Hoelang heb ik nog het geduld......

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Hoelang heb ik nog het geduld......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:00

Beetje rare titel misschien, maar als ik het hieronder even uitleg, begrijp je het wel...
Gisteren ben ik weer op wedstrijd geweest, dressuur met allebei mijn paardjes. Mijn ene paard(pony) die door omstandigheden nog steeds B1 loopt, maar eigenlijk al L1 was, liep netjes en wat té braaf en haalde een 2e plaats.

Mijn andere paardje waarmee ik B2 rij, haalde.......een zevende plaats. Nochtans had ik een rotgevoel na mijn proef want hij ging wééral voor geen meter vooruit. Nu is dat al sinds twee jaar mijn probleempaardje(zomereczemer, paar keer laten kraken voor zijn rug). Toch blijft zijn actie vanuit zijn achterhand té weinig en heb ik het gevoel dat ik hem moet blijven voortschoppen in zijn proef. Weeral.....dit blijft maar duren. Ik rij hem enkel met zweep, op sporen begint ie soms te bokken en in verzet te gaan.

Mijn vriend zei direct van, verkoop hem want je raakt er niet mee vooruit, je steekt er teveel geld in en dat is hij niet waard. Maar ik krijg het niet echt over mijn hart, tis een goed paardje en ik wil weten dat ik echt het onderste uit de kan heb gehaald van de hulp die ik kan bieden.
Ik zie er wel wat in, maar hoelang moet /kan je geduld blijven hebben???
Wanneer zeggen jullie van 'afgeschreven voor wedstrijd, weg en een ander kopen'.

( Ik hoop dat ik mijn topic juist heb geplaatst??Heeft echt betrekking op wedstrijd...en anders verplaatsen de moderators het maar, thanx)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:19

Ik heb ook een paard die het werk zeg maar niet leuk vind het is verder wel een goed paard ik ben nu m1+5 met hem en hij groeit nog steeds in het werk. Ik heb ook van die dagen dat ik denk van hier heb ik geen zin meer in maar zolang hij nog in het werk groeit ga ik door.
Ik rij hem overigens wel met sporen daar komt hij ook wel eens op terug en hij bokt welles maar als ik daar eenmaal door kan komen loopt hij best goed.

Dus ik zou als ik jou was kijken of hij nog "groeit" in het werk ( of het nog wel elke keer met kleine stukjes voorruit gaat) dan zou ik gewoon doorgaan.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:01

Als hij toch steeds kleine beetjes vooruit gaat en je vindt het niet vervelend met hem te werken, dan kun je het nog even proberen. Ik heb het idee dat hij gewoon niet zo'n makkelijk lijf heeft. Hij wil waarschijnlijk wel meewerken, maar zijn lichaam zit hem in de weg. Als dat alsmaar niet beter wordt en het paard narrig wordt van het werk (doordat hij pijn heeft), dan kun je hem misschien beter verkopen. Iemand met minder wedstrijdambities kan er dan nog veel lol van hebben, terwijl het voor jou alleen maar ergernis is als hij weer niet goed loopt op wedstrijd. Dus kijk nog eens reeel naar je paard: zit er nog verbetering in, of zit hij nu op zijn top en heb ik te hoge verwachtingen en ambities met hem?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:22

ik heb zelf altijd zo iets; zo lang ze geen pijn hebben gaan ze niet weg...... mijn vorige paardje had wel pijn, dus die is ingeslapen...... misschien moet je proberen om thuis ook wat meer snelle oefeningen te rijden, en wat schouder voor en schouder binnen.....door tempo wisselingen te rijden wordt je paard sneller voor het been, en activeer je de achtrhand...... succes, en hou ons op de hoogte........xxx

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:44

Ook ik heb heeeel moeizaam met een paard de L1 bereikt en er zelfs winst in gereden. Maar daarna kwam toch het besef dat dat het wel zo ongeveer was. Heel moeilijk was het voor mij om aan te geven dat ik met hem wilde stoppen, omdat het rijden me zo frustreerde. Gelukkig is hij niet weggegaan maar wordt hij recreatief gebruikt. Ik had dat paard samen met iemand anders en die maalt niet om wedstrijden.

