SGW-vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

SGW-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 16:37

Ik heb vorig jaar met ulisse aan de oefencross in Vasse meegedaan, en vond het echt supergaaf. Ik had hiervoor niet echt geoefend of zo. Ook heb ik met ulisse nog geen officiële wedstrijden gesprongen.

Bij de cross was ze ontzettend kijkerig en heb ik bij twee hindernissen weigeringen gehad (in totaal 3 weigeringen, bij de ene hindernis zat iemand pal naast in en wit plastic stoeltje, volgens mij vond ze dat eng).
Maar goed, het lijkt me ontzettend leuk om met haar een echte cross te starten en ik wil daarvoor ook in training bij Hilly Duivenkate in het voorjaar. Als ik de hoogte van de B-cross zag is dat ook wel nodig. Of is Vasse een "zware"cross?

Mijn vraag is eigenlijk; is elk paard, en vooral mijn kijkerige ulisse wel geschikt als crosspaard? Ik moet erbij zeggen dat ze op zich wel heel stoer is, al behoeft het wel enige overtuigingskracht Schijnheilig Ze heeft me nog nooit echt in de steek gelaten, maar zoals ik al zei, het gaat niet altijd zonder slag of stoot.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:44

Vasse stond pittig dit jaar Had met mijn paard al meerdere SGW's gereden, maar vond Vasse dit jaar zeker geen simpele cross

Niet ieder paard is geschikt voor het SGW, sommige paarden zijn gewoon te bang, te voorzichtig of hebben te weinig uithoudingsvermogen en/of wilskracht(is bij paarden met weinig bloed ook niet altijd eraan te trainen, maar meestal is dat in het B nog geen probleem)
Als ik het zo lees lijkt het me iig de moeite om Odessa te gaan trainen voor het SGW. Als ze in Vasse braaf was komt het vast wel goed Het is niet zo erg als je je paard een keer moet overtuigen, vaak krijgen ze het spelletje ook wel door als ze wat kilometers gemaakt hebben en dan wordt dat een heel stuk beter
Ik ken de meest kijkerige paarden die in de cross prima in de rondte lopen (Otje van mij is ook best wel een kijker, maar als hij eroverheen mag vindt hij het veel sneller goed *LOL* )

Je moet wel een winstpunt hebben in het B-springen voor je mag deelnemen aan een officiële cross
Neem ook eens een kijkje in dit topic Haha! [HK] Slow chatten tussen SGW mutsen

Je hebt trouwens helemaal geen ideaal crosspaard nodig om heel veel plezier te beleven aan de SGW's hoor Otje van mij is eigenlijk veel te voorzichtig om een goed cross-paard te worden en dat kost eigenlijk veel te veel tijd, maar we hebben er alletwee ontzettend veel lol in Heb niet de ambitie om Z samengesteld te gaan rijden met hem en voor het B en het L kan het prima met dit paard

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 19:41

ulisse is dus op zich heel stoer, maar kijkerig, heeft een heel goed uithoudingsvermogen (gaat zuinig met haar energie om is geen druktemaker). En heeft veel aanleg voor het springen, kijkt goed mee en kan de sprong goed inschatten. Ze raakt bij het springen zelden de balken.

We willen binnenkort met officiële springwedstrijden beginnen, dus dan komt die winstpunt hopelijk. We hebben zo lang gewacht omdat zowel ulisse als ik weinig ervaring had met springen. Maar het gaat nu prima. Moet alleen nog even kijken waar ik begin, er wordt hier in de regio altijd zo vreselijk aan de maat gebouwd.

PinkPanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:47

Paarden krijgen juist veel meer lef van SGW rijden! Ze hebben in de cross helemaal geen tijd om kijkerig of wat dan ook te zijn. Gewoon gaan crossen zou ik zo zeggen Cool

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:58

Pablo was gruwelijk kijkerig en een behoorlijke neuroot, maar die crosst als de beste.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:53

Toen wij Online kregen was het een ontzettend kijkerig paard. Bang voor tuinhekjes, bomen, struiken enz. Een normale bosrit was al moeilijk, omdat hij achter elke struik iets engs zag zitten. We zijn met hem beginnen te trainen in het bos bij ons in de buurt. Daar liggen wat lage boomstammetjes en lage afsprongetjes.

Vervolgens een paar keer in Ysselsteyn wezen trainen, waar al wat hindernissen van iets meer niveau staan. De hindernissen waren geen probleem, maar om hem bij de hindernis te krijgen wel. Overal aan de kant springen enzo.

Eerst heeft hij een oefencross gelopen (in Nijmegen) en daar zat hij wel in de prijzen, ondanks een weigering. ALs eerste B cross hebben we Gorssel genomen. Die is altijd heel fijn licht gebouwd met rechte stukken erin. Het was een hele opgave om hem rond te krijgen, maar toch gelukt met 1 weigering. Zware tijdsoverschrijding.

