad halverwege de oefening is het punt vaak al gegeven. Als je paard kijkerig is, of de kans groot is dat ze gaat schrikken van enge dingen zou ik juist voor het eerste gaan met meer contact.
Heel veel combinaties kunnen niet zo netjes halstrekken, maar daardoor is het wel een punt waarop je als het het wel goed doet makkelijk een 8 haalt.