Inmiddels is hij verhuisd naar een stal waar alles iets minder wedstrijdgericht is en daar staat hij prima. Helaas is gebleken dat hij een behoorlijk ernstige aandoening heeft die voor ons toch wel heel duidelijk bewijst dat hij het werk dus ook echt niet aankan... Sneu maar wel een stukje bevestiging dat het dus niet helemaal aan mij lag!

Beslissing is moeilijk, ik heb nu een paard met een rugblessure. Ik rij heel graag wedstrijden, maar als deze nooit meer een wedstrijd kan rijden maar ik kan er wel mee naar buiten (is namelijk superleuk buiten) dan gaat hij dus echt niet weg, dan maar geen wedstrijden!

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:47

Hangt er denk ik vanaf hoe belangrijk het voor je is om verder te komen in de sport.....

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 18:46

Leone schreef:
Hangt er denk ik vanaf hoe belangrijk het voor je is om verder te komen in de sport.....

Mijn droom is toch om in de L te geraken. Dat is misschien niet hoog gemikt, maar mijn pony is klaar voor de L, maar mag omwille vanzijn grootte geen overgang maken. Nu hoop ik dat met mijn E-pony wel te kunnen.

Kleine vooruitgang boek ik wel, vind ik. Vorig jaar reed ik in B1 telkens de laatste of voorlaatste. Nu ben ik naar B2 overgestapt (omwille van mijn pony) en haalde ik deze winter altijd plaatsing binnen de eerste helft.

Misschien moet ik zijn rug nog eens laten nakijken door de kinesist.....(want de dierenarts vind al twee jaar niks....)
Ik heb schrik dat hij door zijn vorige eigenaar overzet is geweest en dat dit nu het resultaat ervan is...

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:10

bestaat er B1 en B2?

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:16

steffie4ever schreef:
bestaat er B1 en B2?

In Belgie waarschijnlijk wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:01

waarschijnlijk bedoelt ze de hoeveelheid winstpunten..maarre ik zou eens gaan kijken of je paardje wel recht is..www.hoefkatrol.com..lees maar eens..kan een oorzaak zijn..zoek een goede instructeur en ga er tegen aan..je moet met ieder paard kunnen rijden..ook wedstrijden..je kan wel weer een ander kopen maar daar krijg je op den duur dan ook problemen mee...

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:39

Elisa2 schreef:
waarschijnlijk bedoelt ze de hoeveelheid winstpunten..maarre ik zou eens gaan kijken of je paardje wel recht is..www.hoefkatrol.com..lees maar eens..kan een oorzaak zijn..zoek een goede instructeur en ga er tegen aan..je moet met ieder paard kunnen rijden..ook wedstrijden..je kan wel weer een ander kopen maar daar krijg je op den duur dan ook problemen mee...

Beetje radicaal geantwoord.Waarom zou ze er met een ander ook problemen mee krijgen Scheve mond
Soms past een combinatie gewoon niet.Er zijn slechts heel weinig ruiters die met elk paard (wedstrijden) kunnen rijden zoals jij zegt.
Kom op ,een beetje doordachter antwoorden mag wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:06

Lees mijn onderschrift...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:38

Het heeft niet altijd met opgeven te maken hoor, soms moet je gewoon kunnen accepteren dat een paard/pony iets niet kan!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:41

meisje333 schreef:
In Belgie waarschijnlijk wel.

Wij hebben verschillende wedstrijdorganisaties, de LRV (landelijke) en de VLP (regionale en provinciale) en nog veel meer natuurlijk

xxx

sheda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:39

daffodil schreef:
Het heeft niet altijd met opgeven te maken hoor, soms moet je gewoon kunnen accepteren dat een paard/pony iets niet kan!
idd
of de het tussen een combinatie niet klikt

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:29

Waarom werk je hem thuis niet gewoon door tot je zeker weet dat je ook echt wat met hem kunt in de proef. Je kunt dan toch gewoon wedstrijden door blijven rijden met je andere paard en met hem kun je wat meer doortrainen.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:44

chalotje schreef:
Waarom werk je hem thuis niet gewoon door tot je zeker weet dat je ook echt wat met hem kunt in de proef. Je kunt dan toch gewoon wedstrijden door blijven rijden met je andere paard en met hem kun je wat meer doortrainen.