Vorig jaar heeft hij met mijn vriend meegelopen in de regiotrainingen. En ik moet zeggen dat hij daar echt van is bijgekomen. Hij heeft alle crossen in de prijzen gelopen, hoewel ik altijd heb gedacht dat het geen crosspaard zou worden omdat hij zo kijkerig is.
Ik heb hem zelf gestart in Ede en hij is op geen enkele plaats ergens voor aan de kant gesprongen. Lovers

Juist voor een kijkerig paard kan meedoen aan crossen ervoor zorgen dat hij meer lef krijgt. Zorg wel dat je de dressuur in orde hebt. De dressuur is bij een cross minstens net zo belangrijk als het springen!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:49

PinkPanther schreef:
Paarden krijgen juist veel meer lef van SGW rijden! Ze hebben in de cross helemaal geen tijd om kijkerig of wat dan ook te zijn. Gewoon gaan crossen zou ik zo zeggen Cool

Klopt

Mijn zus Katja is weleens van Chico afgevallen in het wegparcours, omdat hij dan voor alles en nog wat aan de kant sprong (ook toen hij al Z cross liep *LOL* )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:56

ik viel van Pablo (ja, alweer Haha! ) na de dressuur in IJsselsteijn 2003 omdat iemand de mat bij WC's recht trok Lips are sealed

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:45

Pablo heeft zeker talent voor het herkennen van "schrik-aanleidingen". Kunnen veel paarden nog wat van leren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:46

marieketencate schreef:
Pablo heeft zeker talent voor het herkennen van "schrik-aanleidingen". Kunnen veel paarden nog wat van leren

Lips are sealed *ssst* Boomstammen zijn ook levensgevaarlijk Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:55

Eergisteren liep ik nog de wei in om Bitwise zijn cap aan te geven. Toen Online die cap in mijn hand zag sprong hij aan de kant en lag Bitwise er bijna naast. Ziek
Een cap is schijnbaar een heel akelig voorwerp..... Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:58

en zo zie je maar weer dat ze die caps moeten verbieden Extreme duivel

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:56

tis een leuke bezigheid hihi
mijn E pony was ook een bangerik. maar we crossten toch in de M

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:21

Nou, bedankt voor de reacties allemaal. Heel leuk! Ik denk dat jullie me dan nog wel eens zullen zien op de SGW's. Maar eerst maar eens in training!

En de winstpunt in het springen natuurlijk Schijnheilig Bloos

Hebben eigenlijk alle SGW's ook een oefencross? Weten jullie welke wel en welke niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:24

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:31

Binnenkort bij Alice Naber in Biddinghuizen geloof ik ook oefencrossen! En in Putten ook.. (van de instructrice even op de hoogte gesteld, en waarschijnlijk weten jullie het al, maar toch, hoor ik er ook beetje bij Vingers aflikken)

Hoop wel naar eentje heen te gaan te oefenen!!!

-x-

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:13

De eerst volgende oefencross is in putten 5 maart.

Nog even over of elk paard geschikt is:

Niet ieder paard is er geschikt voor, sommige paarden vinden er geen bal aan om te crossen. Maar een kijkerig paard kan het wel heel erg leuk vinden hoor!!!
Mijn Murphy is ook een angsthaas 1e klas, maar zodra we een cross in gaan is er opeens niks meer aan de hand (ondertussen Z SGW!)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:17

hesterv schreef:
Binnenkort bij Alice Naber in Biddinghuizen geloof ik ook oefencrossen! En in Putten ook.. (van de instructrice even op de hoogte gesteld, en waarschijnlijk weten jullie het al, maar toch, hoor ik er ook beetje bij Vingers aflikken)

Hoop wel naar eentje heen te gaan te oefenen!!!

-x-

Bij alice is op 19 maart en op 1 april. In putten idd 5 maart. Als je wil inschrijven voor die oefencrossen bij alice moet je even naar: www.naber-lozeman.nl gaan.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:22

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:28

ik ga 5 maart waarschijnlijk naar Putten, maar daar kan je je nog niet voor inschrijven zo te zien...

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:28

Nee volgensmij nog niet RT, over de oefencross in Putten staat nog niks op hun site helaas... ik wil ook graag inschrijven! (4 x maar liefst! Haha!)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:31

chantal_cs schreef:
Nee volgensmij nog niet RT, over de oefencross in Putten staat nog niks op hun site helaas... ik wil ook graag inschrijven! (4 x maar liefst! Haha!)

4x?lessen zijn dat ook ofzo?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:09

Wsl wil Chantal gewoon 4 keer starten RT Tong uitsteken

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:10

4 paarden..... 2 van mij, 1 zusje en 1 x Hans Haha!, wij komen met een hele optocht, pas op Haha!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 11:14

chantal_cs schreef:
Niet ieder paard is er geschikt voor, sommige paarden vinden er geen bal aan om te crossen. Maar een kijkerig paard kan het wel heel erg leuk vinden hoor!!!

Maar hoe weet ik dan of ze het leuk vind of niet? En svp niet, je kent je eigen paard wel, want ik denk dat ulisse het heel leuk vind, maar ondertussen gingen we wel al slingerend naar de hindernissen Tong uitsteken . Ik moet wel zeggen dat ze er tegen het eind wel aardig in kwam.