Het probleem is dat je met hem nooit weet of hij die dag 'vooruit' zal gaan of niet. Als hij tijdens het inrijden al niet vooruit te krijgen is, zal de proef met nog minder actie zijn...want in de inrijpiste loopt hij niet alleen. ( Een leuke merrie doet hem wel eens even showen Pling )
Hij loop netjes genoeg...maar té traag. Gelukkig heb ik hierop nog maar één keer echt reactie en weinig punten gehad van de jury.

Of hij 'recht ' loopt , weet ik eigenlijk niet. Hij had gedurende de twee jaar dat ik hem had problemen met de achterbenen, slepen, links meer dan rechts. Bleek uit de rug te komen, kinesist erbij en probleem grotendeels opgelost. lees: gedaan met bokken. Morgenavond komt ze nog eens langs om te checken of er terug iets verkeerd zit.

De B wordt bij ons in België onderverdeeld in B1 en B2. Overgangen worden niet gemaakt op basis van winstpunten, maar door het behalen van eerste prijs binnen de reeks of na kwalificatie voor ons provinciaal tornooi.

En of het klikt als combinatie...ik heb er de eerste twee jaar niet veel mee gereden omwille van zijn traagheid(dachten eerst dat hij spierafbraak had) maar ondertussen loopt hij stukken beter dan vorig jaar waarin we altijd laatste of voorlaatste eindigden.
Het is de zoveelste reactie van mijn vriend (die soms onbegrip toont als een proef met dat paard minder is), die me doet twijfelen over het al of niet deugen als wedstrijdpaard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:58

kadans16 schreef:
Beetje radicaal geantwoord.Waarom zou ze er met een ander ook problemen mee krijgen Scheve mond
Soms past een combinatie gewoon niet.Er zijn slechts heel weinig ruiters die met elk paard (wedstrijden) kunnen rijden zoals jij zegt.
Kom op ,een beetje doordachter antwoorden mag wel.

ieder ruiter kan dat..maar iedere ruiter moet dat wel willen leren..als ze het niet willen leren dan krijgen ze met een ander paard ook geheid weer problemen..ik zeg het expres heel zwart/wit omdat ik mensen er op wil wijzen...dat je als ruiter zijnde nooit klaar bent met leren..en als je een probleem hebt met een paard, je die altijd op moet lossen en er nooit voor weg moet lopen door hem te verkopen etc. omdat het 9 v/d 10 x een probleem is wat door de ruiter veroorzaakt is {of vorige ruiter{s}en door de ruiter ook weer opgelost moet worden..

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:43

Elisa2 schreef:
ieder ruiter kan dat..maar iedere ruiter moet dat wel willen leren..als ze het niet willen leren dan krijgen ze met een ander paard ook geheid weer problemen..ik zeg het expres heel zwart/wit omdat ik mensen er op wil wijzen...dat je als ruiter zijnde nooit klaar bent met leren..en als je een probleem hebt met een paard, je die altijd op moet lossen en er nooit voor weg moet lopen door hem te verkopen etc. omdat het 9 v/d 10 x een probleem is wat door de ruiter veroorzaakt is {of vorige ruiter{s}en door de ruiter ook weer opgelost moet worden..

Wat een bullshit.Hoeveel internationale topruiters (dressuur én springen) hebben hun paard al niet verkocht omdat het gewoon niet klikt.Meer als jij denkt hoor.En dat is ten op zichte van het paard veel eerlijker.Al die mensen die menen dat zij ieder paard aankunnen en koste wat kost hun beest naar de filistijnen rijden omdat ze willen bewijzen dat ze het echt wel kunnen.Daar gaan al onze beesten van naar de klote en daar krijgen we al die rugblessures, overspannen paarden en vastzittende spieren van.
Waarom niet eerlijk zijn en toegeven dat iemand anders er waarschijnlijk een betere combinatie mee vormt.
Je kunt mij ook niet bij iedere man in huis duwen en zeggen dat we het gewoon op moeten lossen.Als dat zo zou zijn dan zag onze wereld er héél anders uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:57

als ieder z'n eigen problemen oploste ook..tuurlijk kan het een x voorkomen dat het echt niet klikt...maar met alle respect topruiters weten wel wat ze doen,anders zaten ze niet aan de top..veel ruiters denken dat ze dat ook weten maar weten dat niet en rijden het 1 na het andere paard naar de klote..ruiters moeten eens leren naar zich zelf kijken,mensen kiezen veels te vaak voor de gemakkelijkste weg..ten koste van de paarden

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:08

Elisa2 schreef:
als ieder z'n eigen problemen oploste ook..tuurlijk kan het een x voorkomen dat het echt niet klikt...maar met alle respect topruiters weten wel wat ze doen,anders zaten ze niet aan de top..veel ruiters denken dat ze dat ook weten maar weten dat niet en rijden het 1 na het andere paard naar de stinkmodder..ruiters moeten eens leren naar zich zelf kijken,mensen kiezen veels te vaak voor de gemakkelijkste weg..ten koste van de paarden

Dus moet je niet doorklooien als het je echt niet lukt en het paard in zijn waarde laten.Een makkelijker paard met misschien wat minder talent ervoor terugkopen zodat het rijden weer plezierig is.
Het ging toch uiteindelijk om het plezier van de paardensport, waarom moet men dan toch doorklooien als het toch niet lukt.Mensen bezorgen zichzelf een hoop stress en het paard terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.Waarom toch altijd dat gezeur dat mensen willen bewijzen dat ze het paard wel 'klein' krijgen?Niemand maakt mij wijs dat dat ooit de bedoeling was van het paardrijden, en niemand maakt mij wijs dat hij/zij daar plezier aan beleefd.Mijn eerste pony was een onhandelbaar ,jong en respectloos dier.Het klikte echt niet en uiteindelijk besloten we hem aan een ervarener iemand te verkopen die wel wist hoe hij dit paardje moest behandelen.Ik kreeg er een ervarener pony voor terug en zowel ik als de pony die we verkochten waren beter af.Een mooiere oplossing had ik niet kunnen bedenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:45

alleen heb je zelf niet geleerd,hoe je dat paardje moest behandelen..ik denk dat het veel slimmer en handiger is als mensen leren hoe er mee om te gaan..dan kun je hem alsnog verkopen,maar je bent zelf inieder geval een stap verder en daar help je het paard ook mee,ik denk niet dat mensen door moeten klooien of "klein" krijgen..{rare uitdrukking trouwens} ik denk dat ze gewoon met goede begeleiding moeten hoe bepaalde dingen aan te pakken ;-} en ik bedoel het echt niet verkeerd..ik weet wel dat sommige paarden zo verkloot zijn dat er niks meer aan te doen is,maar met de meeste is er echt wel wat te bereiken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:50

Ik heb niet de reacties gelezen, maar "meerdere keren gekraakt" is echt niet goed!!
Een paard heeft hier echt wel 2 weken pijn van (spieren ect). Het is ook vooral niet goed als je het vaker doet. Het is ook niet om de achterhand van je paard erbij te kunnen rijden, het is als je paard geblokkeerd is (in zijn atlas of nekwervels/rug).

Ik zou toch meer proberen. Ik weet niet wat precies de problemen zijn, maar is andere DA geen optie als second opinion? En misschien tandprobleem? Misschien ligt het zadel niet goed? Misschien verkeerd bit of te strakke bakstukken? Misschien is er een fysio nodig of is er een accupuncturist nodig? Misschien heeft hij iets anders; rugprobleem, artrose ect.

Echt er moet een verklaring zijn. En als het het niet lichamelijk is, misschien andere manier van lesgeven kan helpen? Je moet je aanpassen aan je paard (wat hij kan hebben, natuurlijk niet de baas laten spelen) en niet het paard aan jou aanpassen (manier rijden dus!! Dus als hij veel ontspanning nodig heeft en je moet van je lesgever met juist veel spanning rijden ofzo).

Heel veel suc6!!

Heb ook veel probleempaarden voor anderen gereden en misschien kan ik je situatie herkennen en je helpen. Dan moet je eff Pb-tje sturen.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 17:24

Kinesist is langsgeweest. Wat betreft springen heeft mijn paard dus afgedaan. Enkele onfrisse sprongen hebben vorige vrijdag en vorige maanden de wervels weer doen afzien. In de lendenen zat het links weer vast waardoor hij zondag op wedstrijd niet vooruit ging. Plus vlak achter het zadel, overduidelijk van zijn slecht ruggebruik met springen.
Dus nu hij weer helemaal ok is(volgens kine) heb ik er een dressuurpaard aan over gehouden...en zal ik dus enkel nog dressuurwedstrijden mogen starten met hem.
Ik geef hem nog niet op....wat mijn omgeving ook zegt.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:11

Maar op een gegeven moment moet je ook realistisch zijn, Nieke....